شناسهٔ خبر: 68568475 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری مطرح کرد؛

تکلیف آموزش و پرورش برای ارتقای میانگین نمرات دانش‌آموزان/ مصوبه جدید کنکور به عدالت آموزشی کمک می‌کند + فیلم

بنابر اظهاراتمحمدمهدی کاظمی، بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، آموزش و پرورش مکلف شده است با برنامه‌ریزی و ارتقای کیفیت آموزشی، سالانه «نیم نمره» میانگین نمرات دانش‌آموزان را بالا ببرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی کاظمی، در نشست خبری تحلیل نتایج آزمون‌های نهایی و کنکور ۱۴۰۳ با اشاره به موضوع کیفیت بخشی به امر آموزش گفت: کیفیت بخشی به محتواهای آموزشی و آموزش‌های ارائه شده یک امر ضروری بوده و حتی از جمله اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش است. البته کیفیت بخشی یک م وضوع فرایندی است. کیفیت بخشی به صورت دفعی اتفاق نمی‌افتد. کیفیت برای کیفیت بخشی باید برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان اینکه می‌توانیم با اقدامات مقطعی زمینه رشد کیفیت آموزش در نهاد تعلیم و تربیت فراهم کنیم گفت: تقویت امتحانات نهایی و تأثیر نمرات آن در پذیرش دانشگاه‌ها در راستای کیفیت بخشی و امر آموزش اتفاق افتاد.

کاظمی با بیان اینکه تأثیر قطعی نمرات امتحانات نهایی نیازمند یک برنامه ریزی بلند مدت بوده است؛ گفت: در دوره اول متوسطه یک سنجش ملی از یادگیری دانش آموزان و عملکرد تحصیلی آنان داشتیم. در دوره اول متوسطه ما تاکنون ارزشیابی ملی نداشتیم و امتحانات دانش آموزان متوسطه اول تاکنون داخلی بوده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در پایان سال ۱۴۰۲ و اوایل امسال برنامه‌ای تحت عنوان سنجش دستاوردهای یادگیری آغاز شد؛ حدود ۳ میلیون دانش آموز در این برنامه و آزمون‌هایش شرکت کردند. گام اول تحلیل نتایج و عملکردی بود که به دست آمد.

کاظمی گفت: تبیین و اعلام این نتایج به مدارس و برنامه‌ریزی برای توانمندسازی معلمان و ارتقا و توسعه معلمان در چهار عنوان درسی در ریاضی علوم تجربی فارسی و عربی آغاز شد و در آینده به مقطع متوسط دوم هم تسری پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به افت نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی سال گذشته گفت: بر آن شدیم تا برای امسال اقداماتی را انجام دهیم تا دیگر شاهد این افت نباشیم. گام اول تحلیل نتایج امتحانات نهایی به تفکیک استان منطقه و مدرسه بود. بعد از ابلاغ نمرات به مدارس ما نظارت بالینی را به عنوان یکی از رویکردهای اصلی خود انتخاب کردیم.

کاظمی با بیان اینکه ۴۰ رتبه اول کنکور در مدارس مختلف تحصیل کرده بودند؛ گفت: ۴۰ رتبه تک رقمی در آزمون سراسری وجود دارد؛ ۲ درصد دانش آموزان به عنوان استعدادهای برتر و المپیادی بودند که در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل کرده بودند. میزان تلاش دانش آموزان و با امکاناتی هم که به مدارس دولتی داده شده است؛ نتایج کنکور نباید بسیار متفاوت‌تر از این باشد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2392189" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1171022/2392189?width=400&height=300"></script></div>

وی با تاکید بر اینکه ۲۰ درصد رتبه‌های برتر در کنکور سراسری در مدارس عادی و نمونه دولتی تحصیل کرده بودند؛ گفت: متأسفانه ما از توسعه کیفی آموزش و پرورش غفلت کرده و بیشتر به توسعه کمی توجه کردیم؛ اگرچه میانگین نمرات دانش آموزان در امتحان نهایی ملاک تأثیر گذاری برای ورود به دانشگاه‌هاست اما نمره سالانه و عملکرد دانش آموزان در یادگیری به طور مستمر هم حائز اهمیت است.

کاظمی با بیان اینکه نمره سالانه دانش آموزان با نمره امتحانات نهایی حداقل ۲ نمره رشد دارد؛ گفت: که البته باید برنامه ریزی و تلاش برای بهبود نمرات صورت گیرد. ما بر اساس قانون دو نوع مدرسه بیشتر نداریم؛ مدرسه دولتی و مدرسه غیردولتی. مدارس سماد هم از جمله مدارس دولتی هستند. ما سال گذشته تعدادی از مدارس نمونه دولتی را هم کاهش دادیم تا مدارس عادی دولتی تقویت شوند.

وی کاهش تنوع مدارس را عاملی برای رشد کیفیت مدارس دولتی و عملکرد دانش آموزان در این مدارس عنوان کرد و گفت: عملکرد دانش آموزان در مدارس عادی دولتی هم حاکی از این مساله است که در سال ۱۴۰۱ در میان رتبه‌های زیر ۴۰ تنها یک دانش آموز از مدارس دولتی بوده است اما در سال ۱۴۰۳ این تعداد به ۳ دانش آموز افزایش یافته است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2392175" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1171022/2392175?width=400&height=300"></script></div>

وی با بیان اینکه با سه درس سواد رسانه‌ای، مدیریت خانواده و کارآفرینی دوره‌های توانمندی معلمان را آغاز کردیم افزود: به دلیل اهمیت این دروس که جز شایستگی‌های نرم معلمان به حساب می‌آید خواستیم بیشتر به این دروس توجه کنیم؛ همچنین ۵ هزار معلم دوره اول متوسطه که در درس کار و فناوری بودند، با اینترنت اشیا آشنا شدند و برای ۱۵ هزار معلم هم آموزش ساخت بازی‌های دیجیتال را فراهم کردیم.

کاظمی در ادامه با تاکید بر اینکه قطعا مصوبه جدید کنکور به عدالت آموزشی کمک می‌کند گفت: دومین سالی است که ارزشیابی و برگزاری امتحانات نهایی با مصوبه جدید انجام می‌شود لذا نمی‌توانیم ارزیابی دقیقی داشته باشیم. این مصوبه به ارتقا سطح یادگیری دانش آموزان کمک می‌کند و قطعا به یادگیری دانشجویان در دانشگاه نیز کمک می‌کند. ما با اجرای این مصوبه می‌توانیم از حافظه محوری فاصله بگیریم و به سمت کسب دانش عمیق تر پیش رویم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2392190" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1171022/2392190?width=400&height=300"></script></div>

کاظمی ادامه داد: مسئله تنوع مدارس به طور جدی سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و سعی داریم تا تنوع مدارس را کاهش داده و  اجازه توسعه در این حوزه را ندادیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه این نشست با تاکید بر پرهیز از محفوظات در ساختار آموزشی کشور و  تاکید بر مهارت آموزی اضافه کرد: با توجه به برگزاری سنجش‌های ارزیابی که بر کیفیت بخشی آموزشی تاکید دارد، امیدوارم با تمرکز بر توانمندسازی، طبق برنامه هفتم سالانه میانگین نمرات، نیم نمره ارتقا‌ یابد تا مجموع معدل دانش‌آموزان هر ساله افزایش یابد که درصددیم در طول برنامه هفتم این مهم را محقق کنیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2392179" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1171022/2392179?width=400&height=300"></script></div>
 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه این نشست با بیان اینکه توجه به هوش مصنوعی در برنامه وزیر آموزش و پرورش وجود دارد گفت: تفاهم نامه‌ای را با مشارکت وزارت ارتباطات با عنوان ایران دیجیتال منعقد کردیم.

وی در ادامه گفت: اولا ۵۰۰۰ هزار معلم دوره اول متوسطه که در درس کار و فناوری بودند، آموزش اینترنت اشیاء را دیدند. در همین راستا ۱۵ هزار معلم آموزش ساخت بازی‌های دیجیتال را دیدند. در سال تحصیلی که در پایانش هستیم ۱۰۰۰ دبیرستان دوره اول متوسطه کارگاه رایانه‌شان تجهیز شد. ما اگر بخواهیم که تولید کننده باشیم باید از سنین پایین و در طراحی این کار را انجام دهیم‌؛ این امر در برنامه ارائه شده وزیر آموزش و پرورش به مجلس هم وجود داشت.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2392191" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1171022/2392191?width=400&height=300"></script></div>