شناسهٔ خبر: 68566397 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تیک تاک چینی چگونه روی انتخابات آمریکا اثر می‌گذارد؟

فارن پالسی در گزارشی به ابعاد اثرگذاری تیک تاک بر روی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین؛هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را یک موضوع و پدیده رقم می‌زند. از آنکه 1924 که رادیو رقابت بین کالوین کولیج، جان دبلیو. دیویس و رابرت لا فولت را تعیین کرد تا سال 2016 که فیسبوک نقش اول را در انتخابات داشت. اما این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در چه بستری پررنگ شده است؟ پاسخ این سوال خیلی عجیب است: «تیک تاک چینی»!

فارن پالسی گزارشی مبسوط از انتخابات آمریکا نوشته است و با این تیتر که سیاستمداران آمریکا در حال رقص انتخاباتی در تیک تاک هستند به عملکرد این اپلیکشین در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت. این برنامه که در سال 2017 در سطح بین المللی راه اندازی شد و متعلق به شرکت چینیByteDance است، توسط گروه امنیت وب و عملکرد Cloudflare در سال 2021 رسماً محبوب ترین برنامه در اینترنت اعلام شد، حتی از گوگل پیشی گرفت.

این اپلیکیشن در جولای 2020، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا به خبرنگاران در ایر فورس وان گفت که از قدرت اجرایی خود برای ممنوع کردن آن استفاده خواهد کرد، به موضوع داغ این کشور تبدیل شد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه وقت آمریکا، این بستر مجازی را «اسب‌های تروا برای اطلاعات چینی» نامید و برخی شرکت‌ها مانند Wells Fargo به کارمندان خود دستور دادند که آن را از تلفن‌های کاری خود حذف کنند.

معاون رئیس جمهور کامالا هریس و نامزد فعلی دمکرات ها در 25 ژوئیهیک حساب کاربریTikTok ایجاد کرد و در کمتر از دو هفته حدود 4.2 میلیون دنبال کننده کسب کرد.ترامپ، علیرغم تعهد قبلی خود به حذف تیک تاک در سال 2020 ، در اوایل ژوئن به این پلتفرم پیوست و در حدود دو ماه بیش از 9 میلیون دنبال کننده به دست آورد.

پربازدیدترین ویدیوی ترامپ اعلامیه پیوستن او به TikTok است. کاندیدای جمهوری‌خواه که روی «American Bad Ass» روی صحنه رقابت انتخاباتی ایستاده بود یک عکس سلفی میگیرد و بعد از آن ژست رقص به خود میگیرد! اثر دیگر ترامپ برای اینکه در تیک تاک پر بازدید شود به حضور وی در کمپین انتخاباتی با «Y.M.C.A» بازمی گردد که او می رقصد تا چند ثانیه در تیک تاک بازدید داشته باشد.

پربازدیدترین فیلم هریس درTikTok با اختلاف قابل توجهییک ویدیوی شوخی است که در آن لنس بس بازیگر و خواننده معروف آمریکایی از با هریس روبرو می شود و می گوید: «کامالا، ما در نوامبر به دونالد ترامپ چه خواهیم گفت؟«و هریس جواب می دهد با او: «بای، خداحافظ، خداحافظی می کنیم».

نظر شما