شناسهٔ خبر: 68566252 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛ در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

ارزش معاملات شمش طلای مرکز مبادله از ۴۱ هزار میلیارد تومان فراتر رفت ارزش معاملات شمش طلای مرکز مبادله از ۴۱ هزار میلیارد تومان فراتر رفت

بنابر گفته مسئولان، طی ۴۸ جلسه حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران تاکنون ۹۳۵۱ کیلوگرم شمش معامله قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

۲۷ دی ماه سال گذشته بود که اولین جلسه حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شد حالا روز گذشته تعداد این حراج‌ها به عدد ۴۸ رسید.

عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران که اصغر بالسینی سخنگوی مرکز ارز و طلای ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آن گفت: طی ۴۸ جلسه حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران تاکنون ۹۳۵۱ کیلوگرم شمش به ارزش ۴۱.۲ هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته است.

اما خریداران شمش چه کسانی هستند؟ در همین رابطه علی مقدسی رئیس اداره بازار طلای مرکز مبادله بیان کرده بود: خریداران شمش طلا، شامل سه گروه می‌شوند و در کنار این سه گروه، یک گروه دیگر (بانک عاملی که از تاییدیه بانک مرکزی برخوردار است)، قرار دارد. هر سه گروه اول خریدار عضو اتحادیه و صنف طلا و جواهر هستند. گروه اول، تولیدکنندگان مصنوعات طلا، گروه دوم، خرده فروشان طلای آبشده و گروه سوم، عمده فروشان شمش طلا هستند و هر شخصی که مجوز و مدارک رسمی مربوط به سه رسته فوق‌الذکر که قابل استعلام از درگاه ملی مجوز‌ها باشد را به مرکز مبادله ارائه دهد، از اجازه ورود به حراج شمش طلا برخوردار می‌شود.

در ادامه هم بالسینی سخنگوی مرکز مبادله در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: حراج شمش به دو شیوه حراج خرد و حراج عمده صورت می‌گیرد. متقاضی خرید می‌تواند در حراج خرد حداقل یک و حداکثر پنج قطعه شمش طلای یک کیلوگرمی خرید کند؛ سقف خرید خرد در هر هفته تقویمی، صرفا پنج قطعه شمش طلای استاندارد خواهد بود. متقاضی خرید در حراج عمده نیز مجاز به خرید حداقل یک و حداکثر چهار بسته شمش طلای استاندارد است؛ هر بسته شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ارز و طلای ایران حاوی پنج قطعه شمش یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ در هزار است. گفتنی است، سقف خرید عمده در هر هفته تقویمی صرفا ۲۰ قطعه شمش طلای استاندارد است.

عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران که کاهش قاچاق شمش طلا به خارج و داخل کشور، اطمینان از ورود شمش‌های طلای وارداتی به چرخه بازار اصلی طلای کشور، تأمین بهینه و کارای تقاضای واقعی تولیدکنندگان مصنوعات طلای کشور ، تقویت صنعت طلا و جواهرات کشور، کمک به کاهش و حذف طلای غیراصل موجود در بازار طلا، کمک به کاهش ورود شمش طلای غیراصل و غیراستاندارد، ایجاد بستری امن، شفاف و بدون ریسک جهت عرضه شمش‌های طلای وارداتی از جمله مزیت‌های آن به شمار می‌رود.

در ادامه هم فرزانی کارشناس امور بانکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: بر اساس قانون بحث اندوخته طلا و اسکناس، مدیریت آن و تعریف استاندارد‌های آن بر عهده بانک مرکزی است. در راستای همین وظیفه قانونی هم بانک مرکزی تصمیم بر عرضه شمش طلا مربوط به رفع تعهد ارزی در بستر مرکز مبادله و ارز طلای ایران گرفته است و به عبارتی این موضوع می­ تواند امکان نظارت و سیاست­‌گذاری بهتر بانک مرکزی بر بازار طلا را افزایش دهد.

او همچنین افزود: تسهیل و تسریع رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، افزایش انگیزه صادرکنندگان جهت رفع تعهد ارزی با استفاده از واردات شمش طلا به واسطه حذف دشواری‌های عرضه ارز حاصل از صادرات همچنین تقویت ذخایر و پشتوانه طلای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از دیگر مزایای عرضه شمش طلا در مرکز مبادله است.

اما یکی از نکاتی که باید آن توجه کرد روش سنتی معاملات شمش طلای مرکز مبادله است که مطلوب است در خصوص آن تغییراتی ایجاد شود موضوعی که پیش از این هم وعده برخط شدن آن داده شده بود.

در نهایت گفتنی است، چهل و نهمین حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران د سه شنبه ۲۰ شهریورماه برگزار خواهد شد و متقاضیان خرید شمش طلای مرکز مبادله ایران می توانند با واریز مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون ریال(۳۵۰ میلیون تومان) به عنوان وجه الضمان به ازای هر قطعه شمش طلا تا ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۱۹ شهریورماه، در چهل و نهمین حراج این مرکز شرکت کنند.

نظر شما