شناسهٔ خبر: 68565892 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

تبلیغات

چگونه از سرخ کن بدون روغن استفاده کنیم؟

یک سری نکات درباره روش کار با هواپز وجود دارد که با انجام آن عمر مفید لوازم خانگیتان افزایش می‌یابد. در ادامه مطالب، به نکات کلیدی درباره استفاده از این وسیله بیشتر خواهیم پرداخت.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

چگونه از سرخ کن بدون روغن استفاده کنیم؟ بعد از تهیه این لوازم آشپزخانه قطعا با این چالش مواجه خواهید شد. استفاده از ایرفایر یا همان سرخ کن بی روغن بسیار ساده بوده؛ چراکه تمامی مراحل استفاده از آن در دفترچه راهنما ذکر شده است. همچنین، منوی روی دستگاه نیز دمای لازم برای طبخ انواع غذا را به صورت خودکار ایجاد می‌نماید تا استفاده از آن برای مصرف کننده راحت‌تر باشد. با این وجود همچنان یک سری نکات درباره روش کار با هواپز وجود دارد که با انجام آن عمر مفید لوازم خانگیتان افزایش می‌یابد. در ادامه مطالب، به نکات کلیدی درباره استفاده از این وسیله بیشتر خواهیم پرداخت.

مراحل استفاده از سرخ کن بدون روغن

مراحل استفاده از سرخ کن بدون روغن شامل چند گام بسیار ساده می‌باشد.

  • آماده کردن مواد اولیه: در این مرحله، مواد غذایی باید مثل دستور پخت همیشگی آماده سازی شوند. سپس اگر نیاز داشتید تا از کمی روغن استفاده کنید، مواد غذایی را به روغن کم آغشته نمایید.
  • تنظیم دستگاه هواپز: بعد از قرار دادن مواد غذایی در سبد سرخ کن بدون روغن، تنظیمات دمای آن را انجام دهید. معمولا در مدل‌هایی چون: سرخ کن نینجا منوی غذا روی دستگاه وجود دارد تا با انتخاب آن، به طور خودکار دستگاه دمای گردش هوا را تنظیم کند.
  • انتظار برای پخت غذا: در این مرحله شما کار خاصی انجام نمی‌دهید، فقط درصورت نیاز غذا را زیر و رو کرده یا کمی سبد را تکان دهید تا مواد غذایی به طور یکنواخت پخته و برشته شوند.

نکات مهمی که باید در استفاده از سرخ کن بدون روغن رعایت کنید

روش کار با این لوازم آشپزخانه کاربردی بسیار آسان و راحت می‌باشد. اما با این حال کارشناسان لیستی از نکات مهمی که باید در استفاده از سرخ کن بدون روغن رعایت کنید را ارائه داده اند تا با کمک آن بتوانید طبخ غذای بهتری را تجربه نمایید. این لیست علاوه بر کمک در پخت غذا، شامل روش‌های خاص نگهداری بوده است تا از این طریق عمر این دستگاه را طولانی‌تر کنید.

تکان دادن محفظه غذا

برا پخت غذاهایی، چون سیب زمینی سرخ کرده نیاز دارید تا از روش تکان دادن محفظه استفاده کنید. با این کار، زیر و رو غذا به طور یکنواخت پخته می‌شود و طعم غذا بهتر خواهد شد. اما باید به این نکته دقت نماید که بعضی از غذا‌ها نیاز به این روش ندارند. به عنوان مثال: اگر قصد پختن کوکی یا شیرینی را داشتید، مواد در حالت اولیه به شکل خمیر می‌باشد و با تکان دادن محفظه بافت خود را از دست داده و درنهایت، خراب خواهند شد. همچنین مواد شیرینی اگر به زیر محفظه سرخ کن بدون روغن نفوذ کنند، امکان آسیب به دستگاه نیز وجود دارد؛ پس حتما به نوع یا بافت غذا توجه ویژه‌ای نمایید. 

گرم کردن دستگاه

یکی از نکات استفاده از سرخ کن بدون روغن که شاید توجه کم تری به آن شده باشد، گرم کردن دستگاه قبل از پختن غذا می‌باشد. این دستگاه نیز مانند تستر یا اجاق فر نیاز به چند دقیقه گرم شدن دارد و در این صورت عملکرد بهتری خواهد داشت. اگر یکبار این روش را امتحان کنید، متوجه خواهید شد که غذایتان به صورت یکنواخت‌تر پخته می‌شود.

گرم کردن دستگاه سرخ بدون روغن

درنظر گرفتن گنجایش محفظه دستگاه

با درنظر گرفتن گنجایش محفظه دستگاه غذا بهتر پخته می‌شود. از آنجایی که سرخ کن بی روغن به وسیله گردش هوا مواد غذایی را برشته می‌کند، نیاز است تا فضای مناسب را در اختیار دستگاه قرار دهید. یعنی درصورتیکه، محفظه دستگاه را بیش از حد گنجایش پر کنید، امکان خوب پخته نشدن غذا وجود دارد. باید مواد غذایی را به صورت محدود درون سبد هواپز قرار دهید که در این شرایط طبیعتا زمان بیشتری را صرف پخت و پز غذا خواهید کرد. برخی از برند‌ها در جهت رفع مشکلات این چنینی، گنجایش ایرفایر را افزایش داده اند. به همین دلیل، هواپز نوتریکوک در مدل‌های دوقلو تولید می‌شود تا بتوانید دو نوع غذا را به طور هم زمان طبخ کرده و در زمان خود صرفه جویی کنید.

گنجایش محفظه دستگاه سرخ کن

تمیز کردن سرخ کن بدون روغن

عده‌ای تصور می‌کنند که تمیز کردن سرخ کن بدون روغن کار بیهوده‌ای است و باید بعد از چندین بار استفاده آن را تمیز کرد. این تصور از اساس اشتباه می‌باشد؛ چراکه عدم تمیزی دستگاه بعد از هربار استفاده منجر به خرابی و کاهش عمر ایرفایر خواهد شد. همچنین، وجود باقی مانده غذای قبلی در دستگاه باعث بو گرفتن آن شده و در عطر و طعم غذای بعدی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

نحوه تمیز کردن سرخ کن بدون روغن

نحوه تمیز کردن سرخ کن بدون روغن مانند استفاده از آن، کار راحتی بوده است. اما برای تمیزی بهتر لازم است تا چند نکته را گوشزد کنیم. بعد از استفاده، سبد و چکه گیر سرخ کن را خارج کرده و با مایع ظرفشویی و آب گرم شست و شو دهید. با این کار باقی مانده غذا خیلی راحت از بین خواهد رفت؛ چونکه این ظروف عموما چرب نمی‌شوند و با مشکلات پاک کردن چربی از ظرف مواجه نخواهید شد. اما برای شستن بدنه نمی‌توانید از روش شست و شوی مستقیم استفاده کنید. در این وضعیت باید از یک دستمال تمیز برای پاک کردن کمک بگیرید تا قسمت‌های الکتریکی آن آسیب نبینند. همچنین این دستمال باید بدون الیاف باشند تا روی بدنه دستگاه خط و خش نیندازند. درصورتیکه همچنان باقی مانده غذا به بدنه ایرفایر چسبیده بود، دستمال خود را آغشته به جوش شیرین و آب کنید و سپس روی دستگاه بکشید.

سخن پایانی

با پاسخ به سوال چگونه از سرخ کن بدون روغن استفاده کنیم؟ و اشاره به نکات، راهنمایی‌های لازم استفاده از آن و مراقبت‌های اصولی گفته شده، عمر مفید دستگاه افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید از پخت و پز با آن لذت ببرید. برای خرید انواع سرخ کن‌های بدون روغن به سایت https://homkito.com مراجعه نمایید.

نظر شما