شناسهٔ خبر: 68565517 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

دور دنیا

آرایش کاهشی قیمت لیر ترکیه و درهم امارات؛ دینار عراق ثابت ماند/ رونق بازار مسکن استانبول به لطف تاجران

منبع: اقتصادنیوز

اقتصادنیوز: بازار ارز شاهد نوسان کاهشی قیمت‌ها نسبت به روز گذشته است و قیمت درهم امارات شیب نزولی را تجربه کرد و در محدوده 16 هزار و 162 تومان قرار گرفت تا کاهش 10 تومانی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، اخبار بازار املاک ترکیه و به طور ویژه استانبول همواره به دلیل تردد گسترده به این شهر در کانون توجه ایرانیان قرار داشته است؛ چرا که بسیاری با اجاره یا خرید ملک یا دفاتر اداری در این شهر، فارغ از اقامت و سکونت، کسب و کاری برای خود راه اندازی می کنند و به همین دلیل نیازمند اشراف کامل بر آخرین وضعیت این بازار در کشور همسایه ایران باشند. نکته جالب توجه اینجاست که همین موضوع زمینه ساز رونق اجاره و فروش دفاتر اداری در استانبول شده است. بر اساس گزارش های اخیر، بازار املاک تجاری در استانبول بالاترین میزان اجاره دفاتر را در بیش از یک دهه گذشته تجربه می‌کند. کل عرضه اداری در این شهر تا ژوئن امسال به 7.12 میلیون متر مربع رسیده است که اکنون 89.7 درصد از این فضا اشغال شده است. این بالاترین سطح اشغالی است که در 12 سال گذشته مشاهده شده است و منعکس کننده تقاضای قوی برای فضاهای اداری در سراسر شهر است.

این گزارش که روندهای کلیدی را در بخش‌های مختلف از جمله املاک اداری، خرده‌فروشی، صنعتی و مسکونی نشان می‌دهد، نشان می‌دهد که بازار مربوط به دفاتر اداری شاهد افزایش قابل توجه قیمت اجاره است و اجاره بها در برخی مناطق تا 77 درصد در سه ماهه دوم سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. اما کدام مناطق استانبول از اقبال بیشتری در این زمینه برخوردار هستند؟

طبق آمار منتشر شده Levent، یکی از مناطق تجاری برتر استانبول، همچنان بالاترین نرخ اجاره دفتر را در شهر دارد که به 42 دلار در هر متر مربع در ماه می رسد. بخش آناتولی استانبول با میانگین اجاره بها 35 دلار در هر متر مربع، در رتبه بعدی قرار دارد، در حالی که سایر مناطق تجاری برجسته مانند Esentepe-Gayrettepe و Maslak به ترتیب 32 دلار و 30 دلار برای هر متر مربع نرخ گذاری شده اند. در خارج از استانبول، اجاره دفتر در ازمیر و آنکارا مقرون به صرفه تر است و 18 دلار در هر متر مربع است.

حجم کل معاملات اجاره دفتر در استانبول در نیمه اول سال به 138597 متر مربع رسید که نشان دهنده افزایش 32.9 درصدی در فضای اجاره ای نسبت به مدت مشابه در سال 2023 است. تکمیل و افتتاح کامل مرکز مالی بین المللی استانبول. با انتظارات افزایش عرضه و سرمایه گذاری در آینده نزدیک، رشد بیشتری را در بازار در پی خواهد داشت.

نکته جالب توجه اینجاست که برخلاف بازارهای پررونق اداری و صنعتی، بخش خرده‌فروشی نسبتاً ثابت مانده است و قیمت اجاره در خیابان‌های خرید اصلی و مراکز خرید عمده در سطوح سال گذشته ثابت مانده است. بیشترین اجاره بهای خرده فروشی در استانبول با 250 دلار در هر متر مربع در ماه ثبت شده است و پس از آن آنکارا با 105 دلار و ازمیر با 100 دلار قرار دارند.

افزایش اشغال دفاتر و اجاره‌ها، در کنار افزایش فضاهای اداری انعطاف‌پذیر، نشان‌دهنده بازار املاک تجاری پویا و در حال تحول در استانبول است. با موقعیت استراتژیک شهر و توسعه زیرساخت های مستمر، چشم انداز سرمایه گذاران در کوتاه مدت مثبت باقی می ماند. حال اگر شما هم در فکر راه اندازی کسب و کار یا سفر به ترکیه هستید فرصت را غنیمت شمرده و شانس خود را امتحان کنید. اما بیش از هر چیز، بهتر است در آغاز با ما در دور دنیای امروز همراه شده و از آخرین وضعیت نوسانات ارزی در این کشور مطلع شوید.

نرخ امروز لیر ترکیه

امروز قیمت لیر ترکیه در جریان معاملات امروز بازار 10 تومان پایین آمد و به 1750 تومان رسید تا در مرز مهم و حساس قرار بگیرد

قیمت درهم امارات امروز

امروز قیمت درهم امارات در جریان خرید و فروش های بازار تهران شیب نزولی را تجربه کرده است و در محدوده 16 هزار و 162 تومان قرار گرفت تا کاهش 10 تومانی داشته باشد.

قیمت درهم امارات

نرخ امروز ریال عمان در بازار

ریال عمان هم امروز در بازار ارز تهران بر مدار کاهش قیمت حرکت کرد و 1050 تومان ارزان شد. ارزش هر ریال در پایان امروز به 154840 تومان رسید.

نرخ برابری ریال عمان و دلار آمریکا هم امروز در بازار به 2،6 رسیده است.

قیمت دینار عراق امروز

دینار عراق هم امروز همانند عادت همیشگی خود حرکت کرد و معاملات را در حالی سپری کرد که بدون تغییر نسبت به روز گذشته 45 تومان نرخ گذاری و معامله شد.

دینار عراق

قیمت منات آذربایجان امروز

منات آذربایجان هم بازار را با روند نزولی آغاز کرد و به پایان رساند. ارزش منات امروز به 34940 تومان رسید که در مقایسه با روز گذشته افت 240 تومانی داشته است.

آخرین قیمت درام ارمنستان

کم نوسان ترین ارز مورد معامله در بازار تهران هم امروز اسیر جو کاهشی حاکم بر بازار تهران شد و شیب نزولی را در پیش گرفت. قیمت درام ارمنستان در پایان معاملات امروز افت محسوس یک تومانی را تجربه کرد و 154 تومان خرید و فروش شد.

لاری گرجستان

قیمت امروز لاری گرجستان

امروز در آخرین مقصد اروپایی دور دنیا یعنی گرجستان شاهد عقبگرد قیمت لاری بودیم. ارزش هر لاری عصر امروز 150 تومان پایین آمد تا با نرخ 22270 تومان به کار خود پایان دهد.

نرخ امروز بات تایلند

بات تایلند هم نخستین روز هفته را در حالی سپری کرد و به پایان رساند که نسبت به روز گذشته 12 تومان پایین آمد و 1764 تومان قیمت گذاری شد.

قیمت رینگیت مالزی

امروز قیمت رینگیت مالزی هم در بازار ارز تهران بر مدار کاهش آغاز به کار کرد و پیش رفت تا در مقایسه با دو روز پیش 13720 تومان خرید و فروش شد. ارزش هر رینگیت 100 تومان کاهش داشته است.

خلاصه معاملات امروز بازار ارز تهران از نوسان کاهشی قیمت‌ها در محدوده رنج حکایت دارد؛ روندی که به عقیده معامله گران ناشی از عدم نوسان محسوس قیمت دلار در جریان معاملات بازار است..

نظر شما