شناسهٔ خبر: 68564893 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

سیل برنامه‌ها و سریال‌های جدید تلویزیونی- از «ماه عسل» و «پایتخت ۷» تا «قرارگاه سرّی نصرت»، «بوقچی»، «مهیار عیار» و «هشت‌پا»- در راهند

آیا تلویزیون در مسیر بازگشت به دوران طلایی قرار گرفته است؟!

صاحب‌خبر -

  [ شهروند ]  این روزها تلویزیون با سریال‌هایی چون «طوبی» و «غریبه» که از شبکه‌های یک و سه سیما پخش می‌شوند، وارد دور جدیدی از  پخش سریال‌های تلویزیونی جدید شده است. سریال‌هایی که هر کدام به نوعی یادآور دوران اوج سریال‌سازی در صداوسیما هستند و در واقع هر کدام از همان ابتدا با امکان و احتمال بالای موفقیت روی آنتن آمده‌اند. این سریال‌های جدید، اما، به‌رغم داستان‌گویی جذاب، لوکیشن‌های خوب و متنوع و هم‌چنین بازی‌ها و کارگردانی قابل قبول هنوز نتوانسته‌اند تلویزیون را به دوران طلایی سریال‌سازی برگردانند- که البته دلیل این عدم موفقیت از نگاه بسیاری از کارشناسان می‌تواند این باشد که به باور کارشناسان سینما و تلویزیون، صداوسیما مدت‌هاست در عرصه سریال‌سازی بازی را به پلتفرم‌ها باخته است.سریال‌های در دست تولید این روزها، اما، حکایتی دیگر دارند. در حقیقت رویکرد این روزهای تلویزیون- که سریال‌های جدیدی چون «پایتخت»، «رویان» و «ماه عسل» را در دست تولید دارد- حکایت از این دارد که رسانه ملی این روزها به‌دنبال تحول و بازگشت به دوران طلایی خود است. اما این که آیا این اتفاق روی خواهد داد یا نه؛ و رسانه ملی دوباره دوران طلایی سریال‌سازی را تجربه خواهد کرد یا نه؛ نیاز به گذشت زمان دارد- و باید منتظر ماند و دید. اما نکته امیدوارکننده در این میان این‌که فهرست اسامی آثار در دست تولید این امیدواری را در کارشناسان به وجود آورده که رسانه ملی در مسیر بازگشت به دوران جذابیت و محبوبیت سابق قرار گرفته است.

سریال‌سازی در مسیر برنامه‌سازی
گذشته از سریال‌سازی؛ اگرچه در جریان دیگر گونه‌های برنامه‌سازی هر از چندی خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایی اتفاق می‌افتد و برنامه‌هایی چون «حسینیه معلی»، «محفل» و «عمارت» افتان و خیزان خود را به آنتن می‌رسانند که چند روزی است این اتفاق برای برنامه «عمارت» رخ داده و این برنامه جذاب توانسته خود را به آنتن شبکه سه سیما برساند؛ اما این اتفاق در یکی دو سال اخیر حداقل در زمینه سریال‌سازی روی نداده و کمتر شاهد آثاری بوده‌ایم که توانسته باشند جای خالی آثار پرطرفدار سابق تلویزیون را پر کنند. مرور آثار در دست ساخت تلویزیون در ماه‌های اخیر، اما، از این جنبه نیز امیدواری‌هایی به وجود می‌آورد و تولید سریال‌هایی مانند «پایتخت 7» و سریال جدید منوچهر هادی نشان از این دارد که مدیران صداوسیما با توپ پر و قصد ایجاد تغییر دور جدید فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند.
سریال‌هایی مانند «رویان»، «عفیف»، «تانک‌خورها»، «ماه عسل»، «قرارگاه سرّی نصرت»، «بوقچی»، «پردیسان»، «مسیر اصلی»، «مهیار عیار» و «هشت‌پا» شاهد این مدعا هستند. سریال‌های جدید کارگردان‌هایی مانند محمود معظمی، منوچهر هادی، محمدرضا آهنج، پرویز شیخ‌طادی، محمدرضا خردمندان، سیدجمال سیدحاتمی و احمد معظمی که همگی تجربه زیادی در ساخت فیلم و سریال دارند و می‌توان امیدوار بود که آثار جدیدشان نیز پرمخاطب خواهند شد.

سینماگران پشت دوربین سریال
صداوسیما برای بازگشت به دوران طلایی خود حساب زیادی روی کارگردانانی کرده که در سینما برای خود نام و نشانی دارند- اگر چه همین فیلمسازان خود ریشه در تلویزیون دارند و از جعبه جادو راه به وادی سینما باز کرده‌اند. یکی از این فیلمسازان پرویز شیخ‌طادی است که این روزها در حال ساخت مجموعه «تانک‌خورها»ست که داستان شکل‌گیری یک گردان مهم را در روزگار جنگ تحمیلی روایت می‌کند. این سریال طنز محصول سیمافیلم با بازی آرش مجیدی، سروش جمشیدی، بهراد خرازی، احمد نجفی، شیوا خسرومهر، مهدی صباغی، راضیه عاشورپور و علیرضا استادی جلوی دوربین رفته و یکی از جدیدترین آثار دفاع مقدسی و تاریخی تلویزیون به شمار می‌آید که به ‌تهیه‌کنندگی ایرج محمدی و کارگردانی پرویز شیخ‌طادی شکل‌گیری گردان زرهی 77 خراسان را روایت می‌کند.
منوچهر هادی با آثاری چون «رحمان 1401»، «من سالوادور را دوست دارم» و بی‌شمار فیلم موفق و پرفروش سینماگر دیگری است که صداوسیما برای بازگشت به دوران اوج حساب زیادی روی او باز کرده است. هادی امسال سریال «ماه عسل» را روی آنتن خواهد داشت- که رسانه‌ها از آن به عنوان یک سریال به‌یادماندنی نام برده‌اند. یکی از تولیدات طنز سیمافیلم با بازی اکبر عبدی، یوسف تیموری، مریم مؤمن و الهام حمیدی درباره ازدواج و خوشی‌ها و ناخوشی‌های آن که نزد بسیاری این امیدواری را به وجود آورده که هادی با این سریال نه تنها تلویزیون را به دوران اوج سریال‌سازی، که به احتمال زیاد خودش را هم به دوران طلایی سریال‌سازی برای تلویزیون خواهد رساند!
«قرارگاه سرّی نصرت» به کارگردانی مهدی جعفری سازنده فیلم‌هایی چون «23 نفر»، «یدو»؛ و «مسیر اصلی» به کارگردانی سیدمحمدرضا خردمندان کارگردان فیلم «بیست‌ویک روز بعد» دیگر سریال‌هایی هستند که کارگردانان سینما برای بازگرداندن سیما به روزهای خوش خود جلوی دوربین برده‌اند. «قرارگاه سرّی نصرت» با اقتباس از چند کتاب مختلف زندگی و فعالیت‌های شهید علی‌هاشمی فرمانده قرارگاه فوق‌سرّی نصرت را در کنار رشادت‌های مرزنشینان ایران در طول تاریخ روایت کرده؛ و «مسیر اصلی» با بازی چهره‌هایی چون امیرعلی دانایی، ساناز سعیدی، محمد نادری و زهرا داوودنژاد نیز زندگی پروفسور بهاروند را به تصویر کشیده است.

سریال‌سازان همیشه
تلویزیون در دور جدید فعالیت‌های سریال‌سازی خود به همکاری با شماری از سریال‌سازان باسابقه و قدیمی تلویزیون نیز پرداخته است. یکی از این سریال‌سازان باسابقه سیدجمال سیدحاتمی- همکار کمال تبریزی در سریال «سرزمین مادری»- است که امسال سریال «مهیار عیّار» را روی آنتن خواهد برد. یکی از تولیدات تاریخی سیمافیلم با بازی کامران تفتی، متین ستوده، بهنام تشکر، سیامک صفری، صفا آقاجانی، رامین ناصرنصیر، آشا محرابی، رؤیا میرعلمی و آتش تقی‌پور که ماجراهای توابین در دوران صفویه را در قاب داستان نشانده است.
سریال پلیسی «هشت‌پا» کارگردانی احمد معظمی دیگر سریال پرامید یکی دو ماه آینده تلویزیون است. این سریال که چندی پیش اعلام شد که به آنتن مهرماه تلویزیون خواهد رسید، با بازی سعید چنگیزیان، مینا وحید، افسانه چهره‌آزاد و احمد نجفی درباره موضوع مبارزه با مواد مخدر است.
سریال «رویان» به‌کارگردانی شکیل مظفری با بازی داریوش فرهنگ، ویدا جوان، سام قریبیان، علی اوسیوند، حمیرا ریاضی، مریم مؤمن و سیاوش چراغی‌پور با موضوع فعالیت‌های پژوهشگاه رویان در زمینه درمان ناباروری و سلول‌های بنیادین؛ سریال «عفیف» با بازی علیرضا خمسه، ارسلان قاسمی، ساناز سعیدی، فرزاد حسنی، ثریا قاسمی، حمیدرضا پگاه و محمود پاک‌نیت درباره آسیب‌های فضای مجازی؛ «بوقچی» به کارگردانی حسن حبیب‌زاده با بازی حسن پورشیرازی، آرش نوذری و بیژن امکانیان با یک موضوع فوتبالی؛ و «پردیسان» به کارگردانی محمدرضا آهنج که دوسه سال پیش سریال پرمخاطب «برادرجان» را روی آنتن داشت، دیگر سریال‌های کنجکاوی‌برانگیز تلویزیون در ماه‌های آینده خواهند بود.

بازگشت «پایتخت»!
اما شاید یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در دست تلویزیون فصل هفتم «پایتخت» باشد که به‌تازگی با اعلام محسن تنابنده تصویربرداری آن در شهرستان شیرگاه آغاز شده است. گفته می‌شود این سریال به‌کارگردانی سیروس مقدم برای نوروز سال آینده آماده پخش شود. در گمانه‌زنی‌هایی که از غایبان پروژه جدید «پایتخت» مطرح می‌شود نام مهران احمدی و سارا و نیکا هم بیشتر به چشم می‌خورد، البته به نام بهرام افشاری هم اشاره شده، اما شاید تصویری که در صفحه اینستاگرامی سریال منتشر شد و بهرام افشاری در آن عکس در کنار محسن تنابنده، هومن حاجی‌عبداللهی و احمد مهرانفر دیده می‌شد، گویای این باشد که او در این پروژه حضور خواهد داشت.
هم‌چنین می‌توان بازگشت علیرضا خمسه را با نقش «بابا پنجعلی» محتمل دانست. او که در پنج سری اول شخصیتی ثابت بود و در فصل ششم به‌علت مرگ کاراکترش حضور نداشت، احتمال دارد در قالب یک روح به سریال بازگردد و شوخی‌های تازه‌ای را به این شکل، به «پایتخت7» اضافه کند.
ایده حضور علیرضا خمسه در نقش «روح باباپنجعلی»، ایده‌ای است که پیشتر از سوی محسن تنابنده طراح و سرپرست نویسندگان اثر مطرح شده بود، ولی هیچ‌گاه به اجرا نرسید، با این حال با اظهارنظر مدتی پیش علیرضا خمسه که از تماس عوامل سریال برای بازگشت او به این اثر خبر می‌داد، اجرای آن را می‌توان محتمل دانست.
باید دید با شروع پخش این سریال‌ها وضعیت تلویزیون بهتر خواهد شد یا خیر.

«سلمان» و «موسی»
دو سریال الف ویژه تلویزیون که این روزها زیاد درباره‌شان صحبت می‌شود؛ یکی «سلمان فارسی» است که در شاهرود روزهای تصویربرداری فصل ایران خود را سپری می‌کند و دیگری نیز «موسی» است که همه‌روزه یک شایعه و گمانه جدیدی درباره‌اش منتشر می‌شود. یکی از جدیدترین گمانه‌زنی‌ها درباره سریال «موسی» هم به ساخت نسخه سینمایی از این سریال برای راهیابی به جشنواره فیلم فجر برمی‌گردد.
در میان نام‌هایی که این روزها گفته می‌شود با یک فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور خواهند داشت؛ نام ابراهیم حاتمی‌کیا هم دیده می‌شود. در واقع در خبرهای غیررسمی عنوان شده که او قرار است سه‌گانه‌ای را درباره حضرت موسی(ع) بسازد که سه قسمت سینمایی خواهد بود.
باید دید واکنش تلویزیون درباره این‌که گفته می‌شود قرار است «موسی» با نسخه سینمایی راهی جشنواره فجر شود، چه خواهد بود. در حالی که خیلی‌ها در فضای مجازی اعلام می‌کنند بعد از ساخت فیلم، ساخت سریال درباره این پروژه منتفی خواهد بود؛ باید منتظر عکس‌العمل تلویزیون ماند و دید که آیا رسانه ملی واکنشی در این زمینه نشان خواهد داد یا نه!

نظر شما