شناسهٔ خبر: 68564616 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

رئیس جمعیت هلال‌احمر در نشست خبری تاکید کرد

نوسازی ناوگان هوایی برای خدمت بهتر

بزرگ‌ترین بالگرد روسی با ظرفیت حمل ۱۲۰ نفر و ۴۰ تن بار در خدمت هلال احمر

صاحب‌خبر -

[شهروند] رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان اقدامات انجام شده از سوی این جمعیت در اربعین ۱۴۰۳ را تشریح کرد و موفقیت‌های چشمگیر امسال جمعیت، در ارائه خدمات به زائران کربلا و مشهد را روایت کرد. دکتر کولیوند همچنین از مذاکره و همکاری با کشور روسیه در خصوص خرید بالگردهای جدید و تجهیز بالگردهای عملیاتی جمعیت هلال‌احمر کشورمان نیز خبر داد. واکنش به ماجرای اظهارات «یاسین رامین» در خصوص هلال‌احمر نیز، یکی دیگر از محورهای صحبت‌های رئیس هلال‌احمر کشورمان بود.
پیرحسین کولیوند در نشست خبری که صبح دیروز به منظور تشریح اقدامات جمعیت هلال‌احمر در مراسم اربعین برگزار شد، گفت: «هلال‌احمر دو ماه پرکار و سخت را پشت سر گذراند و توانست در این ایام خدمات خوبی را به هموطنان و زائران سایر کشورها ارائه کند. اوج خدمات‌رسانی هلال در ایام تاسوعا و عاشورا، اربعین حسینی و دهه آخر صفر بود. هلال‌احمر خدمات و اقدامات خود در سال‌های گذشته را مورد بازنگری قرار داد. شورای سیاست‌گذاری اربعین حسینی را تشکیل دادیم تا نقاط ضعف سال‌های قبل برطرف و خدمات در بالاترین سطح ارائه شود. در این بازه زمانی اقدامات بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف صورت گرفت. ما کنگره بین‌المللی سلامت را برگزار کردیم که تعداد قابل توجهی از کشورهای خارجی و مسئولان صلیب سرخ و ۱۸ شرکت دانش بنیان در آن حضور پیدا کردند. همچنین چهار جلد کتاب تدوین و ۱۲ مقاله برتر نیز انتخاب شد. تمام این اقدامات باعث شد که فرهنگ اربعین بیشتر گسترش پیدا کند. هماهنگی‌های خوبی بین مسئولان ایران و عراق انجام شد و برای ارتقای خدمت و هم افزایی در مراسم پیاده‌روی اربعین اقدامات بسیار خوبی انجام شد.»

کمبود دارو نداشتیم
رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: «داروهایی که باید تامین می‌شد نیز توسط چک لیست‌ها مشخص شد. همچنین طرح جمع آوری داروهای نو از منازل نیز بسیار طرح خوبی بود که اجرا شد و دیگر کمبود دارو نداشتیم. ما پزشکان، امدادگران، پرستاران و ... را ثبت‌نام کردیم که برای اجرای خدمات سلامت به مراسم بیایند و 6 هزار نفر در مراکز ما مستقر شدند. همچنین د و هزار نفر نیز برای طرح طبیب‌الدوار ثبت نام کردند و با کوله در مسیر حضور داشتند و خدمات درمانی ارائه می‌کردند. با همکاری پلیس راهور، سمپوزیوم حوادث ترافیکی برگزار شد و حتی از کشور آلمان نیز در آن شرکت داشتند. ما شاهد بودیم حوادث ترافیکی نیز در عراق کاهشی بود. برنامه‌ریزی کردیم که به اندازه کافی خودرو با خود در مرزها داشته باشیم. حدود ۲۰۰ خودرو، آمبولانس و ... در این مراسم استفاده شد.»

بیش از هزار و ۷۰۰ پایگاه امدادونجات در عراق ایجاد شد
وی با اشاره به نگرانی امسال در مورد مراسم اربعین افزود: «امسال کشور عراق بسیار گرم بود و ما تصور می‌کردیم شرایط سخت‌تر شود. همچنین دولت در حال جابه‌جایی بود اما خوشبختانه توانستیم تعامل خوبی بین دستگاه‌های داخلی و فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ برقرار کنیم.  تعداد زیادی از مسئولان بین‌المللی از نزدیک شاهد پیاده‌روی اربعین بودند و به ما کمک کردند. ما مردم عزیز را برای حفط سلامت شان آماده کردیم و برای پیشگیری از گرمازدگی اقدامات خوبی انجام شد. هوا بسیار گرم بود و شرجی بودن نیز شرایط را سخت‌تر کرده بود اما با برنامه‌ریزی خوب و اقدامات به موقع حتی یک مورد تلفات جانی با گرمازدگی نداشتیم. عده‌ای حضور داشتند که گرمازده شده بودند اما خدمات درمانی دریافت کردند و پس از بهبود به راه خود ادامه دادند. همچنین موکب‌هایی که در عراق قصد خدمت داشتند، در ایران شناسایی و احراز شدند. بیش از هزار و ۷۰۰ پایگاه امدادونجات در عراق ایجاد شد و خدمت کردند.»

هیچ بیماری واگیرداری در این مراسم دیده نشد
کولیوند گفت: «در برخی شهرها مانند کاظمین بخشی از بیمارستان‌های عراق در اختیار ما قرار گرفت. پزشکان و پرستاران ما در بیمارستان های مختلف و ۴۰ مرکز پزشکی دیگر در مسیر نجف به کربلا و سایر شهرها مستقر بودند و به زائران کمک کردند. امسال بیمه معلم نیز اجرایی شد و همه از این بیمه استفاده کردند. همچنین تمام افرادی که نیاز به انتقال داشتند، به کشور منتقل شدند. اجساد نیز تحویل خودمان داده شدند و قرار شد با اقدامات پزشکی قانونی کشور خودمان این روند طی شود و عراق در این باره دخالتی نداشته باشد. در نقطه صفر مرزی عراق پایگاه‌های مختلفی ایجاد کردیم و همچنین مجوز پرواز بالگردهای هلال‌احمر در آسمان عراق گرفته شد. امدادگران ما به زائران پاکستانی که در یزد دچار حادثه شدند نیز، خدمات خوبی ارائه کردند اما این حادثه متاسفانه تلفات زیادی داشت اما امدادگران ما تمام تلاش خود را برای کمک به این زائران نیز انجام دادند. در مجموع در این بازه زمانی جمعیت هلال‌احمر چهار میلیون و ۱۲۰ هزار خدمت ارائه کرد. همچنین ۴۸۶ مصدوم به کشور منتقل شدند و  ۸۸۷ بیمار در بیمارستان های عراق جابه جا شدند. بیشترین مراجعه‌کنندگان ما به خاطر گرمازدگی بودند و بعد از آن مشکلات عضلانی یا تنفسی، زائران را درگیر کرده بود. هیچ بیماری واگیرداری در این مراسم دیده نشد و کارشناسان ما نظارت‌های خوبی در تهیه و پخت و توزیع نذورات انجام دادند.»وی با اشاره به مراسم پیاده روی ۲۸ صفر گفت: «پنج هزار داوطلب در چهار محور در شهر مشهد به مدت هفت روز در حال خدمت‌رسانی به زائران امام رضا (ع) بودند. همچنین اقدامات خوبی برای اسکان زائران وکمک به افراد ناتوان انجام شد.»

توجه بیشتری از سوی دولت به انبارها شود
پیرحسین کولیوند در ادامه این نشست، درباره وضعیت انبارهای امدادی گفت: «انبارهای امدادی ما نیازمند توجه بیشتر است و گرچه ذخایر خوبی داریم اما لازم است که توجه بیشتری نیز از سوی دولت به انبارها شود.»
ادعاهای یاسین رامین درست نیست
وی درباره ادعاهای مطرح شده از سوی یاسین رامین در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی ضدانقلاب درباره جمعیت هلال‌احمر و شخص او نیز، گفت: «ایشان متهم و تحت تعقیب قضایی است. هر کسی می تواند هر حرفی را بر زبان آورد اما آیا مردم یا جامعه جهانی آن را قبول می کنند؟ ما جزو پنج کشور برتر صلیب سرخ جهانی هستیم. اگر این اتهامات درست بود قطعا به من تذکر می‌دادند یا اتفاقی رخ می‌داد که تاکنون این اتفاق رقم نخورده است و این ادعاها درست نیست. جایگاه کشور ما به گونه ای است که در مجمع به ما مسئولیت می‌دهند و حتی در برگزاری مراسمات مختلف مانند اربعین نیز کشور ما رئیس کمیته می شود.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره اینکه آیا شکایتی از سوی هلال‌احمر علیه یاسین رامین مطرح شده یا خیر، گفت: «این فرد خودش متهم است و با نظام نیز عناد دارد و پرونده‌اش درحال رسیدگی است.»

برای خرید ۲۰ فروند بالگرد به تفاهم رسیدیم
وی همچنین در ادامه، درباره بالگردها نیز صحبت‌هایی را مطرح کرد و گفت: «ما با روسیه قرارداد بستیم تا بزرگ‌ترین بالگردشان به مدت دو ماه به صورت رایگان در کشور ما فعال باشد. این بالگرد ۱۲۰ نفر ظرفیت دارد و تا ۴۰ تن نیز می تواند بار حمل کند. اگر این بالگرد برای کشور ما مناسب باشد دو فروند از آن خریداری می‌کنیم. ان شاالله این قرارداد نیز نهایی و عملیاتی شود. همچنین برای خرید ۲۰ فروند بالگرد جدید نیز به تفاهم رسیدیم که اگر تبدیل به قرارداد شود طی دو سال تحویل خواهیم گرفت. به ما قول دادند که بالگردهای فعلی را نیز به سیستم ناوبری جدید و دید در شب مجهز کنند. متخصصان آنها از تعمیرگاه‌های ما بازدید کردند و قرار شد یک مرکز توسط این کارشناسان تجهیز شده و متخصصان ما را نیز آموزش دهند.»
رئیس جمعیت هلال احمر در پایان درخصوص اینکه درخواست هلال‌احمر از رئیس‌جمهور پزشکیان، در سفری که به عراق خواهد داشت، چیست، گفت: «خوشبختانه افرادی که امروزه در دولت هستند در گذشته در هلال‌احمر مسئولیت داشته‌اند. وقتی یک رئیس‌جمهور به کشور دیگری سفر می‌کند مطالعات کاملی انجام می‌دهد و تفاهم‌نامه هایی اجرا می‌شود. امسال قطعا آقای پزشکیان نیز تفاهم‌نامه‌های خوبی در زمینه پیاده‌روی اربعین منعقد خواهد کرد و ما هم نظراتمان را در این مورد ارائه کردیم.»

نظر شما