شناسهٔ خبر: 68561789 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آذربایجان‌غربی به عطر ۷۳ شهید گمنام معطر شده است/یادمان شهدا ظرفیت غنی گردشگری

ارومیه- ایرنا- معاون مهندسی و امور یادمان‌های دفاع مقدس آذربایجان‌غربی با اشاره به تدفین پیکر مطهر ۷۳ شهید گمنام دوران دفاع مقدس در استان گفت: یادمان های شهدا ظرفیت غنی و قابل توجه گردشگری جنگ در استان است که باید بیش از پیش به این بخش توجه شود.

صاحب‌خبر -

افشین سیمین مرام روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این شهدای گمنام در ۳۷ نقطه از آذربایجان غربی و در شهرهای مختلف دفن شده اند و مایه خیر و برکت برای استان هستند.

وی اضافه کرد: زائرانی که به استان می آیند با حضور در مناطق عملیاتی با وقایع دوران دفاع مقدس آشنا شده و با تجربه ای دیگر به استان و شهر خود باز می گردند.

وی به همجواری آذربایجان غربی با چند کشور نیز اشاره کرد و ادامه داد: هم مرزی با چند کشور مزیتی است که باید از آن در راستای ارتقای گردشگری به ویژه گردشگری جنگ استفاده شود.

معاون مهندسی و امور یادمانهای دفاع مقدس آذربایجان غربی اظهارکرد: همچنین رونق اقتصادی استان از دیگر نتایج حضور زائران در مناطق عملیاتی و یادمانهاست که با این حضور، استان از رونق اقتصادی بهره مند می شود.

سیمین مرام گفت: با توجه به این مزیت ها و ظرفیت ها ضروری است نواقص یادمانها و زیر ساخت های لازم برای یادمانها و راهیان نور برطرف شود و دراین زمینه مسوولان نگاه ویژه و همکاری لازم را داشته باشند.

وی افزود: آذربایجان غربی یکی از قطب های گردشگری جنگ است و هم اکنون در قالب کاروان راهیان نور از استانهای مختلف کشور به این استان آمده و در مناطق عملیاتی و یادمانها حضور یافته و محل مبارزات و رشادت مردم مبارز این استان را می بینند.

وی تاکید کرد : این ظرفیت بهینه ای است که سال به سال افزایش یافته و رونق می گیرد و جوانان و نوجوانان بیشتری برای حضور در این یادمان ها رغبت پیدا می کنند.

معاون مهندسی و امور یادمانهای دفاع مقدس آذربایجان غربی اضافه کرد: شهدای گمنام در فضاهای مختلف اعم از دانشگاهها، مدارس، حوزه علمیه، پارک ها، پادگانهای نظامی، پارک جنگلی و تمام نقاط استان از شمال تا جنوب تدفین شده اند که ظرفیت بزرگ فرهنگی به شمار می روند.

تدفین ۷۳ شهید گمنام در آذربایجان‌غربی/ یادمان شهدا از جمله غنی‌ترین ظرفیت‌های گردشگری

۳۲ یادمان تکمیل شده و پنج یادمان درحال احداث است

سیمین مرام اظهار کرد: ۳۲ یادمان شهدای استان تکمیل شده و پنج یادمان نیز درحال احداث است که این پنج یادمان در فیرورق، شوط، حوزه امام علی (ع) سلماس، یادمان شهید بروجرودی و روستای چورس خوی است.

وی گفت: این یادمان ها ۱۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و مسوولیت احداث و اجرای آنها به عهده هیات امنای خود یادمان هاست و ساماندهی و تامین اعتبار آنها نیز توسط هیات امنا صورت می گیرد.

وی افزود: مسوولیت آنها جزو اختیارات هیات های امناست و آنها از محل اعتبارات شهرستانی و از خیّران و واقفان کمک گرفته و ساماندهی و روند احداث یادمان ها را پیش می برند.

معاون مهندسی و امور یادمانهای دفاع مقدس آذربایجان غربی اضافه کرد: مسوولان استانی نیز از جمله استاندار آذربایجان غربی با تخصیص اعتبار همواره پیگیر روند احداث یادمانها بوده است و براین مهم تاکید داشته که هیچ یادمانی نباید ناقص رها شود و تسهیلاتی جهت تسریع در پیشرفت آنها اعطا کرده است.

سیمین مرام بر استفاده بهتر از ظرفیت یادمان ها تاکید کرد و ادامه داد: برای معرفی بیشتر یادمان شهدای گمنام بهتر است اجرای برنامه های فرهنگی به سمت یادمان ها سوق پیدا کند تا فرهنگ ایثار و شهادت بیش از بیش تبلیغ شود.

وی اظهار کرد: همچنین نسل جوان با حضور در یادمان شهدای گمنام با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا شده و پیوندی عمیق بین آنها و راه شهدا ایجاد شود و هرچه بیشتر با سیره و منش شهدا آشنا شوند.

تدفین ۷۳ شهید گمنام در آذربایجان‌غربی/ یادمان شهدا از جمله غنی‌ترین ظرفیت‌های گردشگری

به گزارش ایرنا، آذربایجانن غربی نه تنها هشت سال جنگ تحمیلی بلکه بیش از هشت سال و فراتر از استانهای دیگر به دفاع مقدس از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی پرداخته؛ این استان ۱۲ هزار شهید تقدیم کرده است اما تقدیم شهید و راه شهادت دراین استان همچنان ادامه دارد.

نظر شما