شناسهٔ خبر: 68561772 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان مرکزی خبر داد؛

آغاز گمانه‌زنی در محوطه تاریخی میل‌میلونه در شهر نیم‌ور / کشف سفالینه‌های تاریخی در فرایند گمانه‌زنی‌ها

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان مرکزی خبر داد؛ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه هدف از اجرای گمانه‌زنی محوطه تاریخی میل‌میلونه شناخت کاربری و تعیین دوره زمانی و شکل‌گیری این بنا است، گفت: کاوش‌ها و گمانه‌زنی در این محوطه تاریخی یک ماه ادامه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، محمود مرادی نراقی افزود: بررسی کاوش‌ها و گمانه‌زنی در محوطه تاریخی میل‌میلونه، تاکنون منجر به دستیابی و کشف آثار و یافته‌های سفالینه‌ها مربوط به دوره‌های ساسانی، سلجوقی، صفوی و اسلامی شده است. این موضوع نشان از قدمت این محوطه تاریخی دارد.

وی ادامه داد: نتایج بسیار ارزشمند کاوش باستان‌شناسی شهر تاریخی نیم‌ور، نشانه اهمیت این افق از تاریخ بشری در پیشینه باستان‌شناسی این محوطه تاریخی، لزوم توجه درخور به این دوران و تمرکز بایسته بر مطالعات باستان‌شناختی محوطه تاریخی میل‌میلونه است.

سرپرست گمانه‌زنی باستان‌شناسی میل‌میلونه نیز در این رابطه با بیان اینکه محوطه تاریخی میل‌میلونه در شهر نیم‌ور و در شهرستان محلات واقع شده است، گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی در این مکان با همکاری مالکین و اهالی روستا در دستور کار قرار گرفت.

اسماعیل شراهی افزود: تاکنون 9 گمانه در محدوده میل‌میلونه به ابعاد 1×2 باز شده و قطعه‌هایی از سفال و شواهدی تاریخی مربوط به دوره‌هایی ساسانی، سلجوقی، صفوی و اسلامی به دست آمده است. امیدواریم در این بررسی‌ها پدال اصلی ساختمان چهارتاقی را مشخص کنیم و کاربری اصلی بنا مشخص شود. 

انتهای پیام/

نظر شما