شناسهٔ خبر: 68557584 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

کلاهبرداری ۲۰۵ میلیون تومانی با شگرد برنده شدن در برنامه راد... -

اقتصاد ایران: بیرجند- رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی از کلاهبرداری فردی به بهانه برنده شدن احدی از شهروندان در برنامه‌های رادیویی که مبلغ ۲۰۵ میلیون تومان کلاهبرداری کرده بود، خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ قدرت الوانی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران در تشریح این خبر اظهار داشت: احدی از شهروندان استان خراسان جنوبی از طریق تماس با سامانه مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا اعلام داشت شخصی ناشناس با بنده تماس گرفت و اعلام کرد که شما در قرعه‌کشی برنامه رادیویی برنده شده‌اید.

وی افزود: این شهروند در ادامه گفت پس از صحبت کردن و جلب اعتماد، شماره کارت و چندین رمز پیامکی را از من دریافت کرد، پس از مدتی متوجه شدم مبلغ ۲۰۵ میلیون تومان از حسابم کسر شده که همه سرمایه من بود، لذا من از این موضوع شاکی بوده و خواهان رسیدگی می‌باشم.

وی افزود: به منظور رسیدگی به شکایت این شهروند بزه‌دیده و احقاق‌حق وی، بلافاصله کارشناسان پلیس فتا رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با تلاش کارشناسان پلیس فتا و انجام اقدامات علمی و هوشمندانه، هویت اصلی متهم پرونده که در خارج از استان زندگی می‌کرد، شناسایی شد، تصریح کرد: در نهایت مبلغ کلاهبرداری شده با هماهنگی مقام محترم قضائی به حساب شاکی برگشت داده شد و پرونده نیز برای سیر مراحل قضائی به دادسرا ارسال شد.

سرهنگ الوانی خاطرنشان کرد: مجرمان سایبری با ترفندهای مختلف از قبیل برنده شدن در برنامه‌های همراه اول، رایتل، ایرانسل، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، بانک‌ها و … و با مهندسی اجتماعی، شهروندان را فریب داده و آنان را ترغیب به دادن اطلاعات حساب بانکی و خواندن کدهای دریافتی بر روی تلفن همراه خود می‌کنند و با فعال کردن برنامه‌های مورد نظر، موجودی حساب شهروندان را به سرقت می‌برند.

وی افزود: در این‌گونه کلاهبرداری‌ها، علاوه بر اطلاعات حساب بانکی، اطلاعات هویتی فرد قربانی نیز توسط کلاهبردار گرفته می‌شود که می‌تواند عواقب ناگواری را برای شخص به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: افراد کلاهبردار صدای مجریان و گویندگان مشهور صدا و سیما را تقلید می‌کنند تا فرد قربانی را فریب دهند، در واقع صدایی که فرد قربانی در پشت تلفن می‌شنود، قبلاً در استودیو ضبط شده است و گاهی اوقات در میان این صداها، برای فریب قربانی، تشویق افرادی نیز به‌گوش می‌رسد.

سرهنگ الوانی تاکید کرد: شهروندان به تماس افراد مجرم با اسم صدا و سیما و … اعتماد نکنند، زیرا چنانچه شخصی در سازمان دولتی و یا معتبر برنده جایزه شده باشد، اسامی برندگان حتماً در سایت‌های رسمی آن سازمان درج می‌شود.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی عنوان داشت: همان‌گونه که در بسیاری از مواقع توسط پلیس به شهروندان هشدار داده شده است، برای دریافت جایزه به‌هیچ‌عنوان نیازی به حضور در پای دستگاه عابربانک و یا دادن اطلاعات محرمانه کارت‌های بانکی نیست و تماس‌هایی که شهروندان را به خودپرداز هدایت کرده و یا اطلاعات بانکی آنان را دریافت می‌کنند، قطعاً کلاهبرداری است.

وی افزود: شهروندان به‌هیچ‌وجه اطلاعات حساس و مهم خود، از جمله اطلاعات مربوط به حساب و کارت‌های بانکی و یا کدهای احراز هویت و کدهای ارسالی از طریق پیامک را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند، چرا که دادن این اطلاعات به افراد ناشناس، دردسرهای متعددی را برای شهروندان به‌همراه دارد.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی گفت: سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.fata.gov.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی بوده و کاربران می‌توانند آخرین اخبار ،حوادث و رویدادهای سایبری را از این سایت دریافت کنند.

الوانی خاطرنشان کرد: همچنین شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ مربوط به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر کشور است.

برچسب‌ها:

نظر شما