شناسهٔ خبر: 68556039 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

از سوی هیئت داوران؛

فهرست اولیه نامزدهای جایزه ادبی رنودو ۲۰۲۴ اعلام شد

هیئت داوران جایزه «رنودو» برای نودوهشتمین دوره اهدای این جایزه، ۲ روز پس از معرفی نامزدهای جایزه گنکور، از فهرست اولیه منتخبان با ۱۸ رمان رونمایی کرد.‌

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا جایزه تئوفراست رنودو یا جایزه رنودو از مهم‌ترین جوایز ادبی فرانسوی است که در سال ۱۹۲۶ بوسیله ۱۰ نفر منتقد هنری پایه‌گذاری شد که منتظر نتایج جایزه گنکور بودند. هیئت داوران جایزه رنودو، ۲ روز پس از معرفی نامزدهای جایزه گنکور، ازفهرست اولیه منتخبان خود برای جایزه رنودو را که دربرگیرنده ۱۸ رمان است، رونمایی کرد

در این فهرست ۶ عنوان مشترک با فهرست اولیه جایزه گنکور که روز سه‌شنبه انتخاب شدند، جا دارد. دومین رمان گائل فایی با عنوان «جاکاراندا» که در ۲۰۰ هزار نسخه توسط گراسه منتشر شده و در هفته اول انتشار در کتابفروشی‌ها رتبه پرفروش‌ترین کتاب را کسب کرد از جمله این عناوین است. ۳ رمان حاضر در این‌فهرست توسط نویسندگان زن خلق شده‌اند.

فهرست اولیه جایزه رنودو ۲۰۲۴ شامل این کتاب‌هاست:

الیزابت باریه برای «خواهران و سایر گونه‌های زنده» (آرلیا)

میگل بونفوا برای «رویای جگوار» (ریواج)

گرگوار بویه برای «سندرم اورنجری» (فلاماریون)

هملی بوم، رویای ماهیگیر (گالیمار)

آنتوان شوپلین برای «قایق ماسائو» (بوشه شستل)

کامل دائوود برای «حوریس» (گالیمار)

گائل فایی برای «جاکاراندا» (گراسه)

هوبرت حداد برای «سمفونی اقیانوس اطلس» (زولما)

فیلیپ ژینادا برای «اتفاقی بودن چیز زیبایی است» (میله-بارو)

پاتریس ژان برای «زندگی اشباح» (شرشه میدی)

کریم کتان برای «عدن در سحر» (الیزاد)

اتین کرن برای «زندگی بهتر» (گالیمار)

بنجامین د لافورکاد برای «برلین برای آنها» (گالیمار)

تیبو د مونتیگو برای «قلب» (آلبین میشل)

اولیویه نوریک برای «جنگجویان زمستان» (میشل لافون)

ژان نوئل اورنگو برای «تو عشق ناخشنود پیشوا هستی» (گراسه)

آبل کونتان برای «کابین» (اوبزرواتوار)

ایزابل سورانت برای «مدوزا» (ژی‌سی لاتس)

هیئت داوران این‌رویداد فهرستی از ۱۱ کتاب غیرداستانی را برای کسب جایزه در این بخش رنودو انتخاب کرد که برخی از آنها مستند هستند؛ از جمله کتاب مصور فردریک پاژاک درباره نیچه و موسیقی.

امسال هیئت داوران جایزه به ریاست ژان ماری گوستاو لوکلزیو برنده نوبل ادبیات، با همراهی ۹ عضو دیگر شامل ژان نوئل پانکرازی، ژرژ اولیویه شاتورینود، دومینیک بونا، فرانس اولیویه گیزبرت، پاتریک بسون، فردریک بیگ بیگبرت،، استفانی جانیکوت و محمد آیساوی نامزدها را انتخاب کردند.

در مرحله بعد، فهرستی کوتاه پنجشنبه ۳ اکتبر (۱۲ مهر) منتشر و برگزیدگان نهایی پنجشنبه ۲۴ اکتبر (۲۴ مهر) تعیین می‌شوند. اسامی برندگان این جایزه ۴ نوامبر (۱۳ آبان) اعلام می‌شود.

سال پیش آن اسکات رمان نویس ۵۸ ساله برای رمان «گستاخ‌ها» شایسته دریافت این جایزه شناخته شد و از آن زمان تاکنون نزدیک به ۶۷ هزار نسخه با جلد سخت از این کتاب فروخته شد.

نظر شما