شناسهٔ خبر: 68555902 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

پایان عصر دو فوق ستاره

برای فرانس فوتبال خون اروپایی ها همیشه رنگین تر است!

پایان عصر دو فوق ستاره کریستیانو رونالدو و لیونل مسی دو فوق ستاره فوتبال جهان پس از 21 سال در لیست بهترین های دنیا قرار نگرفتند تا سندی بر پایان یافتن دوره درخشان این دو بازیکن باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، عصر لیونل مسی و کریستیانو رونالدو رسماً تمام شده، چون برای نخستین‌بار از سال 2003 در فهرست نامزدهای توپ طلا قرار ندارند و دو بازیکنی که در 16 سال گذشته 13 بار توپ طلا را برده‌اند، دیگر در عرصه معتبرترین جایزه شخصی فوتبال جایی ندارند مگر اینکه اتفاق خارق‌العاده‌ای بیفتد. هر دو بازیکن، فوتبال را با استعداد شگرف و استمرار خود متحول کردند و شاید هیچ بازیکنی به دستاوردهای این دو نرسد و برای همین ناراحتی از پایان دوران فوق‌العاده این دو اجتناب‌ناپذیر است.

اما در مورد مسی کمی زود بود چون مهاجم تیم ملی آرژانتین در 12 ماه گذشته هنرش برای تیم ملی و باشگاهش را نشان داده و مسخره است که در میان 30 بازیکن برتر جهان جایی ندارد. این فقط یک توضیح دارد، مسی تاوان انتقال به لیگ امریکا را داد که نسبت به اروپا جایگاه پایین‌تری دارد و برای همین به نظر فرانس‌فوتبال نیامد. او قربانی تبعیض آشکار اروپایی شد.

 

نه مثل رونالدو

رونالدو حس الان مسی را در سال 2023 داشت. ستاره سابق منچستریونایتد، رئال مادرید و یوونتوس بعد از 19 حضور متوالی در میان مدعیان توپ طلا جایی در این فهرست نداشت اما این حذف شدن بی‌عدالتی نبود. رونالدو بعد از ناکامی در دومین دوره حضورش در منچستریونایتد و نمایش ناامیدکننده در جام جهانی 2022 چاره‌ای جز ترک اروپا نداشت و مهم نیست که در 68 بازی برای النصر 62 گل زده، او دیگر مهاجمی در کلاس جهانی محسوب نمی‌شود و عملکرد ضعیفش در یورو 2024 بر این ادعا صحه گذاشت.

رونالدو پنج ماه دیگر 40 ساله می‌شود و از بازنشستگی خودداری می‌کند اما مسی فرق دارد و با افت فیزیکی طبیعی منطبق شده. مسی در اینترمیامی و تیم ملی به عقب برمی‌گردد و توپ را دریافت می‌کند و به جلو می‌رود تا برای خودش و هم‌تیمی‌ها موقعیت ایجاد کند. به خوبی انرژی‌اش را ذخیره می‌کند و با پاس‌های دفاع بازکن یا زدن ضربه آخر یا حرکتی اثرگذار در روند بازی خودش را نشان می‌دهد.

 

مرکز ثقل آرژانتین

کاپیتان تیم ملی آرژانتین در 12 بازی ملی در فصل 2025-2024 هشت مشارکت روی گل‌ها داشته، تا جایی که لیونل اسکالونی اعتراف کرده تیم هنوز حول محور او حرکت می‌کند. آرژانتین از 7 بازی در مقدماتی جام جهانی 2026، 18 امتیاز گرفته و در دفاع از عنوان قهرمانی کوپاامریکا موفق بود، مسی بیش از این نمی‌توانست مؤثر باشد. فقط در فینال کوپا مقابل کلمبیا در دقیقه 64 مجبور به ترک زمین شد و تیمش با گل وقت اضافه لوتارو مارتینس قهرمان شد. برای اولین‌بار مسی تیتر اول نشد اما در تیم منتخب تورنمنت قرار گرفت و با ایجاد هفت موقعیت مسلم نفر اول و 14 پاس کلیدی نفر دوم کوپا بود.

 

توقف‌ناپذیر

متأسفانه مسی بعد از کوپا بازی نکرده و این شاید روی حذفش از فهرست توپ طلا تأثیر داشت چون به داستان ناتوانی فیزیکی‌اش دامن می‌زند. مسی از خرداد سال گذشته که به میامی رفته، 26 بازی ملی و باشگاهی را به دلیل مصدومیت‌های مختلف از دست داده و در واقع در امریکا به شرایط ایده‌آل بدنی نرسیده اما همان آمار اولیه‌اش در اینترمیامی هم قابل توجه است، او در 29 بازی 25 گل زده ازجمله 10 تا در مسیر قهرمانی تاریخی جام اتحادیه فصل قبل. تیم به پلی‌آف 2023 نرسید اما تب مسی امریکا را گرفت و تاتا مارتینو توانست به اتکای او تیم را تقویت کند؛ لوییس سوارس، سرخیو بوسکتس و خوردی آلبا، میامی را به خانه دوم بازیکنان سابق بارسلونا تبدیل کرده‌اند.

با وجود مصدومیت‌ها، مسی در تیم تحت مالکیت دیوید بکام فراتر از انتظارات بوده اگرچه MLS با لیگ عربستان در نداشتن وزن رقابت واقعی، مشترک است.

 

به جای هفت نفر

یک چیز روشن است؛ بحث این نیست که مسی باید توپ طلا را می‌برد، خیلی‌ها هستند که شایستگی بیشتری دارند ازجمله وینیسیوس جونیور، رودری و جود بلینگام اما حداقل هفت نفر هستند که مسی می‌توانست به جای آنها در فهرست 30 نفره قرار بگیرد. چهار تا از آرسنال هستند، دکلان رایس، بوکایو ساکا، مارتین اودگارد و ویلیام سالیبا که در رده باشگاهی فصلی بدون جام را پشت‌سر گذاشتند و در عرصه ملی موفقیتی نداشتند. متز هوملز در صعود دورتموند به فینال لیگ قهرمانان درخشید اما در فینال شکست بدی برابر رئال مادرید خوردند و او در ترکیب میزبان یورو 2024 جایی نداشت. آرتم دووبیک با 24 گل آقای گل لالیگا در تیم شگفت‌انگیز خیرونا شد تا فصل برای مهاجم اوکراینی رؤیایی تمام شود اما اولی واتکینز هم در استون ویلا چنین شرایطی داشت و نادیده گرفته شد.

جالب‌ترین مورد ویتینیا است که 28 بازی در راه رسیدن به قهرمانی عادی پاری‌سن‌ژرمن در لیگ یک انجام داد و در یورو هم کار خاصی برای پرتغال نکرد، چطور جای مسی را گرفت؟!

 

زمان تغییر

وقتی در آبان گذشته مسی برای هشتمین‌بار توپ طلا را برد، نخستین بازیکنی شد که این جایزه را در زمان بازی در خارج از اروپا دریافت می‌کرد. شروع خوب او در میامی ربطی به این موفقیت نداشت، آرژانتین با درخشش او به سومین قهرمانی‌اش در جهان رسید ضمن اینکه با دومین قهرمانی لیگ یک، قهرمانی‌های خود را به 41 عدد رساند. مشکل اینجا است که مسی دیگر در تنها قاره مورد توجه توپ طلا نیست. این جایزه از سال 1995 برای بازیکنان غیراروپایی هم مجاز شد اما همه برندگان از آن موقع در یکی از پنج لیگ ممتاز اروپا حاضر بوده‌اند.

کریم بنزما برنده سال 2022 با وجود انتقال به الاتحاد نامزد شد اما به خاطر فصل آخرش در رئال. لیگ عربستان به اندازه کافی برای نامزدی توپ طلا کافی نیست، مثل MLS. سری A برزیل شاید قویترین لیگ بیرون از اروپا باشد ضمن اینکه تیم‌های طراز اول امریکای جنوبی در لیبرتادورس بازی می‌کنند که معادل لیگ قهرمانان است اما هیچ‌وقت مورد توجه کارشناسان توپ طلا نیست. خوان رومن ریکلمه در ابتدای دوران فوتبالش سه قهرمانی لیگ و دو قهرمانی لیبرتادورس با بوکاجونیورز گرفت اما تا وقتی به اروپا نرفت، نامزد توپ طلا نشد. شاید زمان تغییر این نگاه فرا رسیده باشد.

تصویر بزرگتر

امیدوارکننده اینکه مسی به خاطر حذفش از این فهرست بی‌خواب نمی‌شود. او قبل از گرفتن آخرین توپ طلایش بر اهمیت موفقیت‌های تیمی تأکید کرد و اینکه اتفاقی نمی‌افتد اگر دیگر توپ طلا نگیرد. این فروتنی دلیل عشق به مسی است و اگر اخلاق هم در توپ طلا مؤثر بود، او هر سال از 2009 تا 2023 به این جایزه می‌رسید. در این دوره از نظر فنی بی‌نظیر بود اما همواره غرورش را کنترل کرده. مسی از بازی در اینترمیامی لذت می‌برد و تا وقتی این حس را دارد، یکی از جذابترین‌های ورزش است. توپ طلا باید همیشه در دسترس او باشد، بدون در نظر گرفتن جای بازی‌اش.

 

انتهای پیام/

نظر شما