شناسهٔ خبر: 68554851 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نامزد ریاست جمهوری حزب سبز آمریکا: واشنگتن جنگ غزه را مدیریت می‌کند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا گفت، جنگ غزه به دلیل مسئولیت و نقش فراوان واشنگتن در آن، جنگ آمریکا هم هست که حجم چشمگیری از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی را به باد داده است.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: «جیل استاین»، نامزد ریاست جمهوری «حزب سبز» آمریکا در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ با انتقاد از حمایت‌هایی که کشورش از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه به عمل آورده عنوان کرد «آمریکایی‌ها دارند مزایای بسیار ضروری خود را به دلیل آنکه پول مالیات‌دهندگان دچار انحراف به سمت تامین مالی جنگ اسرائیل در غزه می‌شود از دست می‌دهند.»

استاین در گفتگو با برنامه رادیویی «رِی هانانیا»، رسانه‌های جریان اصلی آمریکا و دموکرات‌ها را به تلاش برای مانع ایجاد کردن بر سر راه کاندیداتوری خود برای ریاست جمهوری آمریکا با هدف تقویت مصنوعی نامزدی «کامالا هریس»، معاون رئیس جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات متهم کرد.

نامزد ریاست جمهوری حزب سبز آمریکا گفت، آمریکا در خشونت‌هایی که علیه نوار غزه اتفاق می‌افتند مسئولیت داشته در حالی که مغرض بودن رسانه‌هایش در حمایت از رژیم صهیونیستی و سیاستمدارهایشان که میلیون‌ها دلار پول اهدایی کمیته‌های اقدام سیاسی حامی این رژیم را به منظور حمایت از جنگ غزه دریافت می‌کنند، به تحریک این خشونت‌ها کمک کرده‌اند.

او در ادامه این مصاحبه گفت: «آمریکا در مورد فعلی دارد ۸۰ درصد تسلیحاتی را که برای قتل عام زنان، کودکان و غیرنظامیان بی گناه مورد استفاده قرار می‌گیرند تامین می‌کند. ما در کنار آن داریم پول می‌دهیم و پشتیبانی نظامی، دیپلماتیک و اطلاعاتی نیز به عمل می‌آوریم. بنا بر این ایالات متحده در این خصوص اختیار کامل دارد.»

استاین افزود: «واقعا از بسیاری جهات این جنگ، جنگ کشور ما است و درست نیست که آن را جنگ اسرائیل بخوانیم. این جنگ آمریکا است. ما مسئول این جنگ هستیم و در یک چشم بر هم زدن می‌توانیم این جنگ را متوقف کنیم.»

او از رای‌دهندگان آمریکایی خواست نگذارند آنها را متقاعد به «پذیرفتن نسل کشی» کنند.

استاین خاطرنشان کرد: «هیچ مساله‌ای مهم‌تر از اتفاقاتی که هم‌اکنون در نوار غزه می‌افتند نیست، چون در غزه دارند شکنجه و قتل کودکان را در ابعاد گسترده‌ای عادی‌سازی می‌کنند. در آنجا قوانین بین‌المللی و حقوق بشر در حال نابودی است.»

این سیاستمدار آمریکایی با تاکید بر اینکه تبعات جنگ غزه گریبان همه از جمله آمریکایی‌ها را خواهد گرفت، گفت: «اگر ما اجازه دهیم حقوق بشر و قوانین بین‌المللی به شکلی نظام‌مند فرو بپاشد، نظیر آنچه که در غزه انجام می‌شود، تبعاتش به سمت خود ما نیز بر خواهد گشت. ایالات متحده چند دهه قدرت مسلط دنیا بود اما ما دیگر نه به لحاظ اقتصادی و نه نظامی قدرت مسلط نیستیم.»

او از رای‌دهندگان آمریکایی دعوت کرد به او رای بدهند و استدلال کرد هر رای که به او و حزب سبز آمریکا داده شود می‌تواند به پایان دادن نه فقط جنگ اسرائیل در غزه بلکه پایان دادن به جنگ‌های دیگر سراسر جهان کم کند.

او با اشاره به تلاش‌های اخیر حزب دموکرات آمریکا در ایالت‌های نوادا، مونتانا و ویسکانسین به منظور کنار زدن حزب سبز از رقابت انتخاباتی، خاطرنشان کرد: «چیزی که دارد اتفاق می‌افتد هم برای آمریکا و هم اسرائیل وحشتناک است. ما ریاکار هستیم. ما مثلا قرار است از دموکراسی دفاع کنیم اما اینجا در کشور خودمان می‌خواهیم کاندیداها را از انتخابات کنار بگذاریم.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: سیاست‌های واشنگتن باعث طغیان همسایگان اسرائیل نظیر مصر و اردن علیه آن شده و تظاهرات ضداسرائیلی عظیمی در این کشورها به منظور مطالبه پایان دادن به معاهدات صلحی که آنها با تل‌آویو دارند، به راه افتاده‌ است.

استاین که یکی از یهودیان آمریکا است گفت که از به اصطلاح «راه حل ۲ دولتی» حمایت می‌کند اما از دولت راستگرای «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی انتقاد کرده و این دولت را «یک دولت فاشیست» که مجری نسل‌کشی است، خواند.

او از رای‌دهندگان آمریکایی خواست تصویر یک‌طرفه‌ای که سیاستمداران و رسانه‌های آمریکا اغلب از «اسرائیل» به دست می‌دهند را باور نکنند. استاین تاکید کرد انتقاد از سیاست‌های تل‌آویو به منزله «یهودستیزی» نیست بلکه به منزله یک گفتمان سیاسی مشروع است که باید برای قدرتمندتر شدن آمریکا، انجام شود.

استاین گفت: «صهیونیسم و یهودیت بسیار متفاوت با یکدیگر هستند. صهیونیسم یک ایدئولوژی سیاسی است و نباید آن را معادل مذهب یهود دانست. خیلی از پیروان سرسخت دین یهودی هستند که به شدت با صهیونیسم مخالفند.»

او بیان داشت: رئیس جمهور بعدی آمریکا باید به جای تامین مالی عملیات‌های نظامی اسرائیل به تامین مالی راه‌حل‌ها برای بهبود زندگی آمریکایی‌ها از جمله با ایجاد نظام بهداشت و درمانی مقرون به صرفه‌تر، اشتغالزایی، بهبود بخش آموزش کودکان و تقویت تامین اجتماعی برای سالمندان و بازنشستگان بپردازد. دو حزب اصلی دموکرات و جمهوریخواه آمریکا دارند به جای چنین رویکردی پول مالیات‌دهندگان آمریکایی را به اسرائیل می‌فرستند و همزمان خدمات عمومی را از بودجه‌ای که به آن نیاز دارند، محروم می‌کنند.

استاین با اشاره به قانون اخیر در کنگره آمریکا برای اختصاص ۱۲.۵ میلیارد دلار کمک نظامی به رژیم صهیونیستی با برداشت ۳.۸ میلیارد دلار از یک لایحه مربوط به ماه مارس و ۸.۷ میلیارد دلار از یک لایحه بودجه‌های تکمیلی مربوط به ماه آوریل، خاطرنشان کرد: «نیمی از بودجه کنگره دارد صرف ماشین جنگ‌های بی‌پایان می‌شود. ما اصلا به وضعیت اضطراری در بخش‌های بهداشت و درمان، مسکن، آموزش و محیط زیست کشور خود رسیدگی نمی‌کنیم. این یک فاجعه برای هر آمریکایی است.»

استاین که در انتخابات ریاست جمهوری در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ آمریکا هم نامزد شده بود، گفت تصمیم به نامزدی مجدد در سال ۲۰۲۴ گرفته چون نگران مشکلاتی است که پیش روی آمریکایی‌ها قرار داشته و این که معتقد است هیچ یک از ۲ حزب اصلی آمریکا کاری برای رسیدگی به آنها انجام نخواهند داد.

او اظهار کرد: «آمریکایی‌ها نیازمند یک گزینه سیاسی جدید که به نفع عموم باشد هستند. حزب سبز آمریکا بیشتر از هر ۲ حزب جمهوریخواه و دموکرات تمرکزش را روی نیازمندهای آمریکایی‌ها خواهد گذاشت.»

نامزد ریاست جمهوری حزب سبز آمریکا معمولا از این جهت که می‌تواند تاثیر چشمگیری در نتیجه نهایی انتخابات داشته باشد اهمیت دارد. «رالف نادر»، نامزد این حزب در انتخابات ۲۰۰۰ کسی بود که توانست تاثیر زیادی در پیروز شدن جورج دبلیو. بوش در آن انتخابات با مخالفت‌هایش با «ال گور»، رقیب دموکرات او، ایفا کند.

استاین نیز در سال ۲۰۱۶ در مقام نامزد ریاست جمهوری حزب سبز آمریکا تاثیر چشمگیری در دور کردن آرا از «هیلاری کلینتون» دموکرات که بعدا به رقیب جمهوریخواهش، «دونالد ترامپ» باخت، داشت.

استاین در این مصاحبه در پاسخ به اینکه آیا نامزد حزب سبز به عنوان نامزد یک حزب ثالث در انتخابات آمریکا می‌تواند آرای نامزدهای احزاب اصلی را تضعیف کند، گفت: «نه جمهوریخواهان و نه دموکرات‌ها صاحب این آرا نیستند. اینها آرای متعلق به احزاب نیستند. اینها آرای متعلق به مردم هستند.»

نظر شما