شناسهٔ خبر: 68554467 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رسانه لبنانی تحلیل کرد؛

چرا نتانیاهو بر تداوم اشغال محور «فیلادلفیا» و «نتساریم» اصرار می ورزد؟

تهران- ایرنا- پایگاه خبری العهد با اشاره به اینکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی با سنگ اندازی در مسیر مذاکرات، در تلاش برای طولانی کردن جنگ است، به دلایلی که وی بر ماندن در محورهای «فیلادلفیا» و «نتساریم» اصرار دارد، پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، العهد با اشاره به تحرکات نتانیاهو درباره محور فیلادلفیا و کارشکنی در مسیر مذاکرات مربوط به آتش بس درغزه، از اختلافات داخلی صهیونیستها و شدت گرفتن آن به ویژه میان نخست وزیر و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و نیز اختلاف میان «بنی گانتس» وزیر جنگ اسبق و «گادی آیزنکوت» عضو مستعفی کابینه جنگ این رژیم با نتانیاهو درباره اشغال این محور خبر داد.

این رسانه همچنین از اختلافات آشکار به مثابه فقدان چشم انداز راهبردی یکپارچه برای اداره نبرد خبر داد و رخ دادن این تحولات در اراضی اشغالی را حاصل پایداری مقاومت فلسطین و جبهه های پشتیبان دانست.

العهد نوشت: تحلیل های مختلفی درباره علل تحرکات نتانیاهو مطرح است که چرا در فضای سیاسی کنونی اراضی اشغالی و افزایش اعتراضات و اعتصابات و نیز خطر پایداری مقاومت و جبهه های پشتیبان برای این رژیم، نتانیاهو در مذاکرات سنگ اندازی می‌کند؟ بیشتر تحلیل‌ها حول این محور است که نتانیاهو به دنبال طولانی کردن جنگ از بیم آینده خود و نیز حفظ ائتلاف سیاسی است؛ اما تحلیل عمیق و خطرناک‌تر، اصرار بر نابودی مساله فلسطین و بازگشت اشغال به غزه و شهرک سازی در آن و نیز اشغال کرانه باختری و قماری بزرگ از سوی نتانیاهو و دارودسته اوست.

این رسانه در ادامه چهار دلیل را برای اصرار نتانیاهو بر تسلط بر گذرگاه‌ها و محور فیلادلفیا و «نتساریم» به شرح زیر برشمرده که بیانگر نیات و طرح‌های صهیونیستی است؛

نخست: محور فیلادلفیا که نواری به طول ۱۴ کیلومتر در مرز غزه با مصر و عرض ۱۰۰ متر است، صرف یک مرکز نظامی نیست، بلکه تنها روزنه غزه به خارج از سیطره صهیونیست‌هایی است که محاصره دریایی، هوایی و زمینی بر آن اعمال کرده‌اند. به عبارت دیگر، نماد استقلال و گذرگاه ورود کالا و نیازهای غزه است. اصرار رژیم صهیونیستی بر اشغال این محور، به مفهوم اشغال عملی غزه و سیطره بر آن و قطع شریان تغذیه کننده هر قدرت فلسطینی اعم از حماس یا هر طرف دیگری است که ملت فلسطین روی آن توافق کند.

دوم: بی توجهی رژیم صهیونیستی به مصر و اعتراضات آن به مثابه اهانت بزرگ به این کشور است که به میانجی‌گر صرف تبدیل شده است. همچنین اهانت به ارتش و ملت مصر است، به ویژه که قاهره گذرگاه رفح و محور فیلادلفیا را خط قرمز دانسته و دشمن آن را زیرپا گذاشته و مصر واکنشی نشان نداده است.

سوم: اصرار بر سیطره بر محور «نتساریم» و نیز فیلادلفیا از نیات صهیونیست‌ها برای ازسرگیری شهرک سازی پرده بر می‌دارد. این محور شمال و جنوب غزه را از یکدیگر جدا می‌کند و سیطره بر آن اهمیت دارد.

شواهدی درباره نیات شهرک سازی صهیونیست‌ها در غزه وجود دارد که «بی بی سی» آن را فاش کرده است. «دانیلا وایس» رئیس سازمان افراطی شهرک سازی «ناچلا» که در زمینه گسترش شهرک سازی صهیونیستها در کرانه باختری و قدس اشغالی فعالیت می‌کند، از ۵۰۰ خانواده صهیونیستی خبر داد که آماده انتقال سریع به غزه برای اسکان در آن هستند.

وی گفت: من دوستانی در تل آویو دارم که می‌گویند قطعه زمینی در ساحل غزه داشته باشید، زیرا ساحلی زیبا با ماسه های طلایی دارد.

چهارم: نتانیاهو نقشه ای از رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشت که کرانه باختری سرزمینی صهیونیستی است و این گواه بر این است که نتانیاهو به مبادله اسیران و جان آنها و اعتراضات خانواده هایشان اهمیتی نمی‌دهد و هدفش نابودی فلسطین و تمام کردن کار است.

العهد در ادامه به ناتوانی و همسویی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی اشاره کرد که مشوق آمریکا و نتانیاهو برای پیشبرد طرح‌هایشان است و این را زمینه کوچاندن فلسطینیان می‌داند.

این رسانه افزود: سیطره بر غزه و تبدیل آن به منطقه فاجعه زده و غیرقابل سکونت و سیطره بر گذرگاه‌های آن به ویژه با مصر، به دشمن اجازه آواره کردن ساکنان غزه به سمت مصر را می دهد؛ موضوعی که قاهره به شدت از آن هراس دارد، اما اقدامی بازدارنده برای ممانعت از آن انجام نمی‌دهد. مشابه این تحرک از سوی صهیونیست‌ها در کرانه باختری وجود دارد و با دستاویز قرار دادن اینکه سلاح از سمت اردن وارد می‌شود، فلسطینیان را به سمت اردن کوچ دهد.

العهد در پایان با طرح این سئوال که آیا مقاومت و جبهه های آن اجازه پیاده کردن طرح های نتانیاهو و آمریکا را می دهد؟ نوشت که مقاومت با جبهه های پشتیبان آن اجازه این کار را نخواهد داد، حتی اگر به قیمت جنگ تمام عیار باشد و نتانیاهو و دولت «کاخ سیاه» در واشنگتن باید آن را بداند.

نظر شما