شناسهٔ خبر: 68553626 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار مرکزی: بخش تعاون باید بر اساس سند توسعه ابلاغی گام بردارد

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: بخش تعاون در این استان باید بر اساس سند توسعه ابلاغی گام بردارد و نیاز است توجیهات و پیگیری‌های لازم در این راستا صورت گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، فرزاد مخلاص‌الائمه روز یکشنبه در آیین نوزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر و چهاردهمین آیین تجلیل از کارآفرینان برتر استان مرکزی در سالن غدیر استانداری این استان در اراک، افزود: این سند مهم در سال ۱۴۰۱ تصویب و ابلاغ شده و در قانون اساسی به بخش تعاون توجه ویژه شده است.

وی با تبریک هفته تعاون، ادامه داد: باید تلاش شود تا همه مناسبت‌ها در کشور به صورت ویژه دیده شود تا مسایل هر بخش در هفته مورد نظر به صورت ویژه‌تر دنبال شود.

استاندار مرکزی ادامه داد: آموزش و ترویج فرهنگ تعاونی جزو اولین تاکیدات در این سند است.

مخلص‌الائمه اظهار کرد: بر اساس این سند، ظرف مدت ۱۰ سال یعنی تا سال ۱۴۱۱ باید ۲۰ درصد اشتغال مولد، ۲۵ درصد از تولید ناخالص ملی کشور و ۱۵ درصد از حجم نقدینگی کشور از بخش تعاون باشد.

وی تاکید کرد: امید است در هر وزارتخانه‌ای یک معاونت امور تعاونی تشکیل شود که در هر وزارتخانه یک حامی برای این بخش وجود داشته باشد و منحصر به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نباشد.

استاندار مرکزی افزود: نامگذاری هفته‌های مختلف نقش موثری در توسعه فرهنگ برای هر موضوع دارد.

مخلص‌الائمه گفت: اقتصاد جمهوری اسلامی بر اساس بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی دیده شده است.

وی یادآور شد: در دوران‌هایی بخش خصوصی به اضمحلال کشیده شد، توسعه پیدا نکرد، خروجی لازم را نداشت و تبدیل به برخی شرکت‌های ورشکسته شد.

استاندار مرکزی اضافه کرد: خوشبختانه بخش تعاون از این آسیب در امان بود و در طول سال‌های گذشته با توسعه و توفیقات خوبی همراه بوده است.

مخلص‌الائمه گفت: اتفاقات خوبی در عرصه اقتصادی کشور در سال‌های اخیر رخ داد که بخشی از آن مرهون بخش تعاون است.

وی اظهار کرد: آخرین آمار ارایه شده مرکز ملی آمار کشور مربوط به فصل بهار است که استان مرکزی با نرخ بیکاری چهار و هشت دهم درصد رتبه برتر کشور را دارد و این رتبه در تاریخ استان بی‌سابقه است.

استاندار مرکزی ادامه داد: این استان سال گذشته رتبه دوم اشتغال کشور را داشت و ۱۳ درصد اشتغال ایجاد شده مربوط به بخش تعاون بود که آمار قابل توجه‌ای است.

مخلص‌الائمه بیان کرد: خط اعتباری ویژه برای حمایت از بخش تعاون برای نخستین‌بار در دولت گذشته در نظر گرفته شد که امید حمایت‌ها از این بخش بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: استان مرکزی با احیای یک‌هزار و ۳۰۰ واحد راکد، رتبه اول این بخش را در کشور دارد.

استاندار مرکزی اضافه کرد: کاهش ۷۱ درصدی واحدهای دارای حقوق معوق و ۷۴ درصدی کارگران دارای حقوق معوق از دیگر توفیقات در این استان از سال ۹۹ تاکنون است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی هم در این آیین گفت: شعار هفته تعاون امسال، تبلور مشارکت مردمی است.

جمشید امیدی افزود: ۱۵ ویژه برنامه برای هفته تعاون در استان مرکزی هدفگذاری شده که بخشی از آنها اجرا و بقیه تا ۲۲ شهریورماه برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: هشت طرح عمرانی یک طرح عمرانی استخر مجموعه تفریحی کارگری شهرستان خمین در هفته تعاون به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: برای بهره‌برداری از این طرح‌ها بالغ بر ۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال هزینه شده و ۳۷ میلیارد ریال نیز تسهیلات اعطا شده است.

امیدی گفت: ۱۸۹ فرصت شغلی جدید با افتتاح از این طرح‌ها در استان مرکزی ایجاد شده است.

وی یادآور شد: ۵۰ شرکت تعاونی در استان مرکزی از شهریورماه سال گذشته تاکنون با ایجاد یک‌هزار ۴۲۶ نفر به ثبت رسیده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: تعداد اعضای این تعاونی‌ها یک هزار و ۹ نفر است.

امیدی عنوان کرد: ۷۹۸ میلیارد ریال تسهیلات از شهریورماه سال گذشته تاکنون به ۱۵ شرکت تعاونی از محل تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ پرداخت شد.

وی گفت: استان مرکزی سال گذشته در ثبت اشتغال‌های ایجاد شده رتبه دوم را کسب کرد که ۱۳ درصد از اشتغال‌های ایجاد شده مربوط به بخش تعاون بود.

مدیر بانک توسعه تعاون استان مرکزی نیز در این آیین گفت: تسهیلات پرداختی در پنج ماه ابتدایی امسال توسط این بانک در استان مرکزی به ۱۱ هزار و ۳۳۵ میلیارد ریال رسیده که در قالب ۲ هزار و ۴۵ پرونده پرداخت شده است.

علی‌رضا حسینی معصوم افزود: پرداخت این میزان تسهیلات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۹۰ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: ۳۵۰ میلیارد ریال از محل قرارداد صندوق ملی محیط زیست توسط بانک توسعه تعاون استان مرکزی پرداخت شده است.

مدیر بانک توسعه تعاون استان مرکزی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از خدمات بانک توسعه تعاون بهره‌گیری کنند.

رئیس اتاق تعاون استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: تعاونگران سربازان گمنام عرصه اقتصادی در جامعه هستند.

حسین خسروبیگی‌ افزود: تعاونگران از قشرهای مظلوم و زحمتکش هستند که در راستای کمک به توسعه کشور از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

وی بیان کرد: اتاق تعاون، پارلمان بخش خصوصی است که همگام با برنامه‌های وزارت تعاون در راستای وظایف محوله گام برمی‌دارد.

رئیس اتاق تعاون استان مرکزی ادامه داد: در مرکز داوری این اتاق، مشکلات تعاونی‌ها به صورت ویژه بررسی می‌شود و سعی شده تا جای ممکن مشکلات به صورت کدخدامنشی حل شود.

خسروبیگی اظهار کرد: در مرکز داوری اتاق تعاون استان مرکزی هیچ پرونده بلاتکلیفی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: بسیاری از مشکلات تعاونی‌های سهام عدالت استان با تلاش شبانه‌روزی کاهش یافته و پیگیری مستمر در این راستا ادامه دارد.

۱۶ تا ۲۲ شهریورماه به عنوان هفته تعاون نامگذاری شده است.

نظر شما