شناسهٔ خبر: 68550092 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سناتور آمریکایی: واشنگتن منابع اوکراین را می‌خواهد

سناتور آمریکایی لیندسی «گراهام آشکارا» گفته است که واشنگتن به منابع طبیعی اوکراین نیاز دارد و بنابراین، کمک‌های نظامی به این کشور باید ادامه یابد تا کی‌یف بتواند در مناقشه خود با روسیه «پیروز» شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این جمهوری‌خواه آمریکایی اهل کارولینای جنوبی که از حامیان اصلی کی‌یف در تشکیلات ایالات متحده است، این اظهارات را در کی‌یف و حین دیدار با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین مطرح کرد.

او اوکراینی‌ها و عزم ادعایی آنها برای جنگیدن با مسکو را ستایش کرد و خاطرنشان کرد که این بدان معناست که خود آمریکایی‌ها مجبور نیستند این کار را انجام دهند و فقط باید به تهیه تسلیحات بپردازند.

گراهام بیان کرد: «آنها [اوکراینی‌ها] روی مواد معدنی به ارزش یک تریلیون دلار نشسته‌اند که این می‌تواند برای اقتصاد ما مفید باشد. بنابراین، من می‌خواهم به کمک به دوستانمان در اوکراین ادامه دهم. ما می‌توانیم این جنگ را ببریم. آنها به کمک ما نیاز دارند.»

این سناتور مدت‌هاست که درباره اهداف واقعی واشنگتن در درگیری بین مسکو و کی‌یف بسیار علنی و آشکار سخن گفته و مکررا منابعی به ارزش «چندین تریلیون» در دست اوکراینی‌ها را به‌عنوان یک دارایی مهم و جایزه نهایی برای ایالات متحده مطرح کرده است. او همچنین پیشتر مرگ روس‌ها در درگیری‌ها را «بهترین پولی که تا به حال خرج کرده‌ایم» و سرمایه‌گذاری جامع همه‌جانبه برای ایالات متحده توصیف کرده بود.

اذعان تازه گراهام، با ارزیابی انگیزه‌های ایالات متحده از سوی «دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور سابق روسیه و معاون فعلی شورای امنیت ملی این کشور مطابقت دارد. هفته گذشته، مدودف تاکید کرد که کی‌یف و حامیان غربی آن صرفا بر روی منابع طبیعی دونباس تمرکز کرده‌اند.

طبق داده‌های منبع باز، ارزش کل پایگاه منابع معدنی اوکراین تقریبا ۱۴.۸ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود، اما ۷.۳ تریلیون دلار از آن اکنون در مناطق لوهانسک و دونتسک است. مدودف در یک پست طولانی در تلگرام توضیح داد: «این بدان معناست که تقریبا نیمی از ثروت ملی سابق اوکراین در دونباس است!»

به گزارش راشا تودی، این رهبر سابق روسیه افزود: «انگل‌های غربی برای دسترسی به مواد معدنی مورد علاقه، بی‌شرمانه از زیردست‌هایشان می‌خواهند که جنگی را تا زمان مرگ آخرین اوکراینی ادامه دهند. آنها بدون تردیدی مستقیما چنین قصدی را ابراز می‌کنند.»

انتهای پیام  

نظر شما