شناسهٔ خبر: 68549081 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

موج جدید اعتراضات پرستاران این بار در قم و کاشان

تجارت نیوز

پرستاران خواهان اجرای درست و دقیق قوانینی هستند که سال‌ها از تصویب آن می‌گذرد اما چون منفعت مالی برای وزارت بهداشت و درمان نداشته نادیده گرفته شده است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

بیش از یک ماه از اولین اعتراضات گسترده پرستاران در شهر‌ها و استان‌های مختلف می‌گذرد. این اعتراضات گسترده که به گواه بسیاری از افراد صاحب نظر یکی از بی‌سابقه‌ترین اعتراضات پرستاری طی ۱۰۰ سال اخیر بود به نوعی تبدیل به اولین چالش دولت چهاردهم بعد از روی کار آمدن شد. چالشی که انتظار می‌رفت با وجود تغییرات چشمگیری که در حوزه بهداشت و درمان رخ داد مدبرانه‌تر حل و فصل شود، اما یک بار دیگر شتاب‌زدگی و بی‌توجهی به اصل مطالبات پرستاران باعث شد تا بعد از اولین اقدامات وزارت بهداشت و درمان در این رابطه و پرداخت مطالبات معوقه پرستاران یک بار دیگر جرقه شروعی دوباره در این زمینه زده شود و حتی امروز هم در برخی از شهر‌ها مانند قم و کاشان پرستاران دست به اعتراض زدند.

مساله اینجاست که طی این مدت بار‌ها و بار‌ها فعالان حوزه پرستاری از مسئولان خواستند که با دقت بیشتری به مطالبات این قشر نگاه کنند و کل ماجرا را به پرداخت معوقات مالی تقلیل ندهند، اما با تمام این هشدار‌ها و اصرار‌ها باز هم اولین اقدامی که از سوی دولت صورت گرفت پرداخت معوقات پرستاران آن هم با مبالغی بسیار اندک بود، مبالغی که حالا باعث شده صدای اعتراض این قشر بلند شود.

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار، در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: ما بار‌ها و بار‌ها چه در مصاحبه با مطبوعات و چه در سه جلسه‌ای که با مسئولان وزارت بهداشت و درمان برگزار شد اعلام کردیم که مشکل پرستاران تنها معوقات پرداخت نشده آن‌ها نیست. مساله اینجاست که پرستاران خواهان اجرای درست و دقیق قوانینی هستند که سال‌ها از تصویب آن می‌گذرد، اما چون منفعت مالی برای وزارت بهداشت و درمان نداشته نادیده گرفته شده است.

او می‌افزاید: خبر‌ها حکایت از آن داشت که ۷۵۰۰ همت از صندوق ذخیره ارزی برای بهبود وضعیت پرستاران برداشت شده است، اما مساله اینجاست مبالغی که به پرستاران طی دو سه روز گذشته داده شده بسیار ناچیز است و همین مساله باعث موج جدید اعتراضات شده است.

شریفی‌مقدم در پاسخ به این سوال که میزان پرداختی به پرستاران بر چه مبنایی محاسبه شده می‌گوید: پرداختی‌هایی که طی این روز‌ها صورت گرفته از ۷۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان بوده است. مساله اینجاست که بسیاری از این معوقات همان حق‌الزحمه اضافه کاری‌هایی که ساعتی ۲۰ هزار تومان حساب می‌شود و گاهی وقت‌ها ۱۸ ماه طول می‌کشد تا به پرستار پرداخت شود.

او می‌افزاید: البته تغییرات اساسی و پایه‌ای نیازمند زمان است و ما انتظار نداریم که ظرف چند روز قوانینی که سال‌هاست در حال خاک خوردن هستند به مرحله اجرا برسد، اما این رفتار وزارت بهداشت و تقلیل خواست‌ها و مطالبات پرستاران به پرداخت ۴ میلیون تومان پول باعث شده تا بسیاری از این افراد گمان کنند تنها تغییری که قرار است صورت بگیرد همین پرداخت معوقات است و بقیه مطالبات طبق معمول به دست فراموشی سپرده می‌شود.

اضافه کار پرستاران به ساعتی ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد

شریفی‌مقدم در این رابطه می‌گوید: بر اساس جلساتی که ما با مسئولان وزارت بهداشت داشتیم به فرمول واحدی برای تعیین میزان تعرفه اضافه کاری پرستاران رسیدیم که اگر اجرایی شود حداقل اضافه کار برای پرستاران ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود و بنا به میزان حقوق دریافتی آن‌ها این مبلغ متغییر خواهد بود.

اجرایی شدن توافقات حداقل ۳ ماه زمان می‌برد

دبیرکل خانه پرستار در پایان با اشاره به اینکه تا کنون اگر گامی در جهت بهبود وضعیت پرستاران برداشته نشده به دلیل بی‌توجهی وزارت بهداشت و درمان به مساله نیروی انسانی در بیمارستان‌ها بوده، می‌افزاید: توافقاتی که طی روز‌های گذشته با مسئولان جدید وزارت بهداشت و درمان و وزیر بهداشت صورت گرفت تا حدود زیادی امیدوارکننده است، اما اینکه انتظار داشته باشیم طی چند روز تمام این توافقات اجرایی شود غیرممکن است و حداقل سه ماه زمان لازم است تا توافقات فوق به مرحله اجرا برسند.

پرستاران باید منتظر مصوبات هیات دولت بمانند

از سوی دیگر دکتر عباس عبادی، معاونت پرستاری وزارت بهداشت و درمان، در مورد اعتراض پرستاران به نوع پرداخت‌ها و تاکید آن‌ها بر اهمیت همه مطالبات و نه تنها پرداخت معوقات به تجارت‌نیوز می‌گوید: باید در نظر داشته باشیم که دولت چهاردهم تازه کار خود را شروع کرده است. هر گونه ابلاغ و دستور اجرا نیازمند مصوباتی است که در هیات دولت انجام می‌شود و به همین دلیل نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم طی چند روز تمامی مطالبات پرستاران اجرایی شود.

او در واکنش به اعتراض پرستاران برای پرداخت‌های اندک اظهار می‌دارد: این پرداخت‌ها بر اساس قوانین جاری صورت گرفته است. اگر کسی ۷۰۰ هزار تومان دریافت کرده قطعاً یا در مرخصی بوده و یا روز‌ها و شیفت‌های کاری کمتری داشته است. مبالغ بر اساس میزان ساعات کاری و میزان سختی کار پرداخت شده است.

عبادی می‌گوید: پرستاران به میزان دریافتی اضافه کاری خود که ساعتی ۲۰ هزار تومان است اعتراض دارند که البته با توجه به کار سختی که انجام می‌دهند اعتراض بجایی است، اما اگر قرار باشد این مبلغ تغییر کند باید پروسه‌ای در این مورد طی شود که قطعاً زمان‌بر است و نمی‌توان تنها طی چند روز آن را به نتیجه رساند.

دریافتی پرستاران در گرو ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی

معاونت پرستاری وزارت بهداشت و درمان در مورد میزان پرداختی پرستاران به مساله ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی نیز اشاره کرده و می‌گوید: مساله اینجاست که وقتی صحبت از حقوق و دریافتی پرستاران می‌شود تنها یک فاکتور در این ماجرا دخیل نیست و مسائل بسیاری بر میزان دریافتی پرستاران تاثیر می‌گذارد. یکی از این عوامل ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی است. هر چه این ضریب بالاتر باشد قطعاً دریافتی پرستاران آن بیمارستان بیشتر خواهد بود.

او می‌افزاید: شاید تمام پرستاران حقوق یکسانی دریافت کنند، اما کارانه و تعرفه خدمات درمانی و... بسته به میزان ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی است اگر بیمارستانی ضریبش ۹۰ درصد باشد قطعاً پولی که از بیمه دریافت می‌کند خیلی بیشتر از بیمارستانی است که ضریب اشغال تخت آن ۲۰ درصد است. به این ترتیب کارانه‌ای که پرستاران آن بیمارستان دریافت می‌کنند از پرستاران بیمارستانی باضریب ۲۰ درصد خیلی بیشتر خواهد بود.

عبادی در پاسخ به این سوال که آیا تدبیری برای برداشتن اضافه کار اجباری پرستاران اندیشیده شده است یا نه می‌گوید: اعتقاد ما این است که اگر رقم اضافه کار درست شود پرستاران برای انجام آن نه تنها مشکلی ندارند که داوطلب هم می‌شوند. طی فرمولی که تقریباً نهایی شده این اقدام در آینده‌ای نزدیک رخ خواهد داد و این رقم حداقل به ۱۰۰ هزار تومان خواهد رسید و در نتیجه تبدیل به رقم قابل توجهی می‌شود که می‌تواند انتظارات پرستاران را تا حد زیادی برآورده کند.

نظر شما