شناسهٔ خبر: 68548917 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بحران دیپلماتیک میان ونزوئلا و آرژانتین دامن برزیل را گرفت

تهران- ایرنا- ونزوئلا در پی ورود ۶ تن از مخالفان سرشناس این کشور به سفارت آرژانتین در کاراکاس، مجوز برزیل بعنوان حافظ منافع بوینس آیرس را لغو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، ونزوئلا شنبه شب اعلام کرد که این تصمیم «بلافاصله» قابل اجراست.

بنا بر اعلام دولت ونزوئلا، از سفارتخانه آرژانتین برای طراحی ترور نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا و معاونش دلسی رودریگز گومز استفاده می‌شود.

برزیل گفت که این اقدام «غافلگیر» شده و آرژانتین نیز گفت که این تصمیم «یکجانبه» را رد می‌کند. هر دو کشور از ونزوئلا خواستند کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک را مراعات کند.

شماری از اعضای اپوزیسیون ونزوئلا به در ساختمان سفارت آرژانتین در کاراکاس پناه گرفته‌اند، جمعه شب اعلام کردند که این ساختمان تحت نظارت است و برق آن قطع شده است.

آنها در شبکه اجتماعی ایکس تصاویری منتشر کردند که نشان می‌داد مردانی سیاه‌پوش با خودروهای گشتزنی آژانس اطلاعاتی ونزوئلا در اطراف سفارت آرژانتین حضور دارند.

در ماه مارس، ۶ تن از اعضای اپوزیسیون ونزوئلا پس از آنکه از سوی دادستان کل این کشور به اتهاماتی از جمله توطئه متهم شدند، به سفارت آرژانتین پناه بردند.

ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا اتهامات علیه این افراد را رد کرده است.

وزارت خارجه آرژانتین جمعه از دیوان بین‌المللی کیفری خواست تا در پی تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئیه در ونزوئلا، حکم بازداشت مادورو و شماری دیگر از اعضای ارشد دولت وی را صادر کند.

ونزوئلا پیشتر در پی ابراز تردید آرژانتین در نتایج انتخابات روابط دیپلماتیک با بوینس آیرس را قطع کرده بود.

نظر شما