شناسهٔ خبر: 68544913 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شهدای ایران | لینک خبر

السنوار کابوس مزمن رژیم صهیونیستی است

«یحیی السنوار» رئیس حماس همچنان یک کابوس مزمن برای رژیم اشغالگر صهیونیستی است به ویژه اینکه او مغز متفکر بزرگترین عملیات مقاومت فلسطین و بزرگترین شکست نظامی و اطلاعاتی است که رژیم اشغالگر از زمان پیدایش آن متحمل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شهدای ایران ، رهبران، نویسندگان و محققان رژیم صهیونیستی همواره در حال بررسی ذهنیت و طرز تفکر «یحیی السنوار» رهبر حماس بوده‌اند و گزارش‌ها و تحقیقات زیادی در مورد مردی که به اولین فرد تحت تعقیب از سوی رژیم صهیونیستی تبدیل شده است، منتشر کرده‌اند که آخرین آنها مطالعه دوره‌هایی است که «ابوابراهیم» در دوران اسارت خود در زندان‌های رژیم صهیونیستی گذرانده است.

«جکی خوجی» شرق شناس و تحلیلگر مسائل عرب در رادیو ارتش رژیم صهیونیستی، جنبه‌ای از زندگی السنوار و دوره‌های تحصیلی و آموزشی او را مطرح کرد.

خوجی مقاله‌ای با عنوان «السنوار، رئیس سنهدرین و پدران صهیونیسم» نوشت. سنهدرین شورای عالی در نظام قضایی و سیاسی در یهودیت باستان است.

خوجی گفت: امروز صبح لیست دوره‌های آموزشی یحیی السنوار در دوران تحصیلش در مقطع کارشناسی در دانشگاه آزاد را آماده کردم.

وی افزود: السنوار در دوران اسارت خود حدود ۱۵ دوره را در رشته‌های علوم اجتماعی و انسانی از طریق آموزش از راه دور گذراند که فهرست رشته‌ها به وضوح نشان دهنده علایق وی است.

اینها برجسته ترین دوره‌های آموزشی است که السنوار گذرانده است:

قدس در طول اعصار: یک دوره تاریخی در مورد تاریخ قدس، از آغاز آن در دوران کتاب مقدس تورات، موقعیت آن در زمان حشمونی‌ها، تحت حکومت روم، بیزانس، امپراتوری عباسی و عثمانی، تا دوره قیمومیت انگلیس. او در این دوره نمره ۹۲ را کسب کرد.

از قدس تا یبنا (روستای فلسطینی): دوره‌ای در گروه تاریخ در دوره مشناه و تلمود که شامل فصل مقدماتی تورات شفاهی نیز می‌شود که در آن نمره ۸۱ را کسب کرد.

از تبعید تا استقلال: دوره مقدماتی در تاریخ قوم یهود، شامل تاریخ یهودیان در دوره امپراتوری ایران و یونان، ظلم‌های آنتیوخوس، روم و تأسیس سلسله حشمونیان. وی در این دوره نمره ۹۴ را کسب کرد.

در روزهای هولوکاست: سیر تاریخی هولوکاست، پیشینه ظهور نازی‌ها، یهودیان اروپا قبل از جنگ و طرح نسل کشی و نحوه اجرای آن. در این دوره نمره ۸۹ را کسب کرد.

بین صهیون و صهیونیسم ۱۸۸۱-۱۹۱۴: دوره‌ای در تاریخ صهیونیسم. وی نمره ۹۶ را دریافت کرد.

او همچنین 2 دوره پایه را گذراند: «حکومت و سیاست در اسرائیل»: یک دوره پایه در علوم اجتماعی، مربوط به تفکیک قوا، دموکراسی اسرائیل، انتخابات و احزاب و همچنین «مقدمه‌ای بر تاریخ خاورمیانه.»

السنوار همچنین دوره‌های زبان انگلیسی را به عنوان یکی از نیازهای گرفتن مدرکش گذراند.

السنوار قبل از زندانی شدن، مدرک لیسانس زبان و ادبیات عرب را از دانشگاه غزه گرفت و در سال ۲۰۱۱، تحصیل زندانیان امنیتی در زندان‌های رژیم صهیونیستی متوقف شد.

السنوار.. خواننده‌ای مشتاق و نویسنده‌ای ماهر

السنوار قبل از پیوستن به دانشگاه اسلامی غزه، تحصیلات خود را در مدرسه متوسطه پسرانه خان یونس گذرانده بود. وی با مدرک لیسانس در گروه مطالعات عربی فارغ التحصیل شد.

او به داشتن دانش گسترده‌ از سیاست اسرائیل و تاریخ یهود و جامعه اسرائیل به دلیل مطالعه ماهیت تفکر دشمن و روش فعالیتش در دوران اسارت که طی آن زبان عبری را یاد گرفت، شهرت دارد.

یحیی السنوار دوران ۲۳ سال زندان خود را صرف خواندن، یادگیری و نوشتن کرد و طی آن زبان عبری را آموخت و سعی کرد درک خود را از ذهنیت و طرز تفکر اسرائیلی‌ها عمیق‌تر کند.

او تعدادی کتاب و ترجمه در زمینه‌های سیاسی، امنیتی و ادبی تألیف کرد.

اینها برجسته ترین آثار السنوار هستند:

ترجمه کتاب «شاباک میان چنددستگی‌ها» از کرمی گیلون که به بررسی دستگاه امنیت داخلی اسرائیل می‌پردازد و ترجمه کتاب احزاب اسرائیلی در سال ۱۹۹۲.

رمانی به نام «خار و میخک» که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد و داستان مبارزات فلسطینی‌ها از سال ۱۹۶۷ تا انتفاضه الاقصی را روایت می‌کند.

کتاب «حماس: آزمون و خطا» که به تجارب جنبش حماس و رشد و تحولات آن در طول زمان می‌پردازد.

کتاب «مجد» که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد و به فعالیت شاباک در جمع آوری اطلاعات و جذب جاسوسان و و روش‌های بازجویی وحشیانه آن‌ها از منظر جسمی و روانی می‌پردازد.

السنوار..سفر ساخته شدن در زندان

«یووال بیتون» پزشک و دندانپزشک اسرائیلی و افسر اطلاعاتی سابق درباره عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر می‌گوید او با قطعیت می‌دانست که طراح این حمله یحیی السنوار، رهبر حماس در غزه و زندانی شماره ۷۳۳۳۳۳۵ در سیستم زندان‌های اسرائیل از سال ۱۹۸۹ تا آزادی در سال ۲۰۱۱ است.

بیتون فاش کرد که به عنوان دندانپزشک و سپس به عنوان یک افسر ارشد اطلاعاتی در زندان‌های اسرائیل کار می‌کرد و صدها ساعت را صرف صحبت و تجزیه و تحلیل السنوار کرد.

بیتون می‌دید که هر چیزی که بین او و السنوار گذشت تا حدودی پیش‌بینی وقایعی بود که اکنون اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه او طرز تفکر السنوار را خوب یا بهتر از هر مقام اسرائیلی درک می‌کرد از تجربه خود می‌دانست که بهایی که رهبر حماس در ازای گروگان‌ها مطالبه می‌کند، ممکن است بهایی باشد که اسرائیل نخواهد آن را بپردازد.

السنوار یک بار به یک خبرنگار ایتالیایی گفته بود:«زندان شما را می‌سازد، به شما زمان می‌دهد تا به آنچه به آن اعتقاد دارید و بهایی که حاضرید برای آن بپردازید فکر کنید.»

السنوار و مطالعه اسرائیل

السنوار به زبان عبری مسلط شد و از یک برنامه دانشگاهی آنلاین استفاده کرد و اخبار اسرائیل را برای درک بهتر دشمنش دنبال کرد. با جستجوی معمولی در سلولش، ده‌ها هزار صفحه دست نویس به زبان عربی به دست آمد که ترجمه‌های السنوار از زندگی نامه‌هایی بود که توسط روسای سابق سرویس امنیت داخلی اسرائیل نوشته شده بود.

به گفته دکتر بیتون، السنوار به طور مخفیانه صفحات ترجمه شده را به اشتراک می‌گذاشت تا سایر زندانیان بتوانند تاکتیک‌های «ضد تروریسم» آژانس را مطالعه کنند و او دوست داشت خود را «متخصص در تاریخ قوم یهود» خطاب کند.

السنوار روزی به رفقای خود گفت: آنها می‌خواستند زندان برای ما قبر باشد و آسیابی برای خرد کردن اراده و عزم و بدن ما، اما خدا را شکر با اعتقاد به آرمان خود، زندان را به عبادتگاه و مدارسی برای تحصیل تبدیل کردیم.

السنوار به ندرت با مقامات زندان‌های اسرائیل صحبت می‌کرد، اما شروع به ملاقات منظم با دندانپزشک مذکور برای نوشیدن چای و صحبت کرد.

بیتون مردی پرحرف بود که اغلب با زندانیان دیگر سر و کله می‌زد و از آنها می‌خواست که در مورد خانواده یا سرگرمی‌هایشان صحبت کنند، اما با السنوار گفت‌وگو تماما درباره فعالیت‌ها و عقاید بود.

بیتون گفت: مکالمه با السنوار شخصی یا احساسی نبود. او قرآن کریم را از صمیم قلب حفظ می‌کرد و با آرامش از اصول حاکمیتی گروه خود صحبت می‌کرد.

وی افزود: حماس سرزمینی را که در آن زندگی می‌کنیم مقدس می‌داند. می‌گوید این مال ماست، شما حق ندارید در این سرزمین زندگی کنید. عقیده‌اش سیاسی نبود، مذهبی بود.

نگهبانان در بازرسی از سلول وی در پایان سال ۲۰۰۴ یک رمان دست نوشته را که در مورد رابطه زن، مرد و خانواده در اسلام بود مصادره کردند و حداقل یک نسخه از آن قاچاق شد.

این پزشک السنوار را مردی زیرک و با قدرت دانست که توانایی گردهم آوردن افراد را دارد و اسرار را حتی داخل زندان بین زندانیان دیگر حفظ می‌کرد.

اسیر آماده نبرد

در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۱، بیتون در حیاط زندان «کتسیعوت» ایستاد و به تماشای السنوار نشست که در حال سوار شدن به اتوبوسی بود که به سمت غزه می‌رفت. بعد از اینکه قدرت قانع کننده رهبری السنوار را از نزدیک دید از مذاکره کنندگان خواست او را آزاد نکنند اما گفتند چون وی دستانش به خون یهودیان آلوده نیست آزادش می‌کنند.

وی به فیلمی که السنوار را در مراسم استقبال از اسرا نشان می‌دهد و مصاحبه‌ای از السنوار اشاره کرد که در آن گفته بود: ما از هیچ تلاشی برای آزادی بقیه برادران و خواهرانمان دریغ نمی‌کنیم. از گردان‌های القسام می‌خواهیم سربازان بیشتری را از اسرائیلی‌ها به اسارت بگیرند تا آنها را با عزیزانمان که هنوز پشت میله‌های زندان هستند مبادله کنیم.

جنگ مغزها

رژیم صهیونیستی به تدریج به قدرت السنوار برای وارد کردن یک شکست استراتژیک به رژیم صهیونیستی در جریان طوفان الاقصی اذعان کرد.

سخنرانی الی گلدشمیت، سیاستمدار اسرائیلی، گواه این اعتراف بود. او به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی حمله کرد و به او گفت: یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، شما را در جنگ فکری شکست داد.

گلدشمیت در یک مصاحبه تلویزیونی افزود: یحیی السنوار که از اردوگاه آوارگان در خان یونس (جنوب نوار غزه) است و در معامله شالیط آزاد شد، این شخص شما را در جنگ فکری شکست داد.

وی نتانیاهو را مغرور توصیف کرد و خطاب به او گفت: السنوار تو را به گرد و غبار تبدیل کرد و او هزار برابر باهوش‌تر از تو بود.

السنوار.. صلاح الدین زمان

این توصیف از سوی یکی از اعضای جنبش حماس یا از طرفداران مقاومت فلسطین که تعداد آنها به میلیون‌ها و شاید بیشتر می‌رسد، نبود بلکه از سوی سرتیپ اسرائیلی به نام «اوفر وینتر» بود که هشدار داده بود برخورداری یحیی السنوار از جایگاهی مشابه صلاح الدین ایوبی برای رژیم صهیونیستی تبعاتی خواهد داشت. وی از کابینه رژیم صهیونیستی به دلیل ناتوانی در مدیریت تجاوزات علیه نوار غزه انتقادات شدیدی کرد.

وینتر در مقاله‌ای در یک مجله نظامی گفت: شیوه‌ای که ارتش تاکنون نبرد را با آن مدیریت کرده است، نه تنها نتوانسته بحران را حل کند، بلکه اسرائیل را به وضعیتی بسیار بدتر سوق داده است. السنوار اکنون به عنوان صلاح الدین این دوره از جایگاه جهانی برخوردار شده است، زیرا اسرائیل در حال مذاکره با او برای بازگرداندن اسیران خود است.

*ایسنا

نظر شما