شناسهٔ خبر: 68544274 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

خرید تضمینی گندم از مرز ۱۱.۹ میلیون تن عبور کرد

مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ۱۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تن تا صبح شنبه ۱۷ شهریور ماه رسید.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: سهراب سهرابی، مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس آخرین گزارش سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران (سیفا) تا صبح شنبه 17 شهریور ماه، 11 میلیون و 910 هزار تن گندم از کشاورزان به‌ارزش 210 هزار میلیارد تومان (همت) خرید تضمینی شده است.

به گزارش تسنیم، وی افزود: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته 1.621 میلیون تن معادل 16 درصد رشد نشان می‌دهد.

وی درباره پرداخت مطالبات گندم‌کاران نیز تصریح کرد: تاکنون 121 هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، واریز شده است و پرداخت باقی وجوه نیز در حال پیگیری از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی است.

مجری طرح خودکفایی گندم گفت: استان‌های خوزستان با یک میلیون و 623 هزار تن، کردستان یک میلیون و 166 هزار تن، گلستان یک میلیون و 110 هزار تن، فارس 914 هزار تن، کرمانشاه 825 هزار تن، همدان 705 هزار تن، آذربایجان غربی 666 هزار تن، آذربایجان شرقی 587 هزار تن، لرستان 534 هزار تن و خراسان رضوی 522 هزار تن بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده‌اند.

وی اضافه کرد: عملیات برداشت گندم در استان‌ها با اقلیم سرد مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، قزوین، مرکزی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و لرستان همچنان ادامه دارد.

سهرابی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری، تمام نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور از محل تولید داخل تأمین خواهد شد و نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.

وی شرایط دمایی و بارندگی مناسب و پراکنش خوب در فصل بهار، تلاش، کوشش و همت بلند کشاورزان، برنامه‌ریزی و سازماندهی مدیران، کارشناسان و محققان در سطوح ملی و استانی، مصرف متعادل کودهای شیمیایی با تأکید بر مصرف کودهای فسفاته و پتاسه، افزایش مصرف بذور لیبل‌دار، تنوع‌بخشی ارقام از طریق فعالیت مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مؤسسه تحقیقات دیم و شرکت‌های خصوصی تولید بذر و همچنین مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز از طریق مدیریت سازمان حفظ نباتات و مدیران حفظ نباتات استان‌ها را از مهمترین دلایل افزایش تولید و خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری برشمرد.

سهرابی توسعه کشت‌های مکانیزه با همکاری سازندگان دستگاه‌های خطی‌کار و سایر ادوات دنباله‌بند و تلاش رؤسای ادارات فناوری‌های مکانیزه استان‌ها، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و آموزش کشاورزان را از دیگر عوامل افزایش تولید این محصول عنوان کرد.

این مسئول دولتی با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در مدت 4 سال اخیر اذعان کرد: از سطح 5.2 میلیون هکتاری این طرح در سال زراعی جاری، 3.550 میلیون هکتار آن به کشت گندم اختصاص دارد.

نظر شما