شناسهٔ خبر: 68542245 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

«بارنیه» بار کج دولت «مکرون» را به مقصد می رساند؟

پس از دو ماه بن‌بست سیاسی در فرانسه که در پی انتخابات زودهنگام رغم خورد، رئیس جمهور امانوئل مکرون سرانجام میشل بارنیه را به عنوان نخست‌وزیر جدید، مامور تشکیل دولت کرد

صاحب‌خبر -

پس از دو ماه بن‌بست سیاسی در فرانسه که در پی انتخابات زودهنگام رغم خورد، رئیس جمهور امانوئل مکرون سرانجام میشل بارنیه را به عنوان نخست‌وزیر جدید، مامور تشکیل دولت کرد. بارنیه 73 ساله اکنون موظف به تشکیل دولت در شرایطی است که مجلس ملی به سه بلوک بزرگ سیاسی تقسیم شده که هیچ یک قادر به تشکیل اکثریت نیست و با یکدیگر اختلاف دارند.

اکنون پرسش این است که ایا این مهره چینی مکرون در صفحه شطرنج تحولات سرزمین فرانک ها می تواند به بحران سیاسی کم سابقه پایان دهد یا نه؟

انتخاب میشل بارنیه به سمت نخست وزیری از سوی رئیس جمهور در حال انجام شده که شرایط سیاسی فرانسه فضای هیجانی و پر تنشی را تجربه می کند. دو ماه پیش برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی توسط مکرون سبب جلوگیری از پیروزی احزاب راست افراطی (اجتماعی ملی) شد. ولی رفتار تاکتیکی و زد و بند بعدی وی با احزاب چپ گرا زیر عنوان جبهه مردمی جدید در مرحله دوم انتخابات، که هر دو نگران از پیروزی احتمالی شخص مارین لوپن بودند، وضعیت دشوار سیاسی را برای پاریس رغم زد.

در این محیط رئیس جمهور فرانسه مجبور به انتخاب فردی چپ گرا شد که بتواند در تعیین بودجه سال 2025 با وی همراهی کند. از طرفی مکرون معتقد است که فرد مور نظرش نمی تواند حمایت مجلس را برای تصدی چنین سمتی به دست بیاورد. رایزنی های دو ماه گذشته وی با رهبران جریانات چپ و راست باعث شد در نهایت میشل بارنیه به عنوان نخست وزیر فرانسه منصوب شود. بارنیه سیاست مدار کهنه کاری از حزب راستگرای جمهوری‌خواهان (LR) است که سمت‌های ارشد مختلفی داشته و مذاکرات فرانسه و اتحادیه اروپا با بریتانیا را در مسئله برگزیت رهبری می کرد. وی با وجود آنکه چهره میانه رویی است اما بعید به نظر می رسد از سوی مجمع ملی فرانسه بتواند تایید صلاحیت بگیرد، چرا که چپ گرا ها احتمالا اجازه چنین چیزی را ندهند.

ناگفته نماند که یکی دیگر از مسائل چالش زا برای دولت ائتلافی مکرون در برابر ائتلاف راستگرایان، مسئله مهاجران می باشد. شکست های اتحادیه اروپا در وضع قوانین مهاجرتی و اجرای ناقص و پر اشتباه آنان و عدم تعامل مناسب با کشورهای مبدا مهاجرت یکی از دلایل آن می باشد و این روزها دولت های غربی و از جمله پاریس را تحت فشار زیاید قرار داده است.

نظر شما