شناسهٔ خبر: 68539140 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در پی ابراز نگرانی برخی داوطلبان آزمون سراسری صورت گرفت

ورود رئیس‌جمهور به نحوه برگزاری کنکور عادلانه

در روزهای گذشته و پس از اعلام نتایج و انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۱۴۰۳، موجی از نگرانی را در میان داوطلبان کنکور شاهد بودیم و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم درباره حذف مصوبه تأثیر قطعی معدل بر نتایج کنکور، اعلام کرد که تغییرات مصوبه در خصوص آزمون سراسری به داوطلبان کنکور امسال نمی‌رسد. اما مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور اظهار داشت: برای کنکور باید معیارهای جدیدی وضع شود تا رقابت عادلانه‌ و برابر باشد و بازنگری در کنکور ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، وی تأکید کرد: این مسأله را باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت کنیم. عادلانه است کسی که در روستا درس می‌خواند با کسی که در شمال تهران درس می‌خواند با هم رقابت کنند؟ باید بازنگری اساسی در کنکور بر اساس عدالت انجام شود. باید معیاری بگذاریم که رقابت عادلانه شود. باید امکانات برای رقابت عادلانه باشد. باید کاری کنیم رقابت در شرایط برابر از نظر معلم، محیط و امکانات وجود داشته باشد.

در این بین رویکرد رئیس‌جمهور مورد تأیید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز قرار گرفت و حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه اظهار داشت: در حال حاضر هماهنگی وثیقی با مجلس، قوه قضائیه و دولت وجود دارد. در دوره جدید که اولین جلسه با دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور، داشتیم ایشان اشراف کاملی نسبت به شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد و همکاری خوبی را شروع کردند. معتقدند که مصوبات کارآمد باید داشته باشیم و مشکلات مردم را دنبال کنیم. این مشی در شورا بوده و در دوره جدید با جدیت بیشتری دنبال می‌کنیم. شورا با قوای سه‌گانه چالشی ندارد و مصوبات با همکاری قوای سه‌گانه پیش می‌رود.
 
*دغدغه دانش‌آموزان
همچنین علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در روزهای ابتدای قبول مسئولیت در این‌باره گفت: «تأثیر معدل در کنکور دغدغه دانش‌آموزان است و بارها طی این چند روز گفتم که این موضوع را به شورای عالی انقلاب فرهنگی منعکس و پیگیری خواهم کرد.»

وی عنوان کرد: این قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در این زمینه ما به عنوان منعکس‌کننده صدای دانش‌آموزان به مصوبه این شورا عمل خواهیم کرد، زیرا تصمیم‌گیری در این زمینه در اختیار ما نیست ولی من دغدغه‌های دانش‌آموزان را شنیدم و قطعاً این موضوع را به شورا منتقل خواهم کرد. در نهایت تصمیم گیرنده و مرجع قانونی آن شورای عالی انقلاب فرهنگی است. قطعاً این شورا نیز به این امر رسیدگی خواهد کرد.

علاوه بر آن، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم گفت: مجلس به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تأثیر قطعی معدل در کنکور ورود می‌کند.

عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با برنا در مورد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تأثیر قطعی معدل در تعیین تراز کنکور، گفت: ما در مجلس نهم مصوبه خاصی را تحت عنوان قانون سنجش و پذیرش دانشجو گذراندیم که این دنبال بحثی بود که در مجلس هشتم مطرح بود. از آنجایی که کنکور تبدیل به یک غول شده بود، لذا ما کنکور را دارای وجاهت مناسب ندیدیم. جامعه ما روی کنکور حساس شده بود که چرا باید دانش‌آموز ۱۲ سال همه آن چیزی را که فراگرفته در دو سه ساعت بنشیند و علامت‌گذاری کند و این نمی‌تواند سنجش مناسبی برای میزان اندوخته‌های دانش‌آموزان باشد.

وی اظهار کرد: در مصوبه مجلس تحت عنوان سنجش و پذیرش یک مبحث مهمی اتفاق افتاد و آن تأثیر سوابق تحصیلی ۳ سال آخر دانش‌آموزان بود. با اجرای قانون تأثیر سوابق تحصیلی دانش‌آموز از کلاس دهم تا دوازدهم برای یادگیری محتوای درسی تلاش می‌کند، چراکه می‌داند موفقیت او برای رسیدن به رشته مناسب در دانشگاه برتر اثرگذار است. لذا درس و کلاس و دروس متوسطه دوم را جدی می‌گیرد که این مصوبه تأثیر مثبتی داشت. در یکی دو سال اخیر شورای انقلاب فرهنگی تأثیر قطعی معدل را آورده و این تأثیر قطعی است که داد بچه‌ها و خانواده‌ها را درآورده و باعث نارضایتی‌ها شده است و مراجعات زیادی در این زمینه به ما می‌شود.

*نسخه خانه ملت برای کنکور

به گزارش روزنامه ایران، نماینده نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس باید به طور دقیق این مسأله را بررسی کنند و به آنچه که به نفع جامعه علمی کشور و دانش‌آموزان است تأکید داشته باشند. اگر لازم باشد مجلس اصلاحاتی در قانون ایجاد کند با تدوین طرحی این کار را انجام می‌دهد و تأکید ما اجرای همان قانون مصوب مجلس است.

وی تأکید کرد: باید کمیسیون آموزش و تحقیقات در این زمینه ورود پیدا کند و قوه مقننه تکلیف خودش را در این رابطه بداند.

انتهای پیام

نظر شما