شناسهٔ خبر: 68538163 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تماشای پرندگان مهاجر در تالاب جنوب تهران

حالا که شهریور از نیمه هم گذشته و فرصت چندانی برای بهره‌مندی از تعطیلات تابستان باقی نمانده، بد نیست سری به تفرجگاه‌ها و مراکز تفریحی متفاوت و خاص اطراف تهران بزنید. یکی از این مراکز تالاب عشق آباد در جنوب شهرستان ری است که در کنار روستایی با همین نام قرار دارد.

صاحب‌خبر -

همشهری: تالاب عشق‌آباد از زیستگاه‌های آبی جنوب تهران است که به‌دلیل قرارگیری در مسیر مهاجرت پرندگان، سال‌هاست به اقامتگاه این پرندگان و یکی از بهترین مراکز پرنده‌نگری تبدیل شده است.

زیستگاه ۱۵۱ گونه پرنده

عشق‌آباد تالابی مربع‌شکل است که در ارتفاع ۹۶۰ متری از سطح دریا واقع شده و طول هر ضلع آن حدود ۷۰۰ متر است. تالاب درواقع مجموعه‌ای شامل یک دریاچه‌ و ۷ حوضچه پرورش ماهی است که به‌صورت خصوصی اداره می‌شوند. پوشش گیاهی دریاچه و حاشیه تالاب، نیزار است و حجم آب تالاب، حوضچه‌ها و دریاچه در فصل‌های مختلف متفاوت است. شرایط خاص مجموعه، محل مناسبی را برای تجمع پرندگان به‌طور دائم یا موقت به‌وجود آورده‌است. طبق تحقیقات میدانی دانشگاه محیط‌زیست، تاکنون ۱۵۱ گونه مختلف از پرندگان در تالاب عشق‌آباد شناسایی شده‌اند که اغلب آنها جزو رده گنجشک‌سانان هستند. البته در این منطقه می‌توانید پرندگان کمیابی مثل قرقی، حواصیل و پرستوی دریایی را هم ببینید.

تماشای پرندگان مهاجر در تالاب جنوب تهران

از دهیاری مجوز بگیرید

تالاب یکی از زیستگاه‌های طبیعی پرندگان است؛ پس اگر به دیدن زندگی طبیعی پرندگان علاقه دارید، حتما به این محل سر بزنید. البته چون لازمه پرنده‌نگری سکوت و صبوری است، بهتر است در این سفر از بردن کودکان خودداری کنید. همچنین با توجه به اینکه این مجموعه همواره مورد توجه شکارچیان و صیادان غیرمجاز بوده، لازم است قبل از نزدیک‌شدن به تالاب به روستای عشق‌آباد سر بزنید و از دهیاری این روستا مجوز بگیرید؛ سپس می‌توانید مسیر خاکی دوکیلومتری روستا تا تالاب را طی کنید.

نشانی: ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان ری، ۲ کیلومتری روستای عشق‌آباد

نظر شما