شناسهٔ خبر: 68537890 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

العربی‌الجدید:

سناریوهای جدید مصر در قبال تل‌آویو

ایرنا

برخی منابع اعلام کردند که با توجه به مخالفت نخست وزیر رژیم صهیونیستی با خروج نظامیان خود از گذرگاه فیلادلفیا، قاهره به دنبال روی آوردن به سناریوهای جدید از جمله فرا خواندن سفیر خود از تل آویو است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، پایگاه خبری العربی الجدید با اشاره به بازدید سرلشکر «احمد خلیفه» رئیس ستاد نیروهای مسلح مصر از مناطق مرزی این کشور با غزه نوشت که بسیاری از این بازدید به عنوان پیام مصر یاد کردند به ویژه آنکه پس از سخنان نخست وزیر اسرائیل علیه قاهره و متهم کردن آن به شکست در برقراری امنیت مرزها رخ داد.

به نوشته این منبع، نتانیاهو در واکنش به درخواست ها برای خروج از محور فیلادلفیا اعلام کرده که نیازی به نقش آفرینی مصر در آینده نیست؛ موضوعی که خشم قاهره را به همراه داشته است.

منابع آگاه به العربی الجدید اعلام کردند: محافل دیپلماتیک و امنیتی مصری هم اکنون به دنبال سناریوهای تشدید کننده در دوره آتی هستند که از جمله آنها، فرا خواندن «خالد عزمی» سفیر مصر از تل آویو و روی آوردن به شورای امنیت به منظور وادار کردن اسرائیل به خروج از این گذرگاه است، زیرا معاهده سازش کمپ دیوید ثبت شده نزد سازمان ملل است، به ویژه اسرائیل به دنبال تحرکاتی است که اوضاع خود را در محور فیلادلفیا تثبیت کند که این به شدت از سوی قاهره مردود است.

العربی الجدید نوشت: از نگاه ناظران امور، پیام های اخیر مقامات مصری در زمینه نظامی و دیپلماسی در راستای آرام کردن مردم خشمگین مصر از زورگویی اسرائیل و سخنان نتانیاهو است، به ویژه که در برهه اخیر، بر دامنه خشم میان سربازان و افسران رده پایینی مصری در شمال سینا با توجه به اقدامات وحشیانه اسرائیلی ها علیه فلسطینیان فزونی یافته است.

«عمرو هاشم ربیع» کارشناس مرکز مطالعات راهبردی و عضو شورای گفت وگوی ملی مصر در این باره به العربی الجدید گفت: عادی سازی روابط با اشغالگران و نیز میانجی گری باید متوقف شود. تعداد دیپلماتها باید کم و حتی بیرون رانده شوند و تهدید به لغو کمپ دیوید گرفته شود. همه این موارد می تواند به مثابه هشدار به اسرائیل باشد.

وی افزود: تاکنون شاهد اندک انتقادی از سوی محافل رسمی مصری علیه اسرائیل نبوده‌ایم و انتقاد می‌تواند اوضاع راکد محور فیلادلفیا را به حرکت درآورد.

«حسین هریدی» معاون سابق وزیر خارجه مصر نیز در این باره گفت: موضع مصر قاطع است و بر مخالفت با حضور نظامی اسرائیل در محور فیلادلفیا و گذرگاه رفح اصرار دارد.

سرلشکر احمد خلیفه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مصر پنجشنبه گذشته به طور غیرمنتظره از وضعیت امنیتی و سطوح محافظت از مرز مصر با نوار غزه بازدید کرد.

نتانیاهو یک روز قبل از این بازدید سرلشکر مصری، بار دیگر بر ادامه اشغال محور صلاح الدین تاکید کرد و با بیان این ادعا که طرح پیشنهادی آمریکا در ۲۷ می گذشته (۷ خرداد) منافاتی با ماندن نظامیان صهیونیست در رفح و محور فیلادلفیا ندارد، گفت که هرگونه مذاکره برای آتش بس دائم در نوار غزه باید متضمن به زعم او، عدم قاچاق سلاح به نوار غزه از طریق محور فیلادلفیا باشد.

نظر شما