شناسهٔ خبر: 68535155 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

عاشقان امام رئوف در پذیرایی از زوار سنگ‌ تمام گذاشتند

طواف میلیون‌ها زائر گرد وجود خورشید طوس

کیلومترها پیاده‌روی در گرمای روزهای شهریورماه و زیر تابش خورشید برای رسیدن به خورشید، حکایت زائرانی است که این روزها همچون ذره‌هایی خود را به بارگاه ملکوتی خورشید خراسان می‌رسانند تا در دریای وجود بی‌کران امام‌هشتم(ع) غرق شوند و از ملکوت وجودش عشق بگیرند.

صاحب‌خبر -
 
حکایت این طی طریق‌های پیاده حکایت عشق است. عشقی که یک روز زائران حسینی را ۸۰ کیلومتر از نجف تا کربلا به دنبال خود می‌کشد و چند روز بعد زوار حرم رضوی را راهی دیار خراسان می‌کند. زائرانی که از راه دور و نزدیک خود را به حرم می‌رسانند تا دست ارادت بر سینه بگذارند و بگویند: «‌السلام علیک یا غریب‌الغربا یا معین‌الضعفاء و الفقرا السلطان یا ابالحسن، یا علی‌بن‌موسی ایها الرضا و رحمه‌ا... و برکاته»‌.
هر سال روزهای پایانی ماه صفر که می‌رسد، میلیون‌ها عاشق و شیفته خود را به حرم رضوی می‌رسانند تا در جوار بارگاه ملکوتی امام‌هشتم(ع) روح و جان‌شان را صیقلی کنند. امسال هم ‌‌‌زائرانی از گوشه و کنار ایران و حتی از دیگر کشورها راهی خراسان‌رضوی شده‌اند و برای پذیرایی و اسکان این زوار موکب‌های مردمی متعددی برپا گردیده است. همچنان‌که در مسیر حرکت زائران پیاده رضوی نیز مردم شهرها و روستاهای مختلف موکب‌های متعددی را برپا کرده‌اند تا پذیرای زائران ایرانی و غیرایرانی حرم رضوی باشند و برای مهمانان و زائران امام‌رضا(ع) سنگ‌تمام گذاشتند.
مشهدالرضا امسال همزمان با سالروز شهادت امام‌هشتم حضرت‌رضا(ع) پذیرای بیش از پنج‌میلیون زائر و عاشقان خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) بود.

امام‌ رضای ما ایرانی‌ها
برای ما ایرانی‌ها امام‌رضا(ع) جایگاهی متفاوت دارد؛ آن‌قدر که دل‌مان می‌خواهد هرطور شده در روز شهادت مولایمان امام‌رضا(ع) خود را به حریم حرمش برسانیم و گرد وجود مقدس هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت طواف کنیم. امام بزرگواری که نه‌فقط خورشید ملک خراسان که خورشید تابناک آسمان ایران‌زمین است. اما فقط زوار ایرانی نیستند که در ایام شهادت امام‌هشتم(ع) خود را به حریم حرمش می‌رسانند، بلکه تمامی عاشقان و شیعیان مولا امام‌رضا(ع) از کشورهای مختلف، زائر بارگاه قدسی‌اش می‌شوند. زوار عراقی، پاکستانی و افغانستانی اصلی‌ترین زائرانی هستند که در ایام شهادت مولایمان امام‌رضا(ع) راهی مشهد مقدس می‌شوند. زائرانی که بسیاری از آنها با پای پیاده این مسیر را طی طریق می‌کنند تا روز شهادت خورشید خراسان خودشان را به ایوان طلا برسانند.
 
سنت زیارت با پای پیاده
 چند سالی می‌شود سنت زیارت امام‌هشتم(ع) با پای پیاده در کشورمان جا افتاده است. اصلا انگار این فرصت برای جبران مهمان‌نوازی مردم عراق و ارائه خدمت به زائران حرم رضوی برای مردم ما غنیمت است. این بار نوبت ما ایرانی‌هاست تا همچنان که مردم عراق برای میزبانی از مهمانان و زوار حسینی سنگ‌تمام گذاشتند، ما هم برای پذیرایی از زوار حریم رضوی مهمان‌نوازی‌مان را
به نمایش بگذاریم.
 
در خدمت زائران رضوی
به گفته حسین رضایی، سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام‌رضا(ع) حدود ۴۰۰هزار زائر و عاشق رضوی با پای پیاده وارد مشهد مقدس شده‌اند.
آن‌طور که یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی گفته است به غیر اسکان رسمی که در هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیر‌ها و ‌مسافرخانه‌‌ها که حدود ۲۲۰هزار نفر را شامل می‌شود، اقامتگاه‌های موقت نیز با حداقل امکانات ازجمله مفروش‌بودن و سایر امکانات در خدمت زائران است. این اقامتگاه‌ها شامل مدارسی است که تجهیز شده‌اند و معمولا حدود ۳۰۰هزار نفر ظرفیت دارند. همچنین اقامتگاه‌های اضطراری که ظرفیت حدود ۳۰۰هزار نفر و بیشتر دارند، در سالن‌های مختلف ازجمله سالن‌های ورزشی در نظر گرفته شده‌اند.
 به گفته رئیس پلیس‌راه خراسان‌رضوی هم ۲۵۳ کاروان پیاده از نقاط مختلف کشور به سمت مشهد مقدس آمده‌اند.
سرهنگ حسین میش‌مست با بیان این‌که ۲۷هزار و ۳۰۰ نفر از استان‌های مختلف کشور در این کاروان‌ها حضور دارند، افزود: ۹۵ کاروان از سمت جنوب، ۳۷ کاروان از اطراف مشهد و ۵۲ کاروان نیز از مسیر شمال به سمت مشهد آمده‌اند و ۳۲ کاروان نیز از مسیر شرق و ۳۷ کاروان از مسیر غرب خود را به مشهد رسانده‌اند.
 
۳۰ میلیون تشرف در دهه پایانی صفر
طبق آمارهای مصطفی فیضی، قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی، در ایام دهه پایانی ماه صفر ۳۰میلیون زائر به حرم مطهر رضوی مشرف شدند. به همین خاطر هم امسال اقدامات ویژه‌ای در حوزه حمل‌ونقل، اسکان و خدمات ویژه اطراف حرم به زائران ایام دهه پایانی ماه صفر ارائه شد و شهر مشهد آماده میزبانی از زائرانی بود که مشتاقانه از اقصی‌نقاط کشور در مسیر زیارت قرار می‌گیرند.به گفته قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی، در این ایام ۱۵۰ موکب خدمت‌رسانی به ارائه خدمات مختلف پزشکی، دارویی و درمانی، پذیرایی و توزیع نذورات، فرهنگی و... پرداختند.
فیضی به افزایش خدمات در بخش‌های مختلف حرم مطهر رضوی اعم از مهمان‌سرا، ویلچر، فرش‌آرایی و... در این ایام اشاره کرد و گفت: در سه روز پایانی ماه صفر مسیر تردد به سمت حرم مسدود بود.
خدمت‌رسانی به زائران امام‌هشتم(ع) سعادت می‌خواهد. در داخل شهر مشهد هم برای زوار تدابیری اندیشیده شده بود.
در خیابان امام‌رضا(ع) در سه روز پایانی صفر ۳۰۰ موکب به زوار خدمت‌رسانی کردند که اکثر این موکب‌ها غیرمقیم و غیرمشهدی بودند.
این موکب‌ها به همت مردم شهرستان‌های مختلف کشور در خیابان امام‌رضا(ع) برپا شده بود و زائرانی که عاشقانه به این دیار آمده بودند تا از امام رئوف معرفت کسب کنند و عاشقی‌شان را به تصویر بکشند.

حضور رئیس‌جمهور در جمع عزاداران رضوی
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور هم صبح روز سه‌شنبه با سفر به مشهدالرضا(ع) در بدو ورود، در مسیر نیشابور به مشهد و در میان زائرانی که برای حضور در مراسم شهادت امام‌هشتم(ع) عازم حرم مطهر ایشان هستند، حضور یافت.
رئیس جمهور ضمن دیدار و گفت‌وگو با زائران، در بخشی از مسیر نیز با ایشان همراهی کرد.
وی همچنین در شب شهادت امام هشتم(ع) در آیین خطبه‌خوانی حرم حضور یافت. شعرخوانی آیینی، سخنرانی، مرثیه‌سرایی و عزاداری، شمع‌گردانی و قرائت خطبه از برنامه‌های این آیین در شب شهادت حضرت‌رضا(ع) است. پزشکیان صبح روز چهارشنبه نیز با استقبال محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در محل جامعه‌الحسین رزمندگان اسلام مشهدالرضا(ع) حضور یافت و همراه با عزاداران هیات آل‌یاسین در مراسم سوگواری و عزاداری حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) شرکت کرد. فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی هم همزمان با سالروز شهادت امام‌رضا(ع) به بازدید از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد و خدمات‌رسانی عوامل فرودگاهی به زائران رضوی پرداخت.

نظر شما