شناسهٔ خبر: 68534690 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهل پیام برای منتظران ظهور(۳۵)؛

امام زمان(عج) را ناظر بر اعمال خود بدانیم

تهران- ایرنا- یک پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: وقتی ما امام زمان(عج) را در همه جا ناظر بر اعمال خود بدانیم، به مرور زمان احساس خواهیم کرد که امام زمان (عج) در کنار ماست.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام محمد شجاعی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در آموزه های اسلامی بخشی به عنوان عرضه اعمال به امام زمان(عج) داریم. یعنی آن حضرت اعمال ما را می بیند ولی باید گفت که مساله فراتر از عرضه اعمال است. به عبارت دیگر ما به صورت دائم در محضر آن حضرت هستیم و موفقیت در ارتباط با امام زمان(عج) اینگونه است که تمرین کنیم. برخی از اساتید اخلاق به این سوال که آیا می توان امام زمان (عج) را دید، پاسخ دادند بله. در واقع حجاب از سوی ماست و اینگونه نیست که امام زمان (عج) در جایی پنهان شود و ما آن حضرت را نبینیم و با امام عصر(عج) ارتباط نداشته باشیم.

وی افزود: این که امام زمان (عج) را ناظر بر اعمال خود بدانیم، برای ما یک نعمت است و اگر بخواهیم این حجاب را برداریم، طبق فرمایش بزرگان دین باید در هر حالی احساس کنیم که تحت نظارت آن حضرت زندگی می‌کنیم؛ به گونه ای که در فعالیت های شخصی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و در هر کاری احساس کنیم که امام زمان (عج) ما را می بیند. بر همین اساس وقتی امام زمان (عج) را همه جا ناظر ببینیم، به مرور به جایی می رسیم که احساس می کنیم آن حضرت در کنار ماست.

مدیر موسسه منتظران منجی با اشاره به آیه ۱۰۵ سوره توبه گفت: در قرآن می فرماید «فسیری الله علمکم و رسوله و المومنون». یعنی خدا و پیامبر (ص) و مومنون اعمال شما را می بینند. از امام صادق(ع) سوال کردند که «مومنون» یعنی چه و آن حضرت فرمود منظور ائمه هستند که همیشه بر اعمال شما نظارت دارند.

وی افزود: امام صادق(ع) فرمود اعمال همه بندگان هر روز به پیامبر (ص) عرضه می شود؛ چه اعمال خوب و چه کارهای بد. لذا امام ششم فرمود «فاحذروا" یعنی مراقب باشید که پیامبر نامه اعمال شما را می خواند و مواظب باشید تا گزارش بدی از شما به حضرت ارائه نشود. آنگاه امام امر به «حیا» کرده و فرمود «هر کدام از شما باید حیا کند از این که یک عمل زشت و گناه را به پیامبر عرضه کند».

امام زمان(عج) را ناظر بر اعمال خود بدانیم حجت الاسلام محمد شجاعی، پژوهشگر حوزه مهدویت

شجاعی اضافه کرد: روز قیامت پیامبر شاهد همه اعمال ماست و حتی بهتر از خود ما می داند که چه کارهایی کرده ایم. چون گاهی فراموش می کنیم که در زندگی چه کارهایی انجام داده ایم. لذا امام صادق (ع) فرمود «این آیه در امت حضرت محمد(ص) است. در هر دوره از ما ائمه کسانی هستند که شاهد اعمال شما هستند.» پس این مساله اختصاص به پیامبر ندارد و در بعضی از زیارت ها از امام زمان(عج) به «عین‌الله» تعبیر شده است. مثلا می گوییم «السلام علیک یا عین الله فی خلقه» او چشم خدا در میان بندگانش است.

وی ادامه داد: ما باید این معرفت را تمرین کنیم که در زندگی تنها نیستیم. امام زمان (عج) ما را می بیند و برای ما دعا می کند. وقتی پیامبر اکرم (ص) می فرماید «من اعمال شما را می بینم» نکته زیبایی را هم بیان می کنند که «اگر کار خوب کرده باشید، برای شما دعا می کنم تا کار خوب شما برکت پیدا کند ولی اگر گناه کرده باشید، برای شما استغفار می کنم.» و امام زمان (عج) نیز اینگونه است.

شجاعی، این مراقبت را کلید خوشبختی دنیا و آخرت انسان برشمرد و گفت: نکته مهم این است که انسان مواظب باشد تا امام خود را ناراحت و اذیت نکند. کسی که همسر یا فرزندان خود را اذیت کند، باعث ناراحتی امام زمان خواهد شد. چون همه کسانی که ما با آنها سر و کار داریم، فرزندان امام هستند و برای آن حضرت عزیز شمرده می شوند. لذا باید توجه کنیم که حضرت ولی عصر(ع) ما را نگاه می کند و حواسش به ما هست و به همین دلیل امام صادق (ع) فرمود انسان باید در رفتار خود با دیگران حیا داشته باشد و کسی که به دیگران ظلم کند، با بی حیایی در مقابل چشم امام زمان (عج) به فرزندان آن حضرت ظلم کرده است.

وی افزود: انسان باید به خود تلقین کند که امام زمان (عج) همواره به او توجه دارد. لذا در چنین حالاتی به امام سلام دهیم و با آن حضرت مناجات کنیم. وقتی این تمرین را همه جا داشته باشیم و احساس کنیم که امام زمان (عج) در کنار ماست، حالمان بهتر می شود و کینه ها، اختلاف ها، مشکلات و حقارت ها در زندگی ما از بین می رود.

نظر شما