شناسهٔ خبر: 68534464 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

نیکاراگوئه زندانیان سیاسی را اخراج کرد

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید  در بیانیه‌ای از آزادی ۱۳۵ زندانی سیاست در نیکاراگوئه خبر داد. سالیوان گفته است در میان آزادشدگان ۱۳ عضو کلیسای انجیلی "Mountain Gateway" که در تگزاس مستقر است، به همراه شهروندان کاتولیک و دانشجویان حضور دارند.
دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور خودکامه نیکاراگوئه و همسر و معاونش روزاریو موریو به شدت مخالفان و جامعه مدنی را سرکوب می‌کنند. آنها در ماه‌های گذشته به تعقیب و آزار جوامع مذهبی نیز شدت بخشیدند.دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اخیرا بسته شدن ۱۵۰۰ سازمان غیردولتی در این کشور را به شدت نگران‌کننده توصیف کرد.
جیک سالیوان در بیانیه خود گفته است به افراد آزاد شده این امکان داده خواهد شد تا در آمریکا یا دیگر کشورها زندگی جدیدی را آغاز کنند. آمریکا از آمادگی گواتمالا برای پذیرش افراد آزاد شده استقبال کرد. از زمان اعتراضات گسترده در بهار سال ۲۰۱۸ دولت نیکاراگوئه به شدت مخالفان خود را سرکوب کرده است. در پی تظاهرات‌های اعتراضی گسترده در سطح کشور در آن‌زمان بیش از ۳۰۰ نفر کشته و صدها نفر بازداشت شدند.این اعتراض‌ها نخست علیه طرح اصلاحات اجتماعی بود و بعدها معترضان خواستار پایان دادن به سیاست سرکوب، آزادی رسانه‌ها و انتخابات آزاد شدند.کلیساها و نهادهای مذهبی نیز از سرکوب‌های رژیم  خودکامه نیکاراگوئه در امان نبوده‌اند.طبق گفته جان برایتون هنکوک،  رهبر کلیسای انجیلی در بهار گذشته حداقل ۱۰۰ کشیش در نیکاراگوئه زندانی بوده‌اند.
علاوه بر آن کشیشان کاتولیک نیز دستگیر و به واتیکان تبعید شده‌اند و در مجموع اکنون حدود ۲۵۰ نفر از کارکنان کلیساهای کاتولیک در تبعید به سر می‌برند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما