شناسهٔ خبر: 68534413 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

حسین علیزاده «دستگاه‌های موسیقی ایران» را منتشر می‌کند

صاحب‌خبر -

‎مجموعه «دستگاه‌های موسیقی ایران» به آهنگسازی و تألیف حسین علیزاده ۳۱ شهریور رونمایی می‌شود.
‌به گزارش مهر، مجموعه «دستگاه‌های موسیقی ایران» به آهنگسازی و تألیف حسین علیزاده ۳۱ شهریور رونمایی می‌شود. این مجموعه که به نوعی نتیجه‌ تلاش حسین علیزاده در زمینه‌ موسیقی ردیف دستگاهی و آموزش آن است شامل ۱۳ دستگاه و آواز موسیقی ایرانی می‌شود که در قالب ۱۷ سی دی و ۱۳ کتاب نت ارائه خواهد شد.
آهنگسازی و تألیف این اثر که توسط «خانه کار و دیدار کارمان» منتشر شده است از ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ و در بحبوحه‌ شیوع ویروس کروناآغاز شد و تا امروز تعداد ۴۳ نفر نوازنده و خواننده در اجرای دستگاه‌ها و آوازهای مختلف آن نقش داشته‌اند.
اشعار این مجموعه نیز توسط سیروس جمالی برای سهولت در یادگیری و به خاطر سپردن گوشه‌ها، به طور خاص به گونه‌ای سروده شده‌اند که نام هر گوشه در شعرِ آن جای گرفته است.
در توضیحات تکمیلی این پروژه آمده است:
«دستگاه‌های موسیقی ایران» به آهنگسازی و تألیف حسین علیزاده تلاشی برای بقا و گسترش نغماتی در طی تاریخ شکل گرفته و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌اند.
حسین علیزاده، آهنگساز، مؤلف و نوازنده‌ تار و سه تار، در این اثر ضمن حفظ اصالت‌ها با رویکردی خلاق و پویا، الگوها و نغمه‌های موسیقی دستگاهی ایران را طوری ساخته و پرداخته است که می‌تواند برای همه‌ علاقه‌مندان به موسیقی ایران اثرگذار باشد.
وی در مقدمه‌ کتاب ضمن اشاره به این ویژگی آورده است: در این مجموعه تلاش بر این است که نه تنها اهل فن، بلکه مردم علاقه‌مند نیز همه با این نغمه‌ها و آهنگ‌ها مانوس باشند و آن‌ها را به عنوان میراث تاریخی و فرهنگی در ذهنِ خود محفوظ بدارند.

نظر شما