شناسهٔ خبر: 68534202 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

عراق صادرات نفت خام را کاهش داد

عراق در چارچوب تعهدهای خود در برنامه کاهش عرضه اوپک‌پلاس، صادرات نفت خام خود را کاهش داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از وزارت نفت عراق، این وزارتخانه روز پنجشنبه (۱۵ شهریور) در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور به تصمیم‌های ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) در زمینه برنامه کاهش عرضه و مذاکرات اخیر با هیثم الغیص، دبیرکل اوپک برای اجرای برنامه جبران تخطی از سهمیه‌های تولید پایبند خواهد بود.

براساس بیانیه وزارت نفت عراق، این کشور عضو اوپک صادرات نفت خود را از ۲۷ اوت به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسانده است.

بر اساس این بیانیه، عراق افزون بر این مصرف داخلی خود را کاهش داده است و این کاهش تا زمان حصول اطمینان از رسیدن به سطح تولید مورد نظر، طی ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت.

این کاهش‌ها افزون بر برنامه‌های اعلامی عراق به دبیرخانه اوپک برای تخطی از سهمیه‌های تولید طی ماه‌های گذشته است.

عراق و هفت کشور دیگر عضو ائتلاف اوپک‌پلاس روز پنجشنبه طی نشستی ویدیوکنفرانسی برای تمدید کاهش عرضه داوطلبانه اضافه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار  بشکه‌ای تا پایان نوامبر ۲۰۲۴ و آغاز تسهیل تدریجی کاهش عرضه از یکم دسامبر ۲۰۲۴ تا نوامبر ۲۰۲۵ به توافق رسیدند.

این اقدام‌ها در چارچوب تلاش برای دستیابی به تعادل و ثبات در بازار جهانی نفت خام انجام می‌شوند.

عربستان سعودی، روسیه، عراق، امارات متحده عربی، کویت، قزاقستان، الجزایر و عمان روز پنجشنبه (۱۵ شهریور) در نشستی که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تأکید بر عزم جمعی برای اطمینان از پایبندی کامل به برنامه کاهش عرضه داوطلبانه، توافق کردند کاهش تولید داوطلبانه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای خود را تا پایان ماه نوامبر ادامه دهند.

عراق و قزاقستان هم که از ژانویه ۲۰۲۴ تاکنون بیشتر از سهمیه تعیین‌شده نفت تولید کرده‌اند، تأکید کردند که بر تعهد خود به توافق و برنامه‌های جبرانی ارائه‌شده به دبیرخانه اوپک برای جبران تخطی از سهمیه تولید طبق توافق پنجاه‌وسومین نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) طی سوم آوریل ۲۰۲۴ (چهارشنبه، ۱۵ فروردین) به‌طورکامل پایبند خواهند بود.

دبیرکل اوپک پس از سفر به آستانه، پایتخت قزاقستان، در سفر به بغداد با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، و حیان عبدالغنی عبدالزهرا السواد، معاون نخست‌وزیر عراق در امور انرژی و وزیر نفت این کشور و مقام‌های بلندپایه شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق (سومو) دیدار و گفت‌وگو کرد.

السودانی بر تعهد کامل و حمایت تزلزل‌ناپذیر عراق از تلاش‌های اوپک‌پلاس برای حمایت از ثبات بازار نفت و اجرای کامل و بموقع برنامه‌های جبرانی این کشور برای جبران تخطی از سهمیه‌های تولید تأکید کرد.

الغیص درباره سفر به بغداد با بیان اینکه حضور در عراق به‌عنوان یکی از اعضای بنیان‌گذار اوپک و زادگاه این سازمان، همواره مایه خوشحالی است، تصریح کرد: عراق درباره تلاش‌ها برای حفظ ثبات بازار نفت و تعهد به سهمیه‌های تولید و در عین حال گام‌های روشن و مصمم برای جبران تخطی از سهمیه‌ها اطمینان‌خاطر داد.

به گزارش شانا، هشت عضو اوپک‌پلاس که کاهش عرضه داوطلبانه بیشتر را عهده‌دار شده‌اند، پس از سی‌وهفتمین نشست وزارتی این ائتلاف از طریق ویدیوکنفرانس در ژوئن ۲۰۲۴، در ریاض گردهم آمدند و توافق کردند کاهش عرضه داوطلبانه اضافه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای خود را که در نوامبر ۲۰۲۳ اعلام شده بود تا پایان سپتامبر ۲۰۲۴ تمدید و سپس این مقدار کاهش را از اکتبر به تدریج تسهیل کنند.

این هشت عضو، یکم اوت ۲۰۲۴ (پنجشنبه، ۱۱ مرداد) در  پنجاه‌وپنجمین نشست JMMC هم تأکید کرده بودند که روند تسهیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه نفت می‌تواند بسته به شرایط حاکم بر بازار نفت، متوقف یا معکوس شود.

اعضای اوپک‌پلاس در سی‌وهفتمین نشست وزارتی موافقت کردند بخش عمده کاهش عرضه نفت خود را تا سال ۲۰۲۵ تمدید کنند، آنها تصمیم گرفتند افزون بر حفظ کاهش عرضه جمعی روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای، کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه‌ای را که در آوریل ۲۰۲۳ اعلام شده بود، تا پایان دسامبر ۲۰۲۵ تمدید کنند.

افزون‌براین، هشت عضو اوپک‌پلاس توافق کردند کاهش عرضه داوطلبانه اضافه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای خود را که در نوامبر ۲۰۲۳ اعلام شده بود تا پایان سپتامبر ۲۰۲۴ تمدید و سپس این رقم برای حمایت از ثبات بازار نفت به‌تدریج و به‌طور ماهانه تا سپتامبر ۲۰۲۵ تسهیل کنند.

بر این اساس، با کاهش عرضه جمعی روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای و کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی و کاهش عرضه داوطلبانه اضافه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تا پایان نوامبر ۲۰۲۴، اعضای اوپک‌پلاس با هدف حمایت از توازن در بازارهای جهانی نفت خام و قیمت این کالای راهبردی در مجموع روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه از تولید خود کاسته‌اند.

نشست آینده کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) که به ریاست مشترک عربستان سعودی و روسیه برگزار می‌شود، برای دوم اکتبر (۱۱ مهر) برنامه‌ریزی شده است، در همین حال نشست وزیران نفت و انرژی این ائتلاف یکم دسامبر (۱۱ آذر) با حضور ۲۲ کشور عضو (۱۲ کشور عضو اوپک و ۱۰ کشور غیراوپک) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما