شناسهٔ خبر: 68534038 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روز استقلال تاجیکستان

حقایقی از تاجیکستان که نمی‌دانید / چرا دوشنبه پایتخت است؟

پایتخت تاجیکستان دوشنبه است که در فارسی معنی همان روز وسط هفته را می‌دهد. دلیل چنین نامی این است که این شهر زمانی روستایی بود که در چهارراه یک بازار هفتگی بسیار پرطرفدار قرار داشت که هر دوشنبه برگزار می‌شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تاجیکستان که در آسیای مرکزی قرار دارد، کشوری زیبا و محصور در خشکی است که زمانی در قلب جاده معروف ابریشم قرار داشت. تاجیکستان با بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت، کوه‌ها و رودخانه‌ها و جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است که در ادامه با این منطقه بیشتر آشنا می‌شویم.

پایتخت به نام دوشنبه نامگذاری شده است

پایتخت تاجیکستان دوشنبه است که در فارسی همان روز وسط هفته است. دلیل چنین نامی این است که این شهر زمانی روستایی بود که در چهارراه یک بازار هفتگی بسیار پرطرفدار قرار داشت که هر دوشنبه برگزار می‌شد. دوشنبه شهر زیبایی است که در اطراف پارک‌های زیبا ساخته شده است و مکان‌های دیدنی چشمگیر از جمله دومین میله پرچم بلند دنیا (ارتفاع ۱۶۴ متر) و مجسمه طلایی Ismoil Somoni متعلق به قرن دهم را در خود جای داده است.

میزبان کوه‌ها و رودخانه‌های بسیار است

تاجیکستان نسبتاً کوهستانی است و در واقع ۹۰ درصد قلمرو آن را کوهستان تشکیل می‌دهد و ۵۰ درصد از سطح کشور بیش از ۳۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. بیشتر بلندترین قله‌ها در رشته‌های پامیر و آلای یافت می‌شوند. بلندترین قله اسمویل سومونی است که ۷۴۹۵ متر ارتفاع دارد.

تاجیکستان همچنین خانه بسیاری از رودخانه‌ها است که بیش از ۹۰۰ مورد آن‌ها بیش از ۱۰ کیلومتر امتداد دارند. دو مورد از بزرگترین رودخانه‌هایی که از طریق این کشور می‌گذرند، آمودریا و سیر دریا هستند.

حقایقی از تاجیکستان که نمی‌دانید / چرا دوشنبه پایتخت است؟

به شدت مستعد زلزله است

تاجیکستان در یک منطقه لرزه‌خیز واقع شده است که آن را بسیار مستعد زلزله می‌کند. در واقع، زمین لرزه در این کشور به طور منظم رخ می‌دهد. قراتوگ، یکی از مرگبارترین زمین لرزه‌های جهان در سال ۱۹۰۷ در تاجیکستان تجربه شد و بیش از ۱۲۰۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. زلزله سال ۱۹۴۹ خایت یکی دیگر از حوادث مرگبار بود که در آن حادثه، بلایای طبیعی جان هزاران نفر را گرفت.

پرچم ملی نماد چند مفهوم است

پرچم ملی تاجیکستان که در سال ۱۹۹۲ تصویب شد از سه خط افقی تشکیل شده است. خط بالایی قرمز به عنوان نمادی از حاکمیت دولت است و نشان‌دهنده پیروزی است. در همین حال، خط سفید وسط نشان دهنده پنبه‌ای است که تاجیکستان را به شهرت رساند. با این حال، برخی می‌گویند که این سفیدی نیز نشان دهنده برفی است که در بالای کوه‌های متعدد این کشور یافت می‌شود. خط سبز در پایین نشان‌دهنده تولید کشاورزی است و تاج در مرکز با قوس هفت ستاره طلایی نشان‌دهنده وحدت بین بسیاری از طبقات اجتماعی مختلف کشور است.

دریاچه اسکندرکول به نام اسکندر مقدونی نامگذاری شده است

یکی از دیدنی‌های تاجیکستان دریاچه اسکندرکول در کوه‌های فان است. شکل مثلثی دارد و توسط قله‌های سنگی احاطه شده است. رنگ آب آن نیز در طول روز از فیروزه‌ای به سفید شیری تغییر می‌کند.

اسکندرکول نام خود را از اسکندر مقدونی گرفته است و اعتقاد بر این است که اسب او، بوسفالوس، در یک نبرد غرق شد. در واقع، برخی از مردم محلی ادعا می‌کنند که گاهی اوقات اسب را در طول ماه کامل می‌بینند که از دریاچه بیرون می‌آید و در سواحل چرا می‌کند.

حقایقی از تاجیکستان که نمی‌دانید / چرا دوشنبه پایتخت است؟

بیش از ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی تاجیکستان از حواله‌های مهاجران به دست می‌آید

تاجیکستان یکی از کشورهایی است که از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی خارج شده است. در سال ۲۰۱۹، نرخ فقر ملی آن بیش از ۲۶ درصد بود. برای کمک به کاهش این فقر، بسیاری از مردم محلی برای کار به خارج از کشور سفر می‌کنند و پول را به خانواده‌های خود ارسال می‌کنند. تخمین زده می‌شود که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از خانواده‌ها در تاجیکستان حداقل یک عضو خانواده دارند در خارج از کشور کار می‌کند.

این کشور در حال حاضر یکی از کشورهایی است که به شدت وابسته به حواله‌های مالی در جهان است. در سال ۲۰۲۰، حدود ۲۶.۸۸ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور از طریق وجوه ارسال شده است.

نظر شما