شناسهٔ خبر: 68533721 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حمامی تاریخی در کرمانشاه که از دل خاک بیرون می‌آید

فاطمه احمدیان

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از آغاز مرحله‌ای جدید از عملیات خاکبرداری از حمام تاریخی مدفون شده «ملاباشی» در شهر کرمانشاه خبرداد.

صاحب‌خبر -

کیومرث خانی لعل‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، حمام ملاباشی را یکی از بزرگترین و زیباترین حمام‌های تاریخی کرمانشاه خواند و اظهار کرد: این حمام تاریخی در زمان قاجاریه در محله جلوخان کرمانشاه بنا شده است. 

وی افزود: در طول هشت سال جنگ تحمیلی بخش‌هایی از این حمام بویژه سقف آن به واسطه بمباران‌ها تخریب شد و پس از جنگ نیز زمانی که خانه‌های اطراف بازسازی می‌شدند، نخاله‌های ساختمانی خود را روی این بنا ریختند و این بنای تاریخی در زیر انبوهی از خاک‌ها و نخاله‌های ساختمانی مدفون شد. 

معاون میراث فرهنگی استان تصریح کرد: باتوجه به اهمیت این بنای تاریخی، طی سال‌های گذشته برنامه ریزی‌هایی برای بیرون آوردن آن از دل خاک انجام شده و حدود سه سال پیش برای اولین بار عملیات خاکبرداری از آن اجرایی شد. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر مرحله دوم خاکبرداری از این حمام تاریخی آغاز شده، گفت: عملیات خاکبرداری از حمام تاریخی ملاباشی با اعتبار حدود شش میلیارد ریال طی مدت دو ماه اجرایی می‌شود. 

خانی لعل آبادی تاکید کرد: در فاز اول خاکبرداری از این بنای تاریخی حدود ۲۰ درصد آن از دل خاک بیرون آمد و با پایان فاز دوم نیز پیش بینی می‌شود بتوانیم تا ۴۰ درصد بنا را از زیر خاک‌ها نمایان کنیم. 

وی با بیان اینکه عملیات خاکبرداری از حمام تاریخی ملاباشی با دقت زیادی انجام می‌گیرد، گفت: از آنجایی که با یک بنای تاریخی مهم با تزئینات و معماری خاص مواجه هستیم، نحوه خاکبرداری از آن دقیقا مانند کاوش‌های باستان شناسی است که با دقت و ظرافت خاصی انجام می‌شود. 

معاون میراث فرهنگی استان تصریح کرد: برای اینکه این حمام تاریخی به صورت کامل از دل خاک بیرون آید، به دو فاز دیگر عملیات خاکبرداری نیاز است و پس از آن وارد فاز مرمت بنا خواهیم شد. 

وی با بیان اینکه این بنای تاریخی در مالکیت بخش خصوصی قرار دارد، عنوان کرد: اقداماتی که برای احیاء و مرمت آن صورت می‌گیرد، با مشارکت مالک بخش خصوصی است. 

به گفته این مسئول، در حال حاضر بخش زنانه این حمام تاریخی با مساحت حدود ۸۰۰ متر که از گذشته سالم مانده تغییر کاربری داده شده و به عنوان زورخانه علمدار فعالیت می‌کند. 

انتهای پیام 

نظر شما