شناسهٔ خبر: 68533440 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نهمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران آغاز به کار کرد

مراغه- ایرنا- نهمین کنفرانس بین‌المللی زئولیت انجمن شیمی ایران همراه با نمایشگاهی از مواد شیمیایی و معدنی از امروز به مدت ۲ روز در دانشگاه مراغه آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

دبیر علمی این کنفرانس روز شنبه در حاشیه آغاز به‌کار این رویداد علمی به خبرنگار ایرنا گفت: این کنفرانس در محورهای «الک‌های مولکولی»، «زئولیت‌های طبیعی و سنتزی»، «مواد پروس»، «مواد منفذدار پروس و سلسه مراتبی»، «گرافن»، «شیمی میزبان-میهمان»، «کاتالیست»، «بیوکاتالیست»، «الکتروکاتالیست» و «پتروشیمی و پالایش» در حال برگزاری است.

به گفته دکتر «مریم موسوی‌فر» از دیگر محورهای این کنفرانس علمی می‌توان به «فرآیندهای جداسازی از جمله غشاء، جذب سطحی و غیره»، «مدل‌سازی و شبیه‌سازی»، «جذب»، «محیط زیست»، «نانوتکنولوژی» و «کامپوزیت‌ها و نانوکامپوزیت‌ها» اشاره کرد.

وی اضافه کرد: ایران به سبب داشتن منابع معدنی طبیعی و معادن نفت و گاز یک کشور ثروتمند محسوب می‌شود و شناخت و فرآوری این منابع خدادادی نه تنها به خودکفایی کمک می‌کند بلکه زمینه صادرات دانش فنی و محصولات فرآوری‌شده را مهیا خواهد کرد.

وی ادامه داد: زئولیت‌ها و مواد پروس جزو همین دسته از مواد محسوب می‌شوند و شناخت این مواد که هم به صورت طبیعی و هم به صورت سنتزی در دسترس هستند، می‌تواند در حوزه‌های مختلف صنعتی نظیر پتروشیمی، کشاورزی، آب، خاک و غیره مورد استفاده قرار گیرد و انقلابی در صنعت مواد میکروپور و مزوپور به وجود آورد.

دکتر موسوی‌فر این را هم بیان کرد: تعامل و تبادل نظر و ارائه راهکارایی جهت ارتقای همکاری‌های دانشگاه و صنعت و ارایه آخرین دستاوردهای علمی، پژوهشی، و کاربردی در زمینه زئولیت‌ها و مواد پروس و کاربردهای آنها از اهداف برگزاری این رویداد علمی است.

وی افزود: میزبانی از این کنفرانس بین‌المللی از سوی گروه شیمی دانشگاه مراغه پیشنهاد شد و پس از موافقت با برگزاری آن در دانشگاه مراغه، پذیرش مقالات از نخستین روزهای اسفند سال گذشته آغاز شد و تا تیر سال جاری ادامه یافت.

ارسال ۱۵۳ مقاله به دبیرخانه کنفرانس

دبیر علمی نهمین کنفرانس بین‌المللی زئولیت انجمن شیمی ایران گفت: در مجموع ۱۵۳ مقاله به دبیرخانه این رویداد علمی ارسال، و ۲۴ مقاله به صورت سخنرانی پذیرش شد و ۱۱۵ مقاله نیز در قالب پوستر ارایه می‌شود.

دکتر موسوی‌فر افزود: این کنفرانس با حضور اساتید برجسته شیمی کشور برگزار می‌شود و تعدادی از اساتید خارجی نیز به صورت آنلاین در آن شرکت می‌کنند.

نهمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران آغاز به کار کرد مراغه میزبان شیمیدانان کشور

به گزارش ایرنا به نقل از رییس دانشگاه مراغه، گروه شیمی از گروه‌های پرافتخار این دانشگاه به شمار می‌رود و از مصادیق آن انتخاب «مهدی اسرافیلی دیزجی» به عنوان شیمیدان برجسته کشور در سال ۱۴۰۱ از سوی انجمن شیمی ایران است.

به گفته دکتر «محمد زادشکویان» «اسرافیلی» همچنین جزو یک درصد از دانشمندان پراستناد جهان در حوزه شیمی طی سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بوده است و پنج نفر از استادان این گروه شامل «مهدی اسرافیلی»، «غلامرضا مهدوی‌نیا»، «کریم کاکایی»، «مرتضی ایرانی‌فام» و «قدرت محمودی» در سال‌های اخیر جزو ۲ درصد از دانشمندان پر استناد جهان معرفی شده‌اند.

همچنین از اعضای این گروه شامل «باقر افتخاری»، «قدرت محمودی» و«رضا اباذری» جزو سرآمدان علمی کشور انتخاب شده‌اند و با عنایت به این ظرفیت عظیم، دانشگاه مراغه راه‌اندازی رشته‌های شیمی تجزیه، شیمی فیزیک و شیمی آلی در مقطع دکتری را تقاضا کرده است.

گفتنی است هشتمین کنفرانس بین‌المللی زئولیت انجمن شیمی ایران نیز ۲۷ شهریور سال گذشته در سمنان برگزار شده بود.

نظر شما