شناسهٔ خبر: 68533209 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

گشت و گذار در پایتخت با آقای مجری

از ساکنان قدیمی شهرک آتی‌ساز است و از اوضاع شهر هم مطلع. هنگام رفت‌وآمد حواسش به تغییرات تهران هست و خوب می‌داند برای توسعه خطوط مترو و افزایش بازارهای میوه‌وتره‌بار در گوشه‌وکنار تهران چه تلاش‌هایی شده است.

صاحب‌خبر -

همشهری- پریسا نوری: مسعود فروتن، نویسنده، مجری و کارگردان سینما، تلویزیون و رادیو معتقد است: «تلاش مدیریت شهری در ارائه خدمات و افزایش سرانه‌های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی شهروندان کاملا پیداست. کافی است ساعتی در خیابان‌های اطراف محل زندگی‌مان قدم بزنیم تا آنها را از نزدیک لمس کنیم.» همراه با این هنرمند به چند پروژه شهری تهران که در دوره مدیریت ششم شهری به بهره‌برداری رسیده‌اند، سر زدیم.

روایت اول

موقعیت: بازار میوه و تره‌بار سعادت‌آباد

بازارهای تره‌بار کیفیت سفره خانوار را حفظ می‌کنند

مقصد اول‌مان بازار میوه‌وتره‌بار شهید جوریکی در بلوار سعادت‌آباد است؛ بازاری محلی که بهمن‌ماه سال گذشته در یکی از پویش‌های امید و افتخار به بهره‌برداری رسید. فروتن که برای خرید میوه به این بازار هم سر می‌زند، راه‌اندازی و توسعه بازارهای محلی را یکی از اقدامات مهم مدیریت شهری برای دسترسی مردم به میوه و کالای ارزان می‌داند. در خلال گپ و گفت با مشتریانی که به این هنرمند مردمی ابراز ارادت می‌کنند، می‌گوید: «در این بازارها سبزی تازه و میوه دستچین‌شده، لبنیات، گوشت و مواد پروتئینی تقریبا ۴۰ - ۳۰ درصد ارزان‌تر از مغازه‌ها و متناسب با جیب مردم عرضه می‌شود که این اتفاق خوبی است. افزایش دسترسی مردم به این بازارها در نقاط مختلف تهران که کالای ارزان به‌دست مشتریان می‌رسانند، به حفظ کیفیت سفره خانواده‌ها کمک می‌کند.»

گشت و گذار در پایتخت با آقای مجری

روایت دوم

موقعیت: ایستگاه متروی میدان کتاب

هزینه میلیاردی برای توسعه ایستگاه‌های مترو

گشت‌وگذار شهری‌مان با مسعود فروتن را ادامه می‌دهیم و در اثنای خوش‌وبش با مردم، به ایستگاه متروی میدان کتاب می‌رسیم. فروتن اهل رفت‌وآمد با وسیله نقلیه عمومی در شهر نیست، اما برای رسیدن به برخی از مقاصد حتما مترو سوار می‌شود و استفاده از آن را به دیگران نیز توصیه می‌کند. او در ورودی ایستگاه، درحالی‌که نقشه راهنمای نصب‌شده روی دیوار را نشان می‌دهد، می‌گوید: «اینجا نخستین ایستگاه خط ۷ متروست که حدود یک‌سال پیش درهایش روی ما باز شد، میلیاردها تومان هزینه می‌شود تا دسترسی مردم به نقاط مختلف پایتخت آسان شود. تلاش‌ها برای توسعه خطوط مترو ارزشمند است. امیدوارم بقیه خطوط در حال ساخت در نقاط دور از دسترس هم به‌زودی راه‌اندازی شوند؛ چراکه به‌نظرم بهترین و به‌صرفه‌ترین وسیله تردد در تهران، متروست.»

گشت و گذار در پایتخت با آقای مجری

روایت پایانی

موقعیت: پل تندرستی

سلامت مردم برای مدیریت شهری اهمیت دارد

از میانه بزرگراه‌های غربی می‌گذریم و به پل تندرستی می‌رسیم؛ پل روگذری که بزرگراه شیخ فضل‌الله و بوستان فدک را به شمال بزرگراه شهیدهمت وصل می‌کند و به پل تندرستی معروف است. نزدیک ظهر است و خورشید به‌تندی می‌تابد، اما از وسط شاخ و برگ درختان نسیم خنکی به‌سویمان می‌وزد. فروتن که در ۷۹ سالگی عادت دیرینه پیاده‌روی صبحگاهی‌اش را ترک نکرده، روی پل آهنی سفیدرنگ قدم می‌زند. او معتقد است افزایش سرانه‌های ورزشی و ساخت مسیرهای تندرستی نشان می‌دهد که سلامت شهروندان برای مدیریت شهری اهمیت دارد. فروتن پل را تا انتها می‌رود و مردم مشغول قدم زدن را نشان می‌دهد و می‌گوید: «پیاده‌روی ساده‌ترین و ارزان‌ترین ورزش است و وقتی به‌خاطر ازدحام و شلوغی پیاده‌روها امکان پیاده‌روی در شهر نیست، وجود این مسیرهای تندرستی که برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری مناسب‌سازی شده‌اند، غنیمت است.»

گشت و گذار در پایتخت با آقای مجری

به‌دنبال حال خوب با «آوا نوا»

مسعود فروتن به‌تازگی در فیلم کوتاه «راوی» در نقش یک شخصیت ماورایی ظاهر شده و هر شب ساعت ۲۴ هم با اجرای برنامه «آوا نوا» از شبکه آموزش تلویزیون مهمان خانه‌های ماست. این هنرمند درباره این برنامه می‌گوید: «آوا نوا تلفیقی از داستان و موسیقی است برای آرامش بخشیدن و کم کردن دغدغه‌ مخاطبان. این برنامه مخاطب خاص ندارد و همه کسانی که به‌دنبال حال خوب هستند، می‌توانند مخاطب این برنامه باشند.»

مطالب مرتبط با هویت تهران را با علاقه دنبال می‌کنم

مسعود فروتن اهل مطالعه و از مخاطبان پروپاقرص و خوانندگان قدیمی روزنامه همشهری است. او هر روز ساعت ۷ صبح که از پیاده‌روی برمی‌گردد، روزنامه را جلوی بلوک مسکونی‌اش تحویل می‌گیرد، می‌گوید: «معمولا روزنامه را ورق می‌زنم و تیترها را حتما می‌خوانم، اما برخی صفحات را که مطالب‌شان درباره هویت شهر تهران است و تهران قدیم را معرفی می‌کنند با علاقه دنبال می‌کنم.»

نظر شما