شناسهٔ خبر: 68533189 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آغاز انتخابات ریاست جمهوری الجزایر با حضور بی‌رقیب تبون آغاز انتخابات ریاست جمهوری الجزایر با حضور بی‌رقیب تبون

انتخابات ریاست جمهوری الجزایر در حالی برگزاری می‌شود که عبدالمجید تبون با دو رقیب کم اهمیت از بخت بالایی برای پیروزی برخوردار است.

صاحب‌خبر -

عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر که مورد حمایت ارتش است، پس از استفاده از درآمد‌های گازی برای مزایای اجتماعی، به‌طور قطعی در انتخابات امروز شنبه پیشتاز خواهد بود و مطمئناً در یک رای بدون رقیب جدی پیروز خواهد شد و پنج سال دیگر رئیس جمهور خواهد ماند.

تبون در این دوره دو رقیب دارد: یکی اسلامگرای میانه رو، دیگری از اپوزیسیون سکولار، هر چند هیچکدام رقیب جدی برای او محسوب نمی‌شوند.

پیروزی تبون به این معنی است که الجزایر احتمالاً سیاست‌هایی را با هدف تقویت صادرات انرژی این کشور، اعمال اصلاحات محدود تجاری و در عین حال حمایت از یارانه‌های هنگفت و مهار شدید مخالفان داخلی حفظ خواهد کرد.

با این حال، بسیاری از الجزایری‌ها نظاره گر خواهند بود تا ببینند که آیا مشارکت در این دوره از ۴۰ درصد ثبت شده در انتخابات ۲۰۱۹ فراتر خواهد رفت یا نه؟ انتخاباتی که عبدالعزیز بوتفلیقه سلف تبون را مجبور به کناره گیری از قدرت کرد.

تعداد زیادی از الجزایری‌های بیکار گفته اند در انتخابات به تبون رای می‌دهند. در حالی که نرخ بیکاری الجزایر در سال گذشته از بیش از ۱۴ درصد در طول همه گیری کووید در سال ۲۰۲۰ به ۱۲.۲۵ درصد کاهش یافت، بسیاری از جوانان الجزایری به دنبال کار هستند و تبون قول داده است که مزایای آنها را افزایش دهد و نیم میلیون شغل ایجاد کند.

دولت برای مسکن اجتماعی هزینه می‌کند

در ماه مارس، صندوق بین‌المللی پول از تلاش‌های الجزایر برای اصلاح اقتصاد به منظور تنوع بخشیدن به نفت و گاز به عنوان وسیله‌ای برای تقویت رشد بخش خصوصی که می‌تواند باعث ایجاد اشتغال شود، تمجید کرد.

با این حال، این صندوق هشدار داد که کسری‌های کلان بودجه دولت ناشی از هزینه‌های بالا باعث آسیب‌پذیری مالی عمومی در برابر شوک‌های اقتصادی می‌شود.

این هزینه‌ها در همه جای الجزایر قابل مشاهده است؛ در بلوک‌های آپارتمانی مسکن اجتماعی در حومه پایتخت افزایش آن به چشم می‌خورد؛ بلوک‌هایی که موجب ایجاد محله‌هایی شده است و در هفته‌های گذشته با پوستر‌های انتخاباتی مزین شده‌اند.

تضاد با آخرین انتخابات الجزایر در سال ۲۰۱۹ آشکار است. در سال ۲۰۱۹ رئیس جمهور بوتفلیقه که به مدت ۲۰ سال روی کار بود و وضعیت سلامتی ضعیفی داشت و اغلب نمی‌توانست در انظار عمومی ظاهر شود. قیمت‌های پایین انرژی از سال ۲۰۱۴، منابع مالی دولت را تحت الشعاع قرار داده و منجر به کاهش شدید هزینه‌های دولت برای مسکن و سایر مزایا شده است.این پیشرفت پس از تظاهرات گسترده ۲۰۱۹ بود که صد‌ها هزار نفر را به خیابان‌ها آورد تا خواستار پایان دادن به فساد و خروج نخبگان قدیمی سیاسی شوند.تظاهرات پس از کناره گیری بوتفلیقه ادامه یافت و گفت که اهداف جنبش هیراک برآورده نشده است، اما همه‌گیری کووید، خیابان‌ها را بسته و مجموعه‌ای از بازداشت‌ها برخی از رهبران معترض را هدف قرار دادند و به تجمعات پایان دادند.

گروه حقوق بشر عفو بین الملل این هفته گفت که مقامات الجزایر از قوانین جدیدی برای هدف قرار دادن مخالفان و همچنین سرکوب مخالفان در آستانه انتخابات استفاده کرده اند.  انتخابات ریاست جمهوری الجزایر امروز شنبه ۷ سپتامبر در الجزایر برگزار می‌شود و ۲۴ میلیون نفر واجد شرایط رای هستند.

مترجم: اعظم پورکند

نظر شما