شناسهٔ خبر: 68532672 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عملکرد ورزشکاران آذربایجان‌شرقی در پارالمپیک پاریس/ هتریک نقره‌ای و طلای دلچسب

امیررضا گچچی

ورزشکاران آذربایجان‌شرقی در پارالمپیک پاریس موفق به کسب یک نشان طلا و سه مدال نقره شدند.

صاحب‌خبر -

هفدهمین دوره بازی های پارالمپیک تابستانی از ۷ تا ۱۸ شهریور با حضور ۴۴۰۰ ورزشکار از ۱۸۸ کشور در ۲۲ رشته در پاریس درحال برگزاری است.

کاروان ورزشی ایران با نام «فرزندان ایران» با ۶۵ ورزشکار در ۱۰ رشته ورزشی والیبال نشسته، گلبال، پارادوومیدانی، پاراتیراندازی، پاراوزنه برداری، پاراشنا، پاراتیروکمان، پاراتکواندو، پاراجودو و پاراکانو و با شعار «ایمان، ایثار و افتخار» در این رویداد بزرگ حضور پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، علی کشفیا (سرپرست تیم‌ملی والیبال نشسته)، مهدی نویدی (داور والیبال نشسته)، میلاد وزیری (سرمربی تیم ملی پاراتیراندازی با کمان)، میثم حاجی بابایی (تیم ملی والیبال نشسته)، فاطمه همتی (تیم ملی پاراتیراندازی با کمان) و زهرا رحیمی (تیم ملی پاراتکواندو) نمایندگان آذربایجان‌شرقی در کاروان ایران بودند که کار خود در این رقابت‌ها را با کسب یک مدال طلا و سه نقره به پایان بردند.

میثم حاجی بابایی همراه با تیم ملی والیبال نشسته صاحب نشان طلا شد. زهرا رحیمی در پاراتکواندو، گردن آویز نقره را از آن خود کرد و فاطمه همتی در پاراتیراندازی دو نشان نقره را به خود اختصاص داد.

در ادامه به بررسی عملکرد ورزشکاران آذربایجان‌شرقی در پارالمپیک پاریس پرداخته‌ایم:

عملکرد ورزشکاران آذربایجان‌شرقی در پارالمپیک پاریس/ هتریک نقره‌ای و طلای دلچسب

*زهرا رحیمی (پاراتکواندو)

تکواندو کار اهل شهرستان مرند آذربایجان‌شرقی اولین چراغ را برای کاروان ایران در پاریس روشن کرد.

زهرا رحیمی، در روز نخست رقابت‌ها، پس از پیروزی برابر حریفانی از چین، برزیل و گرجستان در وزن ۵۲- کیلوگرم در مسابقه فینال به مصاف سورن‌جاو اولامبایر از مغولستان رفت و در پایان با نتیجه ۵ بر ۲ شکست خورد و به مدال نقره رسید.

جالب اینکه، مدال هوگوپوش ۱۶ ساله مرندی توسط جکی چان بازیگر معروف هنگ کنگی اهدا شد.

برای المپیک بعد قدرتمندتر می‌شوم

زهرا رحیمی، پس از کسب نشان نقره پارالمپیک پاریس اظهار کرد: سطح مسابقات خیلی بالا و حریفان با تجربه و قدرتمند بودند. در بازی فینال هم حریفان مغولی با تجربه تر و فنی تر از من بود و متاسفانه نتوانستم به پیروزی برسم.

وی ادامه داد: من جوان هستم و قطعا کم نمی آورم و برای المپیک بعدی قدرتمندتر حضور پیدا خواهم کرد.

ملی پوش پاراتکواندو در خصوص اینکه اولین مدال کاروان فرزندان ایران را کسب کرد، گفت: خیلی خوشحالم که اولین مدال کاروان را من گرفتم، اما اگر طلا بود، خیلی خوشحال‌تر بودم و قول می‌دهم که جبران کنم.

رحیمی در خصوص اینکه به خاطر سن کم آیا جو سالن و مسابقه فینال روی او تاثیر داشت یا خیر؟ گفت: قبل از بازی فینال از ناحیه زانو آسیب دیدم و نتوانستم آن طور که توانایی اش را داشتم، بازی کنم.

عملکرد ورزشکاران آذربایجان‌شرقی در پارالمپیک پاریس/ هتریک نقره‌ای و طلای دلچسب

*فاطمه همتی (پاراتیراندازی)

کماندار تبریزی، چهارمین نقره کاروان‌ ایران را در رشته پاراتیراندازی با کمان کسب کرد.

مسابقات پاراتیراندازی با کمان روز شنبه ۱۰ شهریور، در بخش کامپوند بانوان در حالی پیگیری شد که فاطمه همتی در مرحله یک هشتم نهایی حریفی از کشور چین را پیش رو داشت. وی بعد از اینکه این حریف را از پیش رو برداشت، برای رسیدن به نیمه نهایی‌ کماندار کشور میزبان را مغلوب کرد.

همتی در مرحله نیمه نهایی به مصاف «فاوئبه پاترسون» از بریتانیا رفت و با عملکردی تحسین برانگیز موفق شد با نتیجه ۱۴۶ بر ۱۴۳ برابر رقیب بریتانیایی خود به برتری برسد و به فینال راه پیدا کند.

رقابت فینال از حدود ساعت ۲۰:۳۰ به وقت پاریس بین فاطمه همتی از ایران و «اوزنور کره» از ترکیه برگزار شد و در پایان این کماندار ترکیه‌ای بود که مدال طلای این رشته را از آن خود کرد و فاطمه همتی نقره‌ای شد.

همتی در دیدار فینال مقابل حریف ترکیه ای با نتیجه ۱۴۴ بر ۱۴۱ شکست خورد و مدال نقره پارالمپیک را به دست آورد.

می توانستم طلا بگیرم

دارنده مدال نقره کامپوند انفرادی زنان در پارالمپیک پاریس گفت: با توجه به این که اولین تجربه حضورم در پارالمپیک بود مدال نقره هم چسبید اما می توانست طلا باشد.

فاطمه همتی، بعد از کسب مدال نقره ماده کامپوند رشته پاراتیراندازی با کمان بازی های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس اظهار کرد: امروز چهار دور حذفی داشتیم که من در دور اول استراحت خورده بودم. خدا را شکر عملکردم خوب بود، به ویژه در نیمه نهایی که امتیاز ۱۴۶ را ثبت کردم. در فینال با توجه به آسیبی هم که داشتم، یک تیر ۸ زدم و نتوانستم برگردم، وگرنه می توانستم طلا کسب کنم.

وی گفت: تجربه اولم بود که در پارالمپیک شرکت کردم. حس خیلی خوب و حس افتخار داشتم. اینکه توانستم دل ملت را شاد کنم، خوشحال کننده بود. سطح رقابت ها خیلی بالا بود و رکوردشکنی هم داشتیم و نماینده ترکیه توانست رکورد را جابجا کند. مدال نقره هم به من چسبید، اما می توانست طلا باشد. برای این مدال سختی های زیادی کشیدم و ۶ ماه با کادرفنی جدید تلاش کردیم. کادرفنی و ملی پوشان همگی زحمات زیادی کشیدند. امروز هم مرا تشویق می کردند و از آن ها ممنونم.

همتی در پایان گفت: از خداوند که همیشه هوای مرا دارد، سپاسگزارم. از خانواده ام، پدر و مادرم، کادرفنی، رئیس هیات، اعضای کمیته ملی پارالمپیک و همه کسانی که مرا کمک کردند که به این مدال برسم، تشکر می کنم.

اما این پایان کار همتی در پاریس نبود و او در میکس کامپوند هم صاحب نشان نقره شد.

فاطمه همتی به همراه هادی نوری در دیدار فینال میکس کامپوند مغلوب بریتانیا شدند و به نائب قهرمانی بسنده کردند.

راند نخست دیدار فینال با حساب ۳۹ بر ۳۸ به سود بریتانیا شد اما در راند دوم ملی‌پوشان کشورمان با برتری ۳۹ بر ۳۸ کار را به تساوی کشاندند. در راند سوم تیم کشورمان ۳۶ بر ۳۸ شکست خورد و در راند چهارم بریتانیا با حساب ۴۰ بر ۳۸ و در مجموع با حساب ۱۵۵ بر ۱۵۱ به پیروزی رسید و مدال طلا گرفت و تیم ایران با کسب عنوان نائب قهرمانی صاحب مدال نقره شد.

ایران در مرحله یک چهارم و نیمه نهایی به ترتیب با برتری مقابل برزیل و هند راهی فینال شده بود. نمایندگان کشورمان برزیل را ۱۵۳ بر ۱۵۱ و هند را بعد از تساوی در امتیاز ۱۵۲ در تیر طلایی شکست دادند.

عملکرد ورزشکاران آذربایجان‌شرقی در پارالمپیک پاریس/ هتریک نقره‌ای و طلای دلچسب

می‌توانستیم به جای دو نقره، دو طلا بگیریم

سرمربی تبریزی تیم ملی پاراتیراندازی با کمان گفت: همه اعضای کادرفنی و ورزشکاران صددرصد توان خود را گذاشتند و لیاقت بیشتر از این مدال ها را هم داشتند.

میلاد وزیری، تیم‌ملی بعد از پایان رقابت تیم کامپوند ایران در پارالمپیک با کسب دو مدال نقره در بخش انفرادی زنان و بخش میکس اظهار کرد: خدا را شکر امروز روز خوبی بود. ما خیلی برای امروز تمرین کردیم. با اینکه تیم را در شرایط بدی تحویل گرفتیم، اما در این ۵ ماه فرصتی که داشتیم، همه اعضای کادرفنی و ورزشکاران صددرصد توان خود را گذاشتند و لیاقت بیشتر از این مدال‌ها را هم داشتند. حتی می‌توانستیم در هر دو بخش مدال طلا بگیریم.

وی ادامه داد: این مدال‌ها حاصل زحمت همه اعضای تیم ما بود. از کادر پشتیبانی فدراسیون تا مربیان و همه اعضای کادر که سنگ تمام گذاشتند.

سرمربی تیم ملی پاراتیراندازی با کمان در پایان گفت: تا به حال در بخش کامپوند چنین مدال‌هایی نداشتیم و جفت مدال‌ها هم تاریخ‌سازی بود، چه مدال انفرادی فاطمه همتی و چه مدال امروز در بخش میکس. به نظرم برای شروع اتفاق خوبی بود.

عملکرد ورزشکاران آذربایجان‌شرقی در پارالمپیک پاریس/ هتریک نقره‌ای و طلای دلچسب

*میثم حاجی بابایی (والیبال نشسته)

میثم حاجی بابایی دیگر ورزشکار آذربایجان‌شرقی در پارالمپیک پاریس، همراه با تیم‌ملی والیبال نشسته ایران صاحب نشان طلا شد.

تیم ملی والیبال نشسته ایران روز گذشته (جمعه) با برتری برابر بوسنی در دیدار فینال بازی های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، برای هشتمین بار قهرمان این بازی‌ها شد. میثم حاجی بابایی از آذربایجان‌شرقی در بین دیگر ملی‌پوشان، این نشان پرافتخار را بر سینه آویخت.

تیم‌ملی والیبال نشسته ایران پیش از دیدار فینال، مقابل تیم های اوکراین، برزیل، آلمان (مرحله مقدماتی) و مصر (نیمه نهایی) صاحب برتری شده بود.

حضور در بازی های پارالمپیک پاریس دهمین حضور تیم ملی والیبال نشسته ایران در ادوار مختلف این بازی ها بود و قهرمانی به دست آمده نیز هشتمین قهرمانی این تیم به حساب می‌آید.

علی کشفیا از آذربایجان‌شرقی نیز به عنوان سرپرست تیم‌ملی والیبال نشسته ایران در این رقابت‌ها حضور داشت.

عملکرد ورزشکاران آذربایجان‌شرقی در پارالمپیک پاریس/ هتریک نقره‌ای و طلای دلچسب

بچ جهانی از آن داور تبریزی شد

داور تبریزی در مسابقات والیبال نشسته پارالمپیک پاریس، عنوان یکی از بهترین داوران این مسابقات را کسب کرد.

اشاره به عملکرد کم نظیر داور بین‌المللی تبریزی در کنار ورزشکاران حاضر در این رویداد، خالی از لطف نیست؛ چرا که مهدی نویدی، داور کهنه‌کار والیبال ایران به دلیل عملکرد خوب خود در این رقابت‌ها بچ جهانی را از آن خود کرد. علاوه بر او داورانی از مصر، اسلوونی و فرانسه نیز موفق به کسب این نشان شدند.

نویدی پس از ابراهیم فیروزی، دومین داور بین‌المللی حال حاضر ایران است که موفق به کسب بچ جهانی شده؛ جالب اینکه فیروزی هم اصالتاً تبریزی است.

وی در پارالمپیک پاریس در چهار دیدار به عنوان داور اول و در سه دیدار هم به عنوان داور دوم قضاوت کرد.

انتهای پیام

نظر شما