شناسهٔ خبر: 68532635 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر اداره منابع آب گرمی مغان:

اجرای طرح‌های گردشگری در دریاچه گیلارلو گرمی مغان

اردبیل - ایرنا - مدیر اداره منابع آب گرمی مغان اعلام کرد: محوطه دریاچه یا سد گیلارلوی این شهرستان جهت اجرای طرح‌های گردشگری، برابر مقررات به بخش خصوصی فعال و دارای اهلیت واگذار می‌شود و آگهی مربوطه نیز منتشر شده است.

صاحب‌خبر -

رضا بدرزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سه هکتار از اراضی محوطه دریاچه گیلارلو برای اجرای طرح‌های گردشگری به تعاونی دهیاران واگذار شده و این طرح موفق بوده است.

وی ادامه داد: هم‌اینک از مخزن دریاچه برای کارهای پرورش ماهی و قایقرانی استفاده می‌شود و این طرح ظرفیت اقتصادی و گردشگری دارد.

وی افزود: دریاچه گیلارلو هشت و نیم میلیون متر مکعب گنجایش دارد و حجم فعلی آب آن، پنج میلیون متر مکعب تخمین زده می‌شود و با توجه به بارندگی‌ها و لایروبی انجام شده در کانال‌های آب‌آور گیلارلو، حجم ورودی و آب آن ۶۰ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: ۶۰ میلیارد ریال برای لایروبی و مرمت کانال‌های آب آور سد گیلارلو هزینه شده است و امسال نیز برای استمرار لایروبی و مرمت کانال، با بخش خصوصی به میزان ۱۲ میلیارد ریال اعتبار قرارداد منعقد شده است.

بدرزاده گفت: دریاچه گیلارلو از نظر میزان آب، در شرایط مطلوب قرار دارد و استفاده از آن برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و اجرای طرح‌های گردشگری در رونق حضور و ماندگاری مسافران و گردشگران و شتاب گرفتن صنعت گردشگری در شهرستان گرمی مغان موثر خواهد بود.

او تصریح کرد: از آب دریاچه گیلارلو در مواقع نیاز برای تامین آب شرب شهر گرمی نیز استفاده می‌شود و علاوه بر اینها، در پایاب این سد، ۶۳۰ هکتار از اراضی با همت بخش خصوصی زیر کشت رفته است.

به گزارش ایرنا ، دریاچه گیلارلو گرمی مغان دومین دریاچه بزرگ استان اردبیل پس از دریاچه شورابیل است ، این دریاچه در سال ۷۵ با هشت میلیون مترمکعب حجم آب با هدف تامین آب آشامیدنی شهر گرمی احداث شد که بعدها با انتقال آب از رودخانه ارس از مسیر جعفرآباد به گرمی و رفع مشکل آب این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی و چشم‌انداز زیبا به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شد.

آب دریاچه گیلارلو گرمی مغان از طریق کانالی از رودخانه‌های مرزی برزند و دیزده چایی تامین می‌شود.

شهرستان مرزی گرمی مغان با بیش از ۵۵ هزار نفر جمعیت در شمال استان اردبیل و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

نظر شما