شناسهٔ خبر: 68532472 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چند و چونی در شمار واقعی مسافران مشهد در دهه پایانی صفر

مشهد- ایرنا- آیین‌های سوگواری دهه پایانی ماه صفر، همه‌ساله با سفر میلیون‌ها زائر ایرانی به مشهدالرضا با شکوهی مردمی و معنوی برگزار می‌شود ولی هرساله اما و اگرهایی در خصوص ارائه آمار و شمار واقعی این زائران مطرح می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آمار در موتورهای جست و جوی اینترنتی، گردآوری، تحلیل، و ارائه داده‌ها تعریف شده است و مطابق همین یافته های ساده و دم دستی "آمار را باید علم استخراج و توسعهٔ دانش های تجربی و انسانی با استفاده از روش‌های گردآوری سنتی، مدرن و یا فناورانه و تحلیل داده‌های تجربی حاصل از اندازه‌گیری و آزمایش دانست".

شاید مهم‌ترین آماری که در خراسان رضوی ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی دارد "شمار زائران بارگاه منور رضوی" باشد، که به طور معمول عنوان می شود این استان در طول سال پذیرای ۳۰ میلیون زائر ایرانی و چند میلیون زائر غیرایرانی است و همین آمار مبنای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی این پهنه جغرافیایی قرار می‌گیرد.

قطعا با طرح عدد و آمار مسافران مشهد در این نوشتار، ادعای شمارشگری عشق و علاقه زائدالوصف مردم ایران اسلامی و زائران بارگاه منور رضوی به امام مهربانی ها را، که غیر قابل سنجش و شمارش است، مد نظر نیست، بلکه با بیان این اعداد به دنبال صحت‌سنجی آمار یاد شده برآمده ایم تا بدانیم "گردآوری، تحلیل و ارائه داده‌ها" از سوی مسوولان خراسان رضوی به چه شیوه ای انجام می شود.

چند و چونی در شمار واقعی مسافران دهه پایانی صفر مشهد

پیش‌بینی ورود سه تا ۷.۵ میلیون زائر به مشهد

دهه پایانی ماه صفر از ایام اوج سفرها به مشهد است و استاندار خراسان رضوی دهم شهریور امسال، یعنی در میانه دهه پایانی ماه صفر پیش‌بینی حضور ۷.۵ میلیون زائر برای ایام شهادت امام رضا(ع) در مشهد را مطرح کرد و خاطرنشان کرد که پارسال در این ایام ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار زائر در دهه پایانی صفر به مشهد مقدس مشرف شده اند.

دیگر مسوولان ملی اعداد دیگری در این خصوص بیان کردند، چنانکه «سیدکمال الدین هادیانفر»، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، هشتم شهریور پیش بینی کرد که همزمان با دهه پایانی ماه صفر بین سه تا ۳.۵ میلیون زائر به مشهد مقدس سفر کنند.

قطعا طرح عدد و آمار مسافران به مشهد در این نوشتار برای شمارشگری عشق و علاقه غیرقابل سنجه زائران حضرت رضا(ع) مد نظر نیست بلکه با بیان این اعداد به دنبال صحت سنجی آمار یاد شده هستیم تا بدانیم "گردآوری، تحلیل، و ارائه داده‌ها" در خراسان رضوی به چه شیوه ای انجام می شوددر نهایت ۱۴ شهریور، سی ام ماه صفر، «فرزانه صادق مالواجرد»، وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از پایانه های حمل و نقلی مسافر در مشهد اظهار داشت: حدود پنج میلیون زائر در ایام دهه پایانی صفر به مشهد وارد شده‌اند که ۸۰ درصد این سفرها با خودرو شخصی، ۱۰ درصد با ناوگان اتوبوسی، سه درصد به صورت هوایی و هفت درصد به صورت ریلی انجام شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای دهه پایانی ماه صفر تا پایان روز ۱۴ شهریور، در مجموع چهار میلیون و ۹۱۴ هزار زائر وارد مشهد شده اند.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: حدود ۱۰۰ درصد ظرفیت اقامت رسمی استان در این ایام تکمیل شده است و میزان اقامت در ۲ بخش ظرفیت اقامت موقت و اضطراری نیز در حال ارزیابی و استخراج است.

چند و چونی در شمار واقعی مسافران دهه پایانی صفر مشهد

استخراج آمار مسافران مشهد به تفکیک عملکرد ناوگان حمل و نقلی

برای صحت سنجی اطلاعات جمع آوری شده به سراغ ظرفیت و آمار ورودی زائر و مسافر از طریق شیوه های حمل و نقلی شامل ریلی، هوایی و جاده ای می رویم.

مطابق اعلام «مصطفی نصیری ورگ»، مدیرکل راه آهن خراسان؛ در دهه پایانی ماه صفر روزانه ۸۰ رام قطار برنامه ریزی شده و فوق‌العاده به ظرفیت ۴۰ هزار مسافر در مسیر مشهد به ۲۶ شهر به صورت رفت و برگشت تردد داشته اند.

پیش از این سیدکمال الدین هادیانفر، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که حدود هزار و ۵۰۰ پرواز برای دهه پایانی صفر (پنجم تا ۱۵ شهریور) در مسیر مشهد پیش‌بینی شده و بدین صورت روزانه ۱۶ هزار مسافر با ناوگان هوایی جابه جا می شوند.

البته مشاور اجرایی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی نیز اعلام کرد: در شرکت فرودگاه‌ها، از تاریخ ۹ تا ۱۸ شهریور برابر با ۲۵ صفر تا چهارم ربیع الاول برنامه ریزی ویژه‌ای در این خصوص انجام شده است.

محمدحسین آجیلیان افزود: برای نشست و برخاست ۲ هزار و ۲۳۰ پرواز و اعزام و پذیرش ۳۰۴ هزار و ۳۹۷ مسافر در این ایام مجوز صادر شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال در نشست و برخاست پرواز ۳۶ درصد و در اعزام و پذیرش مسافر ۴۲ درصد رشد داشته است.

چند و چونی در شمار واقعی مسافران دهه پایانی صفر مشهد

رییس مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مطابق آمار دستگاه های ترددشمار و پلاک خوان، در دهه پایانی ماه صفر ۶۱۱ هزار و ۲۸۱ دستگاه خودو سواری وارد استان شده اند که ۳۸.۵ درصد از این خودروها معادل ۳۷۵ هزار و ۹۳۷ دستگاه در سایر استان های کشور پلاک گذاری شده اند.

یوسف بنی اسدی افزود: مطابق آمار به دست آمده از دستگاه های ترددشمار از پنجم تا ۱۵ شهریور ۶۱۱ هزار و ۲۸۱ دستگاه خودرو سواری وارد خراسان رضوی شده و ۵۶۱ هزار و ۴۸۲ دستگاه نیز از استان خارج شده اند.

وی همچنین گفت: در همین بازه زمانی یک میلیون و ۳۷۶ هزار و ۶۵۲ دستگاه خودرو سواری وارد مشهد شده و یک میلیون و ۳۷۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه نیز از این کلانشهر خارج شده اند.

رییس مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی بیان داشت: مطابق آمار دستگاه های پلاک خوان از میان خودروهایی که پلاک آنها در این بازه زمانی رویت و ثبت شده در مجموع ۶۱.۵ درصد مربوط به خراسان رضوی، ۹ درصد تهران، چهار درصد اصفهان، ۲ درصد مربوط به هریک از استان های خراسان شمالی و جنوبی و بقیه مربوط به دیگر استان های کشور بوده است.

همچنین «حسین رضایی»، سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: از دوشنبه پنجم شهریور تا ۱۵ شهریور، ۴۵۱ هزار و ۴۵۳ زائر پیاده وارد مشهد شده اند که ۵۷ درصد از آنان مرد و بقیه زن بوده اند.

چند و چونی در شمار واقعی مسافران دهه پایانی صفر مشهد

مطابق اعلام اداره کل راه آهن خراسان در ۱۰ روز پایانی ماه صفر ۲۰۰ هزار زائر یا مسافر از طریق شبکه ریلی وارد ایستگاه راه آهن شهید رئیسی مشهد شده اند.

از طرفی بنا بر اعلام معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در دهه یاد شده ۸۰ هزار نفر و مطابق اعلام مشاور اجرایی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور در بازه زمانی ۹ تا ۱۸ شهریورماه حدود ۱۵۰ هزار ظرفیت صندلی هواپیما برای سفر به مشهد پیش بینی شده است.

داریوش امانی، معاون وزیر و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در گفت و گو با رسانه ها اظهار داشت: ۱۷ هزار و ۹۲۶ سرویس حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای به ظرفیت ۲۵۵ هزار و ۸۶۲ صندلی از روز چهارم تا چهاردهم شهریور سال جاری به زائران رضوی اختصاص یافته است.

مطابق اعلام راهداری خراسان رضوی ۳۷۶ هزار دستگاه خودرو سواری با پلاک دیگر استان ها وارد خراسان رضوی شده است لذا با احتساب حداکثر چهار مسافر برای هر خودرو می توان شمار مسافران ورودی به استان از این طریق را ۱.۵ میلیون نفر تخمین زد.

چند و چونی در شمار واقعی مسافران دهه پایانی صفر مشهد

آمار دقیقی از اقامت زائران رضوی در مشهد ارائه نشده است!

یکی دیگر از روش های شمارش تعداد زائران، بررسی میزان اقامت زائران و مسافران دهه آخر صفر در مشهد است که البته تاکنون آمار دقیقی در این خصوص ارائه نشده است، چنانکه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اعلام کرده است ۹۸۵ هزار نفر شب ظرفیت اقامت در سه بخش واحدهای اقامتی رسمی، موقت و اسکان اضطراری استان برای زائران رضوی در ایام دهه پایانی صفر پیش‌بینی و آماده‌سازی شده است.

سیدجواد موسوی افزود: در بخش رسمی شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، خانه مسافر، اقامتگاه بوم‌گردی و زائرسراهای زیر نظارت اداره کل میراث‌فرهنگی و گردشگری به تعداد ۲۲۲ هزار و ۳۱۲ تخت فراهم شده که در سه روز پایانی ماه صفر همه این ظرفیت ها تکمیل شده بود.

بررسی خبرنگاران ایرنا در مشهد نشان می دهد تاکنون متولیان امر از ارائه آمار دقیق اقامت زائران و مسافران در دهه پایانی ماه صفر خودداری کرده اند که قرار است امروز در این زمینه نشستی برگزار شود.

در نهایت جمع جبری شمار مسافران ورودی به مشهد در دهه پایانی ماه صفر به شرح زیر اعلام می شود:

- زائران و مسافران ورودی به فرودگاه شهید هاشمی حدود ۱۰۰ هزار نفر

- زائران و مسافران ورودی به ایستگاه راه آهن شهید رئیسی مشهد ۲۰۰ هزار نفر

- زائران و مسافران ورودی به پایانه مسافربری امام رضا(ع) از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای ۲۵۵ هزار نفر

- زائران و مسافرانی که با وسیله نقلیه سواری شخصی به مشهد آمده اند حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است که جمع آمار یاد شده ۲ میلیون و ۵۵۶ هزار زائر و مسافر خواهد بود.

البته باید توجه داشت قطعا شماری از اهالی دیگر شهرهای خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر به مشهد مشرف شده اند لذا این جمعیت نیز به شرح زیر محاسبه شده است.

خراسان رضوی هفت میلیون نفر جمعیت دارد که حدود چهار میلیون نفر از آنان در شهرستان مشهد سکونت دارند، با محاسبه ای حداکثری و البته سرانگشتی می توان شمار زائران ۳۰۰ روستای کوچک و بزرگ شهرستان مشهد و همچنین ۳۳ شهرستان خراسان رضوی (با سه میلیون سکنه) را نهایتا تا نیم میلیون نفر در نظر گرفت، با این حساب در نهایت شمار زائران و مسافران مشهد در دهه پایانی ماه صفر به سختی به عدد سه میلیون نفر خواهد رسید.

هر چند این عدد به پیش بینی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ورود سه میلیون زائر به مشهد نزدیک است اما ایرنا امیدوار است مسوولان استان خراسان رضوی در خصوص ارائه آمار ۴.۹ میلیون زائر در دهه پایانی ماه صفر شفاف سازی کنند.

بیشتر بخوانید:

معاون وزیر راه: ۶ هزار اتوبوس برای بازگشت زائران از مشهد نیاز است

اقامت ۹۸۵ هزار نفر ظرفیت اقامتی ویژه زائران‌رضوی در دهه پایانی‌صفر فراهم شد

پیش بینی حضور ۳.۵ میلیون زائران دهه پایانی صفر در مشهد

استاندار خراسان‌رضوی: هفت ونیم میلیون زائر در دهه پایانی صفر به مشهد می‌آیند

۳۷۵هزار و ۹۳۷ خودرو با پلاک دیگر استانها به خراسان رضوی سفر کرده‌اند

مسن ترین زائر پیاده امام رضا(ع) ۸۵ ساله و کوچک‌ترین آنها یک ساله بوده است

نظر شما