شناسهٔ خبر: 68529767 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر جمهوری خلق چین در ایران:

ارتباط باستانی ایران و چین باید به تبادلات متنوع امروزی تبدیل شود

سمنان - ایرنا - سفیر جمهوری خلق چین در ایران گفت: ایران و چین ارتباط بیش از ۲ هزار ساله و تاریخی دارند که در شرایط کنونی می‌تواند به تبادلات متنوع منجر شود. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، «زونگ پی وو» روز جمعه در جریان بازدید از کاروانسرای ایوانکی شهرستان گرمسار در غرب استان سمنان در جمع خبرنگاران، افزود: ایران و چین ارتباطات فرهنگی دیرینه‌ و ۲ هزارساله داشته‌اند و روند تبادلات بین آنها در تاریخ ۲ کشور نقش اساسی ایفا کرده است.

سفیر جمهوری خلق چین در ایران با اشاره به تاثیرگذاری بازدید از میراث فرهنگی استان سمنان بر او، ادامه داد: احساس می کنم تبادلات ایران با کشورها از جمله جمهوری خلق چین قابل توسعه است چون مردم چین به ایران باستانی توجه دارند و مردم ایران نیز باید به آگاهی لازم در زمینه تاریخ غنی چین برسند.

برنامه‌ریزی سمنان برای برگزاری ۲ رویداد بین‌المللی

شهردار سمنان و رییس مرکز بین‌المللی پایتخت شهرهای جاده ابریشم نیز در این بازدید، گفت: استان سمنان از سال ۱۴۰۱ نمایندگی ایران به عنوان مرکز بین‌المللی گردشگری شهرهای جاده ابریشم از قبیل سمنان، گرمسار، سرخه، ایوانکی، دامغان و شاهرود را دارد.

حسین موسوی افزود: تفاهم‌نامه معرفی شهر سمنان با کشور چین نیز پیش از این منعقد شد.

وی با اشاره به وجود ۷۳ کشور و ۳۰۰ شهر در مرکز بین‌المللی پایتخت شهرهای جاده ابریشم، بیان کرد: ۳۹ شهر از ایران اسلامی نیز در مسیر جاده ابریشم واقع هستند و در این اتحادیه عضویت دارند.

شهردار سمنان با اشاره به ۲ رویداد پیش رو در مرکز بین‌المللی پایتخت شهرهای جاده ابریشم، گفت: سفری از سمنان به شهر کون‌مینگ جمهوری خلق چین برای معرفی ایران در اواخر شهریورماه انجام می‌شود و در آبان نیز رویداد بین‌المللی نخبگانی با حضور شهرداران عضو اتحادیه مرکز بین المللی پایتخت شهرهای جاده ابریشم برگزار می‌شود.

رییس مرکز بین‌المللی پایتخت شهرهای جاده ابریشم گفت: استان سمنان قابلیت ها و ظرفیت های بالایی دارد و باید زمینه سرمایه‌گذاری برای حوزه‌هایی مانند گردشگری، صنعت، کشاورزی و علوم مختلف در تبادلات با کشورهایی مانند چین فراهم شود.


معرفی ظرفیت‌های متنوع گرمسار برای سرمایه‌گذاری چینی‌ها

فرماندار گرمسار نیز با اشاره به معرفی کهن‌شهر ایوانکی و کاروانسرای این شهر در بازدید سفیر چین، گفت: سعی شد ظرفیت های متنوع شهرستان گرمسار در این سفر بازگویی شود.

رضا خانی خاطرنشان کرد: گرمسار به سرزمین «خورشید تابان» شهره است و می تواند پذیرای سرمایه‌گذارانی از چنین برای استفاده از انرژی خورشیدی باشد.

وی به وجود صنایع فراوان و تنها رودخانه دائمی استان سمنان در گرمسار اشاره و اضافه کرد: گرمسار قطب و پایتخت نمک ایران محسوب می‌شود و معادن بکر، غار و دریاچه نمک مشهور دارد که مورد علاقه سفیر جمهوری خلق چین بود.

در اتحادیه بین‌المللی پایتخت شهرهای جاده ابریشم ۲۰ شهر جمهوری خلق چین و ۳۹ شهر از ایران اسلامی عضویت دارند.

نظر شما