شناسهٔ خبر: 68529131 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/بسته اخبار علم و فناوری/

امکان پیش‌بینی طوفان‌ها از چند هفته قبل/معکوس کردن روند مهاجرت با تولید یک بذر

زهرا ابراهیم آبادی

در روزی که گذشت، جهان علم و فناوری شاهد اخبار و اتفاقات گوناگونی بود که در این بسته خبری به آنها اشاره خواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

http://isna.ir/xdRNwtبه گزارش ایسنا، امروز جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ دنیای علم و فناوری در ایران و جهان شاهد اتفاقات و اخبار مختلفی بود که در این بسته خبری به طور خلاصه آنها را از نظر می‌گذرانیم.

شما مخاطبان ارجمند می‌توانید با کلیک بر روی هر یک از تیترها که به رنگ آبی درآمده‌اند، به محتوای خبر مورد نظر خود دسترسی یابید.

کشف راه جدیدی برای پیش‌بینی طوفان‌ها از چند هفته قبل

در یک پیشرفت تحقیقاتی جدید، راهی برای پیش‌بینی دقیق‌تر دوره‌های افزایش فعالیت طوفان از چند هفته قبل کشف شده و دانشمندان متوجه شده‌اند که طوفان‌ها برای دهه‌ها به‌صورت خوشه‌ای شکل می‌گیرند و به دنبال آن چندین هفته فعالیت طوفانی کم یا بدون فعالیت طوفان داریم.

توافق ایران با چین و روسیه در حوزه میکروالکترونیک

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و میکروی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، بخشی از تمرکز برنامه‌های این ستاد را بر روی سنسورها و حسگرها در صنایع مختلف دانست و گفت: در این راستا در نشست بریکس با یک مجموعه از کشور چین و چند مرکز تحقیقاتی روسیه مذاکره کردیم و از چند مرکز نیز بازدید داشتیم و امیدواریم پروژه‌های مشترکی را در محور برنامه توسعه حسگرها با این کشورها تعریف کنیم. این همکاری‌ها منوط به ادامه این تعاملات است.

نسبت به بی‌عدالتی‌های آموزشی حوزه نجوم معترض بوده و هستیم

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با تاکید بر ضرورت ایجاد عدالت آموزشی در کشور، گفت: ما از ابتدا معتقد بوده‌ایم که ایران فقط تهران نیست و دبیران توانمند فیزیک کشور با موضوعات مرتبط با حوزه دانش فیزیک به خوبی آشنا هستند، ولی مباحثی که در حوزه نجوم در مدارس مطرح می‌شود، کافی نیست.

سلول‌های لوزالمعده مستقل هستند!

تحقیقات جدید نشان داده است که سلول‌های لوزالمعده وقتی نوبت به تولید انسولین می‌رسد، می‌توانند به تنهایی کار کنند.

طبق تحقیقات جدید، سلول‌های بتا در پانکراس(لوزالمعده) برای تولید انسولین به کمک سایر سلول‌های پانکراس نیاز ندارند.

معکوس کردن روند مهاجرت از شهر به روستا با تولید بذر پنیرک

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید بذر اصلاح شده گیاه دارویی پنیرک علاوه بر معکوس کردن روند مهاجرت از شهر به روستا توانست این بذر را به اروپا نیز صادر کند.

ساخت تراشه گرافنی برای کمک به مبتلایان به مشکلات کلیوی

شرکت آرچر متریالز (Archer Materials) تراشه‌ای را با استفاده از گرافن ساخته که برای رصد بیماران کلیوی مناسب است. این تراشه از ویژگی‌های جالب توجهی برخوردار بوده و نوع مواد خاصی که در تولید آن به کار رفته آن را برای پاسخ‌دهی به چالش‌های فناورانه مناسب کرده است. این تراشه حاوی گرافن بوده که ترانزیستور اثرمیدان در قلب آن قرار دارد و به عنوان حسگر عمل می‌کند.

نتایج مثبت کف‌سازی خیابان با کامپوزیت نانویی

یکی از شرکت‌های توسعه‌دهنده بتن‌های حاوی گرافن، گزارشی از نتایج مثبت استفاده از این نوع بتن در آسفالت کف خیابان منتشر کرده است.

شرکت پریمر گرافن (Premier Graphene) از نتایج مثبت آزمایش‌های انجام شده روی آسفالت تقویت شده با گرافن این شرکت خبر داد. افزودن گرافن به کف‌سازی خیابان موجب بهبود قابل توجه کیفیت کف خیابان  شده است.

اعلام شاخص‌های ۱۰ گانه ارزیابی آثار جایزه روستاآزاد

عضو شورای سیاستگذاری جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد با بیان اینکه نامزدهای جایزه روستاآزاد با شاخص‌های ۱۰ گانه مورد ارزیابی قرارمی‌گیرند، گفت: اگر هر فرد یا اثری بتواند جامعه بیشتری از ایرانیان را تحت‌پوشش قرار دهد و سبب ترویج خدمت‌رسانی شود در کانون توجه جایزه قرارمی‌گیرد.

انتهای پیام

نظر شما