شناسهٔ خبر: 68524438 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

اصابت گلوله؛ دلیل مرگ نهنگ جاسوس روسیه

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: گروه‌های مدافع حقوق حیوانات  اعلام کردند که نهنگ سفید بلوگا که به تازگی جسدش در سواحل نروژ پیدا شده با شلیک گلوله کشته شده است.
پیش‌ از این و در پی مشاهده تسمه و دوربینی که روی پشت این نهنگ نصب شده شود، گفته می‌شد که این حیوان از سوی روسیه برای اهداف جاسوسی آموزش دیده است.
دو سازمان NOAH و One Whale که برای دفاع از حقوق حیوانات مبارزه می‌کنند  شکایتی را در این خصوص تسلیم پلیس نروژ کرده و خواستار «تحقیقات جنایی» برای یافتن عاملان کشتار این نهنگ شدند.این نهنگ سفید که به ظن مرتبط شدن با مسکو و جاسوسی برای روسیه «هوالدیمیر» نام گرفته بود، پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار در منطقه‌ای واقع در سواحل شمال دور نروژ و همچنین در سواحل متعلق به سوئد مشاهده شده بود.
 جسد این نهنگ در سواحل جنوب غربی نروژ پیدا شده است.جسد این حیوان که پس از مرگ به سوژه خبری اغلب رسانه‌های جهان تبدیل شد  برای کالبد شکافی به شعبه محلی موسسه دامپزشکی نروژ انتقال یافت.سخنگوی این مؤسسه به خبرنگاران گفته بود که انتظار می رود نخستین گزارش از نتیجه تحقیقات کالبد‌شکافی طی سه هفته آینده منتشر شود.
مدیر موسسه One Whale که می‌گوید  جسد «هوالدیمیر» را از نزدیک مشاهده کرده است می‌گوید بدن این حیوان دریایی آثار اصابت چندین گلوله را نشان می‌داد.
موسسه One Whale که چندین محقق، دانشمند و دامپزشک متخصص نهنگ را در خود جای داده برای ردیابی و کمک به این نهنگ بلوگا که در نروژ به شهرت رسیده بود، تأسیس شد.
سیری مارتینسن، مدیر سازمان NOAH نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جراحات وارده به نهنگ بسیار نگران‌کننده و از نوعی است که نمی‌توان احتمال یک عمل مجرمانه را رد کرد؛ این بسیار تکان‌دهنده است.»وی در همین خصوص تاکید کرد: «با توجه به احتمال وقوع یک عمل مجرمانه، ضروری است که پلیس به سرعت وارد عمل شود.»
به گفته مسئولان سازمان Marine Mind که به همراه دو موسسه یاد شده دیگر، حرکات هوالدیمیر را در آب‌های نروژ ردیابی می‌کرد، جسد بی‌جان این نهنگ روز شنبه حدود ساعت دو و نیم بعد از ظهر به وقت گرینویچ در آب‌های جنوب غرب این کشور یافته شد.سباستین استراند، مدیر این سازمان، گفت: «هیچ چیز در ابتدا برای آشکار شدن فوری علت مرگ وجود نداشت. ما علائمی را دیدیم، اما خیلی زود است که بگوییم آن‌ها چه بودند.»
وی تصریح کرد که برخی از علائم احتمالاً ناشی از حمله پرندگان دریایی به جسد بوده است اما برای موارد دیگر در این مرحله توضیح بیشتری وجود ندارد.
هوالدیمیر که سنش حدود ۱۵ تا ۲۰ سال تخمین زده می‌شد به نسبت یک نهنگ بلوگا که می‌تواند بین ۴۰ تا ۶۰ سال عمر کند، نسبتاً جوان بود.
هوالدیمیر وقتی در سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار مشاهده شد مهاری با پایه‌ای مناسب برای نصب دوربین روی پشت او قرار داشت که روی گیره‌های پلاستیکی آن عبارت «تجهیزات سنت پترزبورگ» نوشته شده بود.مقامات نروژی همان سال گفتند که هوالدیمیر احتمالا از یک محفظه نگهداری فرار کرده و ممکن است توسط نیروی دریایی روسیه آموزش دیده باشد، زیرا به نظر می‌رسید که به انسان‌ها عادت دارد.
مسکو تاکنون به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال آموزش این نهنگ توسط مسکو برای اهداف جاسوسی هیچ واکنشی نشان نداده است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما