شناسهٔ خبر: 68516251 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تسریع در تکمیل؛ مطالبه متقاضیان ایلامی طرح ملی نهضت مسکن

ایلام - ایرنا - تعدادی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در مرکز استان(شهر ایلام)، خواستار تکمیل واحدهای مسکونی خود در اجرای این طرح شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح نهضت ملی مسکن در استان ایلام از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ آغاز شد و همچنان ادامه دارد، با این وجود با دلایل مختلفی از جمله همان موضوع همیشگی تأخیر در آورده‌های متقاضیان، شاهد تأخیر در تکمیل و تحویل این واحدهای مسکونی هستیم.

موضوع دیگری که متقاضیان واحدهای مسکن ملی به آن اشاره می‌کنند، میزان آورده برای هر واحد، تسهیلات بانکی و اقساط آن است که به گفته این متقاضیان، متفاوت‌تر از زمان ثبت‌نام است، از سوی دیگر این متقاضیان روند ساخت و تکمیل واحدهای مسکونی را آن طور که باید و شاید، به لحاظ زمانی مناسب نمی‌دانند.

بنا به گفته مسئولان حوزه مسکن و ساخت و ساز، تأخیر در پرداخت تسهیلات و آورده متقاضیان، موجب تأخیر و رکود چندین باره در تکمیل پروژه‌های واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در اردیبهشت ماه سال جاری بیان کرد: تا کنون عملیات احداث ۶ هزار و ۸۲ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن شامل نهضت ملی مسکن، خود مالکی و... در استان ایلام آغاز شده است.

"فرشاد دوستی" پیشتر اعلام کرده بود طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده بایستی تا شهریورماه سال جاری حدود ۵۰۰ واحد مسکونی تکمیل و تحویل متقاضیان شود.

تسریع در تکمیل؛ مطالبه متقاضیان ایلامی طرح ملی نهضت مسکن

متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن ایلام آورده خود را پرداخت کنند

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام سهم استان ایلام در طرح ملی نهضت مسکن را ۳۲ هزار و ۶۰۱ واحد بیان کرد و افزود: در بخش تکمیل سهم آورده متقاضیان می‌بایست در زمان مقرر آورده خود را تکمیل نمایند تا پروژه‌ها در برنامه زمان‌بندی به بهره‌برداری برسند.

در بررسی‌هایی که انجام شده بیشتر متقاضیان طرح ملی نهضت مسکن در استان از قشر کم درآمد جامعه هستند، افرادی که به گفته خودشان، تمام سرمایه و دارایی خود را برای تأمین آورده پای کار آورده‌ و از بسیاری ضروریات دیگر زندگی‌ دست کشیده‌اند تا بتوانند با دریافت تسهیلات این طرح، صاحب خانه شوند.

یکی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن شهر ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: وعده‌های مسئولان حوزه مسکن و شهرسازی و متولیان امر، برای تکمیل و تحویل واحدهای مسکن ملی تا کنون به صورت کامل تحقق پیدا نکرده است.

محمدی افزود: مسئولان مرتبط از جمله راه و شهرسازی، باید از پیمانکاران برای تکمیل و تحویل واحدهای مسکونی این طرح، مطالبه‌گر باشند چرا که این گذشت زمان و تعلل در تکمیل و تحویل هر چه سریعتر، باعث افزایش قیمت تمام شده واحدهای مسکونی می‌شود.

اکبری یکی دیگر از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در ایلام اظهار کرد: با هر سختی که بود توانستم تا الان میزان آورده مورد نیاز را برای مسکن پرداخت کنم، با این اوصاف نمی‌دانم تا چه زمانی و چه میزان باید پول پرداخت کنم در حالی که زمان خاصی برای تحویل واحد مسکونی مربوطه، هنوز به طور مشخص اعلام نشده است.

وی افزود: من یک کارگر ساده هستم چطور با این وضعیت می توانم مبلغ میلیونی را پرداخت کنم، من مستأجرم و تا زمانی که خانه را تحویل بگیرم هم باید اجاره پرداخت کنم.

اسدی یکی دیگر از متقاضیان طرح مسکن ملی در خصوص پرداخت اقساط مسکن ملی گفت: میزان تسهیلات و مبالغ اقساط برای من که حقوقی پایین دارن، بسیار زیاد است و برای پرداخت آن به طور قطع با مشکل مواجه خواهم شد.

وی گفت: بر اساس آنچه که به ما اعلام شده، باید طی چهار ماه یکبار مبلغ یک میلیارد ریال پرداخت کنیم که این مبلغ بسیار زیاد است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط خبرنگار ایرنا برخی از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به متقاضیان نیز آن طور که باید و شاید پای کار نیستند و همکاری لازم را در این خصوص انجام نمی‌دهند که این خود باعث کندی در روند پیشرفت فیزیکی تکمیل واحدهای طرح ملی نهضت مسکن شده است.

تسریع در تکمیل؛ مطالبه متقاضیان ایلامی طرح ملی نهضت مسکن

بنیاد مسکن متولی بخش مسکن روستایی است/ ۶ هزار و ۹۰ واحد مسکونی به روستائیان ایلام تحویل شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام گفت: از ابتدای تصویب قانون جهش تولید مسکن تا کنون ۶ هزار واحد و ۹۰ واحد مسکونی(خودمالکی) به روستائیان ایلام تحویل داده شده است.

"حبیب الله محبی" اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی بخش مسکن روستایی در طرح نهضت ملی مسکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر از ابتدای تصویب قانون جهش تولید مسکن در مدت چهار سال عملیات اجداث هشت هزار واحد مسکونی را به صورت خود مالکی به عنوان سهیمه استان آغاز کرده است.

وی افزود: تمامی این تعداد واحدهای سهمیه‌ای استان به بانک‌های عامل معرفی شده و تا کنون از منابع تسهیلات قرض الحسنه، بنیاد علوی، کمک‌هایی بلاعوض حسب ۱۰۰ امام(ره) و کمیته امداد توانستیم ۶ هزار و ۹۰ واحد را به صورت خود مالکی تکمیل و به متقاضیان تحویل دهیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام یادآور شد: مابقی واحدها نیز با پیشرفت فیزیکی ۳۰ تا ۸۰ درصدی با مشارکت مستقیم متقاضیان و نظارت بنیاد مسکن استان در دست اقدام است.

محبی بیان کرد: در راستای اجرای این طرح ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه و یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به متقاضیان پرداخت شده است.

به گفته وی، برای احداث این واحدها، بیش از ۶ هزار تن سیمان و ۷۷۲ تن میلگرد رایگان نیز به متقاضیان مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر واگذار شده است.

تسریع در تکمیل؛ مطالبه متقاضیان ایلامی طرح ملی نهضت مسکن

تاکید استاندار ایلام بر همکاری و تعامل بانک‌ها برای ارائه به موقع تسهیلات طرح ملی نهضت مسکن

استاندار ایلام با بیان اینکه هیچ دلیلی برای عقب افتادن طرح نهضت ملی مسکن در این استان وجود ندارد، گفت: باید به تولید و ساخت مسکن شتاب داده شود.

"حسن بهرام‌نیا" با بیان اینکه در بحث مسکن استان نیاز به یک تلاش و کوشش جدی است، یادآور شد: باید خیلی تلاش شود و این تلاش هم نیاز به همکاری و معاضدت سایر دستگاه‌ها دارد، دستگاه‌های از جمله شهرداری‌های استان و به ویژه شهرداری مرکز استان در زمینه صدور پروانه ساخت، خوب پای کار آمدند که قابل تقدیر است.

وی با تاکید بر اینکه باید به تولید و ساخت مسکن در استان شتاب داده شود و بانک‌ها باید همکاری و تعامل خود را در خصوص تسهیلات به موقع انجام دهند، افزود: دستگاه‌های زیرساختی همکاری لازم را در خصوص فراهم کردن و احداث زیرساخت‌های مورد نیاز پروژه‌های طرح ملی مسکن هم در زمان ساخت مسکن و هنگامی که مسکن تحویل مردم داده می‌شود، داشته باشند و در واقع واحد مسکونی با فراهم کردن زیرساخت‌ها تحویل مردم شود.

بهرام‌نیا با اشاره به اینکه برای تسریع در ساخت مسکن، هیچ محدودیتی برای پیمانکاران ایجاد نشود، گفت: باید با استفاده از ظرفیت همه پیمانکارانی که در استان و یا خارج استان واجد شرایط هستند البته با اولویت پیمانکاران داخل استان، برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن، در تمامی شهرستان‌های ۱۲ گانه استان استفاده شود.

استاندار ایلام با بیان اینکه حدود ۹۷ درصد زمین مورد نیاز برای ساخت واحدهای طرح ملی نهضت مسکن تامین شده است، افزود: در برخی از شهرستان‌ها از جمله دهلران و مهران زمین کافی وجود دارد و در برخی از شهرستان‌ها از جمله ایلام کمبود زمین نیز وجود دارد که باید این موضوع حل شود.

تسریع در تکمیل؛ مطالبه متقاضیان ایلامی طرح ملی نهضت مسکن

بهرام‌نیا با بیان اینکه تنها در استان حدود ۱۴۰۰ واحد از سقف ۳۲ هزار واحد طرح ملی نهضت مسکن زمین ندارند و مابقی دارای زمین هستند، گفت: هیچ دلیلی برای عقب افتادن طرح ملی نهضت مسکن در استان ایلام وجود ندارد و همه دستگاه‌های مرتبط از جمله بنیاد مسکن بیش از گذشته باید پای کار باشند که هم پروژه‌های جاری تکمیل و هم پروژه‌های جدید ساخت مسکن آغاز شود.

با این اوصاف می‌طلبد بانک‌های عامل در استان، در ارائه تسهیلات بانکی برای طرح‌های نهضت ملی مسکن همراهی لازم را داشته باشند تا روند اجرایی و تکمیل این طرح از شتاب بیشتری برخوردار باشد.

همه دستگاه‌ها به ویژه بانک‌ها باید در اجرای مطلوب و سریع طرح‌های نهضت ملی مسکن به صورت هدفمند پای کار باشند و از حداکثر توان خود برای اجرای مطلوب این طرح استفاده کنند.

دستگاه‌هایی خدمات رسان از جمله شرکت آب و فاضلاب و شرکت توزیع نیروی برق هم باید با جدیت بیشتری پای کار بیایند و اقدامات مربوط به حوزه کاری خود را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند تا شاهد تکمیل شدن این واحدها با همکاری همه دستگاه‌ها با یکدیگر باشیم و در واقع هیچ دستگاهی نباید برای جهادی که در توسعه ساخت مسکن شروع شده است، کوتاهی کند.

در پایان ذکر این نکته ضرورت دارد که با توجه به اینکه بخش مسکن زنجیره‌ به هم پیوسته‌ای را شامل می‌شود، رونق این بخش می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال، زمینه توسعه بخش‌های دیگر اقتصادی را فراهم کند که باید با همدلی، هماهنگی و وفاق، تمام موانع از مسیر تسریع در تکمیل و تحویل واحدهای مسکونی طرح ملی نهضت مسکن در استان برداشته شود.

نظر شما