شناسهٔ خبر: 68516248 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ارزان ترین شغل ها متعلق به کدام بخش است؟

ندا خسرو شاهی

به باور بسیاری از کارشناسان، علیرغم هزینه‌بر بودن ایجاد اشتغال در بسیاری از بخش‌ها، اشتغالزایی در بخش تعاون هزینه کمتر و پایداری بیشتری دارد اما بخش تعاون چه مزیتهایی دارد که با سرمایه اندک هم می توان یک کسب و کار راه اندازی کرد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، موضوع اشتغال و بیکاری یکی از چالش‌های اساسی کشور به شمار می‌رود که در صورت عدم توجه به آن، پیامدهای گسترده‌ای در حوزه های اجتماعی و اقتصادی بر جای می‌گذارد.

طبق بررسی‌ها هزینه ایجاد شغل در بخش‌های دولتی و خصوصی بیش از ۳ میلیارد تومان برآورد می‌شود، این در حالی است که با هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر می‌توان در بخش تعاون اشتغالزایی کرد.

کارشناسان می گویند برای ایجاد یک شغل در بخش‌های مختلف باید ارقام متفاوتی هزینه کرد به نحوی که اگر در گذشته با هزینه های پایین و سرمایه گذاری ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان می شد یک شغل ایجاد کرد اکنون ایجاد یک شغل پایدار به بیش از ۵۰۰ میلیون تومان نیاز دارد که در برخی موارد تا ۲ میلیارد تومان هم برآورد می شود.

طبق بررسی‌ها هزینه ایجاد شغل در بخش‌های دولتی و خصوصی بیش از ۳ میلیارد تومان برآورد می‌شود، این در حالی است که با هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر می‌توان در بخش تعاون اشتغالزایی کرد.

در حال حاضر بخش تعاون از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی،ایجاد اشتغال مولد و پایدار و تولید ناخالص داخلی دارد.
در همین راستا احمد میدری _ وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، اخیرا مدیران بخش تعاون را مورد خطاب قرار داد و خواستار طراحی مدلی برای اتصال تعاونی‌ها و کسب وکارهای کوچک به کسب و کارهای بزرگ شد.

ارزان ترین شغل ها متعلق به کدام بخش است؟

وی همچنین یکی از اولویت‌های خود در دوره جدید فعالیت را کاهش زمان صدور مجوز فعالیت تعاونی‌ها ذکر کرده و معتقد است: تلاش برای کاهش زمان صدور مجوز فعالیت تعاونی‌ها باید ادامه یابد تا متقاضیان بتوانند در حداقل زمان ممکن، فعالیت خود را آغاز کنند.
هادی ابوی _ فعال تعاونی در گفت وگو با ایسنا، در ارزیابی هزینه ایجاد شغل در بخش‌های مختلف اقتصاد می گوید:به طور کلی برای ایجاد اشتغال در کشور نیازمند رشد اقتصادی هستیم و اگر اقتصاد از ثبات و رشد لازم برخوردار شود می توان به ایجاد اشتغال گسترده در کشور امیدوار بود.

ایجاد شغل در بخش صنعت، مستلزم سرمایه و هزینه بالاست از این رو باید در بخشهایی متمرکز شد که هزینه کمتر و اشتغال پایدار بیشتری به دنبال دارد و تعاونیها بهترین قالب برای کارآفرینی و اشتغالزایی هستند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری برای ایجاد شغل در بخشهایی مثل صنعت و کشاورزی بیشتر از بخش خدمات است،می گوید: اگرچه ایجاد شغل در بخش کشاورزی بسیار است ولی با توجه به معضل کم آبی، خشکسالی و همچنین بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی در این بخش نمی توان انتظار داشت در کوتاه مدت اشتغالزایی گسترده ای را شاهد باشیم مگر آنکه به روشهای دیگر و تغییر الگوهای کشت روی آوریم.
این فعال تعاونی ایجاد شغل در بخش صنعت را نیز مستلزم سرمایه و هزینه بالا دانسته و معتقد است: عمده این بخش در انحصار دولتی است و شرایط و بسترهای خاص خود را برای اشتغالزایی دارد، برای ایجاد شغل در این بخش نیز حداقل به ۵۰۰ میلیون تومان نیاز است.

به گفته ابوی با توجه به شرایط اقتصاد کشور و بالابودن نرخ سود وام های بانکی باید در بخشهایی متمرکز شد که هزینه کمتر و اشتغال پایدار بیشتری به دنبال دارد و تعاونی ها بهترین بستر برای کارآفرینی و کسب و کارهای خرد و خانگی هستند.
پیش تر بهمن عبدالهی _ رییس اتاق تعاون ایران در گفت و گو با ایسنا، پایین بودن هزینه ایجاد اشتغال در بخش تعاون را نسبت به سایر بخش‌ها یادآور شده و گفته بود:هزینه‌های ایجاد شغل ثابت در بخش خصوصی و دولتی حدود ۳ تا ۴ میلیارد تومان است اما در تعاونی‌ها می‌توان اشتغالزایی را با هزینه‌هایی به مراتب کمتر به انجام رساند.

پایین بودن هزینه اشتغالزایی اهمیت توجه به بخش تعاون را بیش از پیش نشان می دهد به نحوی که هزینه ایجاد شغل در تعاونی ها یک دهم سایر بخش هاست و با ۱۰۰ میلیون تومان هم می توان در این بخش شغل ایجاد کرد.
 

به گزارش ایسنا، براساس آمارها بیش از یک‌ میلیون و ۷۵۰ هزار فرصت شغلی در بخش تعاون ایجاد شده و ۱۰۴ هزار تعاونی در کشور فعال هستند.در طول سه سال گذشته آمار ثبت تعاونی‌ها ۲.۵ درصد و تعداد شاغلان در تعاونی‌ها ۳.۵ درصد افزایش یافته که گویای بهبود عملکرد تعاونی‌ها در این دوره است.

انتهای پیام

نظر شما