شناسهٔ خبر: 68514445 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

در دیدار آیت الله مروی با مفتی اعظم تایلند مطرح شد؛

از تاکید بر لزوم اتحاد دنیای اسلام تا روایتی از تغییر نگاه مردم تایلند به مسلمانان بعد از عملیات طوفان الاقصی

در دیدار آیت الله مروی و هیأت همراه با مفتی اعظم کشور تایلند، بر لزوم اتحاد دنیای اسلام برای تقویت مسلمانان تاکید و مفتی اعظم کشور تایلند از تلاش جمهوری اسلامی برای آزادی شهروندان تایلندی از سرزمین های اشغالی در جریان عملیات طوفان الاقصی تشکر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله جواد مروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و هیأت همراه در ادامه سفر تبلیغی خود به تایلند در ادامه دیدارهای خود با علماء کشور تایلند، با شیخ الاسلام آقای آرون بونشام (هارون) مفتی اعظم کشور تایلند، دیدار و گفتگو کردند. 

آیت الله مروی در این دیدار که معاونان و مشاوران مفتی اعظم تایلند نیز حضور داشتند اظهار داشت: در راستای ایجاد وحدت اسلامی، سفر مردمی ما به کشور تایلند با بازدید از جنوب تایلند، شهر های بانکوک، پوکت و ستون و انجام گفتگو با برخی از نخبگان‌مسلمان و شرکت در مجالس آنان، همراه بوده است.

وی افزود: درجلسه ای که با علماء محترم اهل سنت و اعضاء محترم شورای اسلامی شهر پوکت برگزار شد، با استماع گزارش اعضاء محترم، روشن شد که الحمدلله همدلی بین مسلمانان چه شیعه و چه اهل تسنن در حد اعلا وجود دارد. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: بنده حداقل به 35 کشور سفر کرده ام و وضعیت اقلیت های مسلمان را بررسی کرده ام. در این سفر مشخص شد که الحمدلله اوضاع مسلمانان در تایلند خوب است و مسلمانان آزادانه به انجام مناسک خود می پردازند و خوشحال هستیم که از شهر شیخ احمد قمی به تایلند آمده ایم و در شهر ایا تویا از مقبره وی بازدید کردیم. 

وی افزود: در مقبره شیخ احمد قمی ملاحظه کردیم که وی هم از سوی بودائیها و هم از طرف مسلمانان اعم از شیعه و برادران اهل سنت، مورد تعظیم و تکریم است. امروز در مجلس ملی تایلند از نقش بزرگ مسلمانان این کشور در آزادسازی شهروندانی که در پی درگیری بین مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی به اسارت در آمده بودند یاد کردیم.

آیت الله مروی بیان داشت: در اینجا باید از مواضع شخص جنابعالی به عنوان مفتی اهل سنت در دفاع از مردم غزه و ملت فلسطین  تشکر کنم. دوستان ما مواضع و مواقف علمای اهل سنت و جنابعالی را بیان کرده اند. الحمدلله این مواضع سبب شده است که حتی بودائیان به مظلومیت مردم فلسطین پی ببرند. در هرحال، وظیفه علمای اسلامی است که به دفاع از غزه بپردازند. بنده به نوبه خودم از طرف مردم ایران و فلسطین از جنابعالی و سایر علمای اهل سنت تقدیر و تشکر می کنم.

وی افزود: با هدایت جناب مفتی اعظم تایلند، شیخ الاسلام آقای آرون بونشام، امروز تقریبا از وهابیت و تکفیری ها که عامل تفرقه بین مسلمانان هستند، خبری نیست و همه مسلمانان آزادانه و بدون مزاحمت مراسم خود را در مساجد و حسینیه ها برگزار می‌کنند. بنابر این در این مورد هم از جناب مولانا تشکر می کنیم.

دعوت از مفتی اعظم تایلند برای سفر به قم و بازدید از حوزه علمیه

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: در همین جا از جناب مفتی برای بازدید از حوزه علمیه قم دعوت می کنم. این حوزه در شهری واقع شده است که شیخ احمد قمی از آنجا آمده است. درحوزه علمیه بزرگ شیعی قم، آخرین مطالب در فقه، اصول، کلام و اخلاق مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. تقاضا می کنم برای آشنائی با دستاوردهای علمی حوزه علمیه، جناب مولانا به قم بیایند.

وی افزود: در این حوزه با سابقه، علاوه بر مباحثی که بیان شد، بحث های جدیدی مانند رمز ارزها و مباحث هوش مصنوعی و نگاه فقهی به احکام این مباحث هم مطرح می شود. ما تمایل داریم متقابلا با دست آوردهای علمی علمای اهل سنت تایلند نیز آشنا شویم و در همین جا یاد می کنم از دیدار با شخصیت برجسته جهان اسلام، شیخ یوسف القرضاوی که قبل از فوت وی و در منزلش با وی دیدار داشتم، به او گفتم که درد امروز مسلمانان تفرقه است و اگر امت اسلامی بتوانند با هم متحد شوند، پیروزی های بزرگی را کسب خواهند کرد.

از لزوم اتحاد دنیای اسلام تا تغییر نگاه مردم تایلند به مسلمانان بعد از عملیات طوفان الاقصی

در ادامه گفتگو شیخ الاسلام آرون بونشام (هارون) مفتی اعظم کشور تایلند اظهار داشت: ابتدا از جنابعالی و هیئت همراه برای حضور در تایلند تشکر می‌کنم. همچنین از جمهوری اسلامی ایران که نقش مهمی در آزادی اسرای تایلندی ایفا کرد سپاسگزارم و این تلاش مسلمانان برای آزادی اسرا نگاه عمومی نسبت به مسلمانان را تغییر داد.

لزوم دفاع از مردم و حاکمیت فلسطینی ها

مفتی اعظم کشور تایلند بیان داشت: نقش شیخ احمد قمی هیچگاه از خاطره مردم تایلند فراموش نمی‌ شود و تا 13 نسل، شیخ الاسلام از میان اعقاب ایشان بوده است. در این کشور ادیان بودائی، مسلمان، مسیحی، هندی و سیک در انجام دستورات دینی‌شان آزادند و باعث افتخار است که اختلافی بین ادیان وجود ندارد. 

وی افزود: در سمینارهایی که در کشورهای اسلامی برگزار می‌شود و توفیق حضور پیدا می شود، بر دفاع از مردم و حاکمیت فلسطینی ها بر سرنوشت خود تأکید ورزیده و دعا می‌کنیم مردم غزه هر چه سریعتر از این ظلم رهایی پیدا کنند.

اتحاد دنیای اسلام باعث تقویت مسلمانان است

شیخ الاسلام آرون بونشام با بیان این که اتحاد دنیای اسلام باعث تقویت مسلمانان است، تاکید کرد: باید به دستور قرآن کریم عمل‌کنیم که می‌فرماید «و أعدّوا لهم ما استطعتم من قوه».

نظر شما