شناسهٔ خبر: 68514171 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر اداره منابع آب گرمی مغان:

رهاسازی آب سدهای گرمی و انگوت به اراضی زراعی ادامه دارد

اردبیل - ایرنا - مدیر اداره منابع آب گرمی مغان گفت: رهاسازی آب سدهای عمارت، تازه کند و گیلارلو برای آبیاری اراضی کشاورزی ادامه دارد و طبق ارزیابی‌ها با توجه به رونق کشت و زرع، سبب رضایتمندی کامل بهره برداران شده است.

صاحب‌خبر -

رضا بدرزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: رهاسازی آب سد عمارت شهرستان انگوت از خرداد ماه آغاز شده است و در حدود پنج هزار هکتار از اراضی پایاب تا شهرستان اصلاندوز و مرز رودخانه ارس در شمال استان اردبیل آبیاری می‌شود.

وی افزود: رهاسازی آب به دنبال تقاضای زارعان و پیگیری مسئولان انجام می‌گیرد و خوشبختانه رونق کاشت برنج در اراضی پایین دست سد عمارت، نشانگر تاثیر رهاسازی و مدیریت بهینه آب سد است و خرسندی کشاورزان را نیز به دنبال دارد.

مدیر اداره منابع آب گرمی مغان ادامه داد: سد عمارت به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان اردبیل، ۱۸۲ میلیون متر مکعب گنجایش دارد و ۷۰ میلیون متر مکعب آب در آن ذخیره شده بود که اکنون حجم آب آن به ۴۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و ورودی آب به سد عمارت ادامه دارد و از بابت ذخیره آب نگرانی نداریم.

بدرزاده به رهاسازی آب سد تازه کند انگوت نیز اشاره و اظهار کرد: این سد، ۶ و نیم میلیون متر مکعب آب برای مصارف شرب و کشاورزی دارد که رهاسازی بخشی از آب آن در حدود یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد را آبیاری می‌کند و سبب تقویت منابع آب زیرزمینی و چاه‌ها می‌شود.

وی گفت: ۶۳۰ هکتار از اراضی پایین دست سد گیلارلوی شهرستان گرمی مغان نیز زیر کشت رفته است و رهاسازی آب این سد سبب آبیاری زمین‌های زراعی می‌شود و با وجود رونق گردشگری، پرورش ماهی و قایقرانی در سد یا دریاچه گیلارلو، در مواقع ضروری از آب این سد برای مصارف شرب شهرستان نیز استفاده می‌شود.

به گزارش ایرنا ۱۰ سد مخزنی بزرگ و ۴۲ سد مخزنی کوچک در استان اردبیل احداث شده و برابر اعلام معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در مرداد ماه، حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره شده که ۳۵ درصد از حجم سدهای استان را شامل می‌شود.

شهرستان های گرمی مغان و انگوت در شمال استان اردبیل واقع شده است.

نظر شما