شناسهٔ خبر: 68512159 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قم با اجرای طرح‌های جاده‌ای در مسیر تردد روان و کاهش ترافیک قرار گرفته‌ است

قم - ایرنا - استان قم با اجرای پروژه‌های عمرانی گسترده در حوزه راه و شهرسازی، گام مهمی در جهت بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و کاهش ترافیک برداشته است،احداث این پروژه‌ها، علاوه بر تسهیل تردد، به کاهش بار ترافیکی درون شهری و افزایش ایمنی جاده‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، قم به عنوان یکی از استان‌های پرتردد کشور، همواره با چالش‌های ترافیکی مواجه بوده‌است. اما با اجرای طرح‌های عمرانی گسترده در حوزه راه و شهرسازی، تحولات چشمگیری در شبکه ارتباطی این استان ایجاد شده‌است.

یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها، احداث آزادراه شهید سلیمانی است که در راستای تکمیل شبکه آزادراهی کریدور شمال به جنوب کشور در حال اجراست. فاز نخست این آزادراه که از محدوده جاده قدیم تهران تا ابتدای جاده جعفریه به طول ۱۲ کیلومتر امتداد دارد، پیشرفت قابل توجهی دارد. این پروژه با هدف کاهش ورود خودرو به داخل شهر قم و هدایت خودروهای به مقصد جنوب کشور طراحی شده‌است.

این مسیر که گذر غربی قم نیز معروف است، یک تکه از پازل بزرگ کریدور شمال به جنوب کشور است که بخشی از آن در محدوده استان قم قرار دارد و به گفته مسوولان راه و شهرسازی قم تلاش می‌شود ۳۲ کیلومتر نخست آن طی ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد.

طول مسیر محور قم - سلفچگان - راهجرد – اراک در مجموع ۱۳۰ کیلومتر می‌باشد و فاز نخست این طرح ۳۲ کیلومتر است که از محدوده شهرک شکوهیه آغاز و تا سلفچگان ادامه پیدا می‌کند.

همچنین بزرگراه قم - کهک بعنوان یکی از طرح‌های مهم در حوزه راه استان قم است که اردیبهشت امسال به صورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و بخشی از بار ترافیکی این محور پرتردد و پرخطر را توانست در شرایط ایمن‌تری مدیریت کند.

این پروژه به طول ۱۷ کیلومتر ادامه مسیر بزرگراهی قم- کهک می‌باشد که دسترسی به بلوار آیت الله بروجردی و بزرگراه پردیسان- ورجان این استان را تسهیل می‌کند. برای بهره‌برداری از این طرح مهم حمل و نقلی افزون بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار صرف شده‌است.

مسیر بزرگراهی و جدید قم - کهک، از تپه سلام جاده اراک آغاز و بعد از گذر از عرض رودخانه و پردیسان به ورجان، کهک و روستای دستگرد قم ختم می‌شود.

شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی قم واقع‌ شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری تبدیل شد.

کهک در فاصله ۳۰ کیلومتری مرکز شهر قم واقع شده و دو بخش مرکزی و فردو و دارای ۱۸ روستاست که ۱۰ روستای آن جزء بخش مرکزی و هشت روستا نیز جزء بخش فردو است.

ورجان یکی از روستاهای گردشگری شهرستان کهک در استان قم است که در فاصله ۳۷ کیلومتری شهر قم و ۶ کیلومتری کهک واقع شده‌است

علاوه بر این، اصلاح و بهسازی جاده‌های قم –نیزار، قم –جعفریه و جاده قدیم قم به تهران نیز به طور قابل توجهی به بهبود کیفیت و ایمنی این مسیرها کمک کرده‌است.

استان قم با اجرای پروژه‌های جاده‌ای در مسیر تردد روان و کاهش ترافیک قرار گرفته‌است

احداث کنارگذر غربی قم، تکمیل محور بزرگراه قم – کهک، عملیات چهارخطه کردن محور قدیم قم به تهران و اصلاح و بهسازی جاده قم – جعفریه، قم به نیزار از مهمترین طرح های عمرانی در حوزه راه بوده که به بهبود وضعیت ترافیک و تردد در محورهای مواصلاتی استان قم طی سال های گذشته کمک کرده است.

اصلاح و بهسازی جاده قم به نیزار با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال، در سه قطعه و به طول ۱۰ کیلومتر اجرا شده‌است. محور قم- نیزار کوتاهترین مسیر قم- اصفهان بوده و از تردد چشمگیر ماشین آلات نیمه سنگین برخوردار است، طرح بهسازی این محور مرداد ماه سال جاری مورد بهره قرار گرفت.

همچنین در محور قدیم قم - تهران همواره شاهد تردد وسایل نقلیه و خودروهای عبوری و ترانزیتی سنگین هستیم و از طرفی استقرار ۲ شهرک صنعتی شکوهیه در محدوده قم و شهرک صنعتی حسن‌آباد در محدوده تهران، اهمیت ارتقای محور را دوچندان می‌کند.

استان قم با اجرای پروژه‌های جاده‌ای در مسیر تردد روان و کاهش ترافیک قرار گرفته‌است

چهارخطه کردن این محور از شهریورماه سال گذشته آغاز شده و مدت‌زمان اجرای پروژه ۳۶ ماه و اعتبار موردنیاز آن بالغ بر ۹۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده‌است.

محور بزرگراهی قم- جعفریه نیز به طول ۳۵ کیلومتر در طول یک دهه گذشته احداث شده‌ که با توجه به تردد بسیار زیاد وسایل نقلیه سبک و سنگین، به صورت مستمر نیازمند حفظ و نگهداری است. برای تکمیل بهسازی و اصلاح این محور در مجموع حدود ۹۵ میلیارد تومان اعتبار دیده شده‌است.

اقدامات مهم استان قم در حوزه راه

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: استان قم با قرارگیری در محور مواصلاتی شرق به غرب و جنوب به شمال، شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور بوده و از حجم بالای خودروهای ورودی و خروجی در طول روزهای سال برخوردار است.

حسین زنجیرانی فراهانی ادامه داد: عملیات احداث کنارگذر غربی قم به نام آزادراه شهید سلیمانی در راستای تکمیل شبکه آزادراهی کریدور شمال به جنوب کشور و به منظور کاهش ورود خودرو به داخل شهر قم و هدایت خودروهای به مقصد جنوب کشور در دست اجراست که هم اینک فاز نخست آن از محدوده جاده قدیم تهران تا ابتدای جاده جعفریه به طول ۱۲ کیلومتر از پیشرفت مناسبی برخوردار است.

وی ادامه داد: همچنین بزرگراه قم - کهک بعنوان یکی از طرح‌های مهم در حوزه راه استان قم است که اردیبهشت امسال به صورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و بخشی از بار ترافیکی این محور پرتردد و پرخطر را توانست در شرایط ایمن‌تری مدیریت کند.

وی اظهار کرد: اصلاح و بهسازی جاده‌های قم –نیزار، قم –جعفریه و جاده قدیم قم به تهران نیز با هدف ارتقای کیفیت و ایمنی آن‌ها از سال‌های گذشته آغاز و هم اینک به وضعیت مطلوبی رسیده است.

استان قم با اجرای پروژه‌های جاده‌ای در مسیر تردد روان و کاهش ترافیک قرار گرفته‌است

مدیرکل راه و شهرسازی قم از احدات و تکمیل احداث فاز پنج عمار یاسر، احداث خیابان شهیدان برقعی، واحدهای تجاری گیت امنیتی حرم مطهر حضرت معصومه(س)، تملک مغازه‌های قبرستان نو و غیره از جمله این طرح های مهم انجام شده در حوزه بهبود وضعیت تردد و حمل ونقل در داخل شهر قم یاد کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم، با اشاره به احداث تقاطع غیرهمسطح شهدای جبهه مقاومت در روستای ورجان شهرستان کهک، افزود: این پروژه با هدف رفع نقطه حادثه خیز بزرگراه قم – کهک از سال ۱۴۰۱ آغاز و تیرماه سالجاری به بهره‌برداری رسید.

زنجیرانی فراهانی خاطرنشان کرد: همچنین در راستای تکمیل زیرساخت‌های سایت‌های نهضت ملی مسکن نیز طرح‌هایی مانند احداث راه دسترسی خیابان شهدای فردو پردیسان به بلوار آیت الله بهجت، احداث تقاطع غیرهمسطح در بلوار آیت الله بروجردی، اصلاح و تعریض شوارع و معابری مانند بلوار شهید مکیان، امام صادق(ع)، بلوار شهروند و غیره اجرا شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای تملک و بازگشایی محورهای شهری نیز گفت: احداث فاز پنج عمار یاسر، احداث خیابان شهیدان برقعی، واحدهای تجاری گیت امنیتی حرم مطهر حضرت معصومه(س)، تملک مغازه‌های قبرستان نو و غیره از جمله این موارد بوده است.

استان قم با اجرای پروژه‌های جاده‌ای در مسیر تردد روان و کاهش ترافیک قرار گرفته‌است

اهمیت استراتژیک قم

استان قم به عنوان یکی از استان‌های پرتردد کشور، به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود و وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س)، همواره با حجم بالای ترافیک مواجه بوده است. تکمیل و توسعه شبکه راه‌های این استان، نه تنها بر بهبود شرایط ترافیکی و کاهش تصادفات تأثیرگذار است، بلکه به توسعه اقتصادی، اجتماعی و گردشگری نیز کمک شایانی خواهد کرد.

قم به عنوان شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور، نقش بسیار مهمی در حمل و نقل کالا و مسافر ایفا می‌کند. تکمیل شبکه راه‌های این استان، موجب تسریع در جابجایی کالا، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و در نهایت کاهش قیمت تمام‌شده محصولات می‌شود. همچنین، با بهبود دسترسی به قم، زمینه برای توسعه صنایع و جذب سرمایه‌گذاری فراهم خواهد شد.

در پایان باید گفت که توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای استان قم، یکی از مهم‌ترین عوامل در توسعه پایدار استان است. با توجه به اهمیت این موضوع، باید برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و جامع برای توسعه شبکه جاده‌ای استان انجام شود. همچنین، مشارکت بخش خصوصی در این زمینه، می‌تواند به تسریع روند توسعه کمک کند.

در حوزه راهداری استان قم حدود ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.

استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آنان می‌توان به آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.

نظر شما