شناسهٔ خبر: 68512057 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ماجرای کلاه‌های مخروطی مرموز در نقاشی‌های مصر باستان چیست؟ + عکس ماجرای کلاه‌های مخروطی مرموز در نقاشی‌های مصر باستان چیست؟ + عکس

در بسیاری از نقاشی‌ها و مجسمه‌های مصر باستان مردان و زنانی دیده می‌شوند که کلاه‌های مخروطی‌شکل به اندازه یک «فنجان قهوه» را بالای سر خود بسته‌اند.

صاحب‌خبر -

در بسیاری از نقاشی‌ها و مجسمه‌های مصر باستان در بین سال‌های ۱۵۵۰ تا ۳۰ قبل از میلاد، مردان و زنانی دیده می‌شوند که کلاه‌های زینتی مخروطی‌شکلی به اندازه یک «فنجان قهوه» را بالای سر خود بسته‌اند.

نوع فعالیت‌هایی که مردم هنگام پوشیدن این کلاه‌ها انجام می‌دادند بسیار متفاوت بوده است. آنها در نقاشی‌ها و دیوارنگاره‌هایی با مضامین ضیافت‌های تدفین و شکار، نواختن موسیقی یا حتی زایمان به تصویر کشیده شده‌اند.

تا همین اواخر باستان‌شناسان این کلاه‌های سربند شکل را تنها در نقاشی‌ها دیده بودند و هرگز شواهدی فیزیکی از آنها در مقبره‌ها و اتاق‌های تدفین پیدا نشده بود.

اما سرانجام در سال ۲۰۱۹ در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی دو مقبره در گورستان‌های «عَمارنَه» در شرق رود نیل، اسکلت‌هایی با مخروط‌هایی بر سر کشف شدند.

این یافته باستان‌شناسان ثابت می‌کرد که این لوازم جانبی چیزی بیش از نقوش سبکی ساده‌ای هستند که توسط نقاشان خلق شده‌اند.

تجزیه و تحلیل بقایای مواد نشان داد که مخروط‌ها از موم زنبور عسل ساخته شده‌اند و به نظر می‌رسد مالکان آنها هیچ یک از افراد ثروتمند نبوده‌اند. همچنین بقایای استخوانی نشان می‌داد که این افراد کارگر بوده و در زندگی سوءتغذیه را تجربه کرده‌اند.

باستان‌شناسان هنوز در مورد کارکرد واقعی این کلاه‌ها مطمئن نیستند. این فرضیه مطرح شده است که این کلاه‌ها از نوعی ماده معطر یا مومیایی (احتمالا از روغن، صمغ و چربی) ساخته می‌شدند که با بخار شدن آهسته آنها در اثر گرمای بدن رایحه‌ای مطبوع را از خود منتشر می‌کردند.

تصاویر مربوط به آن دوران، افرادی را نشان می‌دهد که آنها را روی کلاه‌گیس یا سر‌های تراشیده می‌پوشند.

نقاشی باستانی

احتمال دیگر این است که مطابق باور‌های سنتی این پوشش‌های سر به باروری کمک می‌کرده‌اند، زیرا در نقاشی‌هایی با «حاثور» الهه باروری در مصر باستان دیده می‌شوند. در تصاویر وی معمولاً یا گاو یا زنی با شاخ‌های گاو تصور می‌شده است.

اولین نقاشی‌های شناخته شده از این وسایل در صحنه‌های ضیافت یا تشییع جنازه در دوران سلطنت «حَتشـِپسوت» دیده می‌شود.

وی پنجمین فرعون از دودمان هجدهم پادشاهی مصر باستان بود که برای ۲۲ سال مقام فرعون مصر را برعهده داشت. از دوران فرمانروایی او با عنوان عصر طلایی تاریخ مصر یاد می‌شود.

منبع: خبرآنلاین

نظر شما