شناسهٔ خبر: 68511539 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بار ناترازی برق در آذربایجان شرقی بر دوش تولید

تبریز - ایرنا - جهش تولید از راهبردهای اساسی کشور برای افزایش اشتغال و توسعه اقتصادی است اما ناترازی تولید و مصرف برق به خصوص در فصول گرم سال مشکلاتی برای فعالان تولیدی در بخش صنعت و کشاورزی ایجاد و حرکت چرخ تولید را با وقفه مواجه می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اثرات ناپایداری شبکه برق در بخش خانگی و عمومی در شهرها از جمله خسارت به لوازم برقی خانگی و افزایش ترافیک و اختلال در سیستم های حمل و نقل بر همگان آشکار است اما بخش تولید بیشترین آسیب را از این ناپایداری می بیند چون که توقف ناگهانی خطوط تولید و راه اندازی مجدد آنها هزینه های هنگفتی را به بخش تولید وارد می کند.

به گفته کارشناسان ایجاد نیروگاه های جدید با وجود ظرفیت های مناسب طبیعی مثل باد و خورشید یکی از راهکارهای پیشنهاد شده برای رفع ناترازی برق در آذربایجان شرقی است.

تامین برق پایدار یکی از مطالبات اصلی صنایع آذربایجان شرقی

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر اهمیت تامین برق پایدار برای تداوم یا توسعه فعالیت صنایع گفت: در سال های اخیر شاهد ناترازی شدید در حوزه انرژی در کشور و آذربایجان شرقی هستیم و همین دلیل منجر به بروز قطعی های مکرر برق در واحدهای تولیدی و صنعتی استان در طول سال و به خصوص در ایام اوج مصرف می شود.

سید باقر شریف‌زاده، با بیان این که تامین برق پایدار یکی از مطالبات اصلی صنایع استان است، اعلام کرد: بر اساس یافته های پژوهشی اتاق تبریز، ناترازی بودجه، عدم سرمایه‌گذاری در حوزه برق و عدم رغبت بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت نیروگاه‌ برق (به دلیل نبود ثبات رفتاری از سوی دولت ها) منجر به بروز شرایط فعلی و بحران تامین انرژی در کشور شده است.
شریف‌زاده با اشاره به تبعات اقتصادی و اجتماعی ناترازی در حوزه انرژی اظهار کرد: تداوم این شرایط به نفع هیچ کس نیست.

ضعف سرمایه گذاری در حوزه تولید برق

یونس اکبرپور پایدار، رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق بازرگانی تبریز هم با اشاره به نبود زیرساخت های لازم در حوزه تامین انرژی در کشور گفت: عدم سرمایه‌گذاری در این زمینه، در سالیان متمادی، باعث بروز مشکلات فعلی شده است و فعالیت واحدهای صنعتی در این شرایط با مشکل مواجه شده است.

بهره‌گیری از پانل های خورشیدی برای تامین برق صنایع، ایجاد و تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت نیروگاه ها را از راهکارهای پیشنهادی دانست.

وی، بهره‌گیری از پانل های خورشیدی برای تامین برق صنایع، ایجاد و تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت نیروگاه ها را از جمله راهکارهای پیشنهادی در این زمینه دانست و حمایت جدی دولت و ثبات در تصمیمات در این زمینه را پیش‌شرط تحقق این امر دانست.

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان‌ ظرفیت اسمی نیروگاه های منطقه شمالغرب (آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل) را حدود پنج هزار و ۶۰۰ مگاوات اعلام کرد و گفت: توان تولید این نیروکاه ها چهار هزار و ۲۰۰ مگاوات برق است.

رسول اسماعیل زاده به بیان اینکه تراز تولید برق در منطقه حدود ۲۰۰ مگاوات بیشتر از مصرف است، گفت: مصرف برق در منطقه آذربایجان هفت درصد افزایش یافته است که بخش عمده آن مربوط به حوزه صنعت است.

وی افزود: افزایش مصرف برق در حوزه صنعت نشانه افزایش صنایع، اشتغالزایی و کارآفرینی در منطقه است و با توجه به توان منطقه و استان در حوزه صنعت، نیاز به افزایش ظرفیت تولید با احداث نیروگاه های جدید وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر یک درجه افزایش دما از ۳۵ درجه سانتی گراد، نیاز به افزایش یک هزار و ۵۰۰ مگاوات تولید نیروگاه است، یادآور شد: افزایش ظرفیت نیروگاه ها نیاز به مصرف انرژی مانند گاز و گازوئیل و تامین آب برای نیروگاه های دارای برج «تر» دارد و در نتیجه با هر میزان افزایش مصرف برق، میزان مصرف انرژی و آب نیز افزایش می یابد.

بخش صنعت چشم انتظار نیروگاه های مجازی

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان‌ با تاکید بر پیوستگی بین مصرف آب و برق، گفت: سرمایه گذاری برای تولید برق زمان بر بوده و راه چاره در این زمینه استفاده از نیروگاه های مجازی یعنی فرهنگ سازی برای مصرف مناسب و بهینه آب و برق است.

اسماعیل زاده، با بیان اینکه تک تک مردم در مصرف آب و برق، مدیر محسوب شده و مسوول هستند، از مردم خواست با مصرف بهینه، مسوولان برق منطقه ای آذربایجان را در تامین برق مورد نیاز در ایام اوج مصرف یاری کنند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید نیروگاه های استان آذربایجان شرقی حدود یک هزار و ۴۰۰ مگاوات است، یادآور شد: هم اکنون ۷۰۰ مگاوات برق از طریق نیروگاه تبریز، ۶۵۰ مگاوات از نیروگاه سهند و ۵۰ مگاوات از نیروگاه صوفیان تولید می شود و علاوه بر آن ۴۵۰ مگاوات نیز از طریق نیروگاه بخش خصوصی هریس و حدود ۶۰ مگاوات نیز از نیروگاه های کوچک بخش خصوصی در استان برق وارد شبکه توزیع می شود.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی هم با اذعان به اینکه نیرگاه های ما متناسب با توسعه صنعت، توسعه نیافته اند، اظهارکرد: این موضوع ملی بوده و صرفا استانی نیست و ما در مجموعه استان سعی کرده ایم موضوع را مدیریت کنیم.
تراب محمدی با بیان اینکه متاسفانه صنعت ما بر اساس آمایش سرزمینی توسعه نیافته است، گفت: در کنار توسعه صنعت فولاد، زیر ساخت های مورد نیاز آن همچون برق و آب نیز باید توسعه یابد.
وی افزود: یکی از این راه ها، ایجاد نیروگاه های کوچک برای واحدهای صنعتی توسط بخش خصوصی است.

به گزارش ایرنا، در کنار ایجاد نیروگاه های کوچک با استفاده از توان واحدهای بزرگ تولیدی از طریق توسعه نیروگاه های خورشیدی می توان بخشی از نیاز شبکه به خصوص در روزهای گرم سال را از این نیروگاه ها تامین کرد.

در آذربایجان‌شرقی برای تولید یکهزار و ۳۷۶ مگاوات انرژی خورشیدی ظرفیت‌سازی شده است اما با توجه به اینکه دولت اجازه سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی ندارد، با ارایه مشوق های لازم از بخش خصوصی و صنایع برای تولید این انرژی حمایت می کند.

نظر شما