شناسهٔ خبر: 68511350 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۳۶ هزار متر مکعب آب در شهرستان گرمی صرفه‌جویی شد

اردبیل - ایرنا - مدیر منابع آب شهرستان‌های گرمی و انگوت گفت: سه حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان گرمی شناسایی و پر و در اثر آن از برداشت ۳۶ هزار مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی در این شهرستان‌ها جلوگیری شد.

صاحب‌خبر -

رضا بدرزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و عدم صرفه‌جویی از آب‌های موجود، خسارت جبران‌ناپذیری به حیات نسل آینده وارد می‌کند و بر همین اساس انسداد چاه‌های غیرمجاز در این شهرستان در اولویت قرار گرفته است.

مدیر منابع آب شهرستان‌های گرمی و انگوت گفت: در راستای مدیریت توامان آب و برق، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تعداد هفت دستگاه کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های کشاورزی منطقه نصب شده و طبق برنامه‌ریزی قرار است تمام چاه‌های منطقه به کنتورهای هوشمند تجهیز شود.

وی افزود: پایین بودن میزان بارش‌ها و بروز خشکسالی‌های پی در پی ضربات بسیار سنگینی روی منابع آب وارد کرده و ضروری است شهروندان در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و از هرگونه هدر رفت آب و همچنین استفاده بی‌رویه از منابع آبی جلوگیری کنند.

بدرزاده از بهره‌برداران منابع آب زیرزمینی خواست با صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف آب و همچنین ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب، بخش آب را در مدیریت منابع آب یاری کنند.

وی حفر چاه‌های غیرمجاز و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب‌های سطحی را تهدیدی بزرگ برای نسل‌های آتی ذکر کرد و گفت: منابع آب موجود به عنوان امانت در اختیار ماست که باید در صیانت از آن کوتاهی نکنیم.

مدیر منابع آب شهرستان‌های گرمی و انگوت با اشاره به لایروبی کانال آب‌آور سد گیلارلو افزود: به‌زودی با انتخاب پیمانکار ۱۶ کیلومتر از طول کانال آب‌آور سد گیلارلو لایروبی و قسمت‌های تخریب شده کانال مذکور مرمت و بازسازی خواهد شد.

بدرزاده از اخذ سند تک برگی برای تاسیسات آبی خبر داد و گفت: در جریان سال جاری به‌میزان ۴۰ هکتار برای تاسیسات آبی سند ثبتی تک برگی اخذ شده و تلاش می‌شود برای تمام اراضی بستر رودخانه و مستحداثات و تاسیسات آبی سند ثبتی تک برگی بنام دولت جمهوری اسلامی ایران اخذ شود.

به گزارش ایرنا، شهرستان گرمی مغان با حدود ۵۷ هزار نفر جمعیت در ۱۱۰ کیلومتری شمال اردبیل و در جوار مرز ایران و جمهوری آذربایجان واقع است.

نظر شما