شناسهٔ خبر: 68508776 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت "جورج شکور" ادیب لبنانی:

جورج شکور شخصیتی الهام‌بخش در میان فرهنگ‌دوستان اسلام و مسیحیت به‌شمار می‌رود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت "جورج شکور" ادیب لبنانی را تسلیت گفت.

صاحب‌خبر -
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در این پیام تاکید کرد: جورج شکور شخصیتی الهام‌بخش در میان فرهنگ‌دوستان اسلام و مسیحیت به‌شمار می‌رود.

متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:

"درگذشت ادیب بزرگ لبنانی، جناب آقای "جورج شکور" که شخصیتی الهام‌بخش در میان فرهنگ دوستان اسلام و مسیحیت به شمار می‌رود، سبب تاثر فراوان شد.

این نویسنده مسیحی که خالق سه‌گانه ماندگار ملحمة (حماسه) الحسین، ملحمة الرسول و ملحمة الامام علی است، حقی بزرگ نیز بر گردن ادبیات پایداری دارد.

ارادت شکور به اهل بیت از او شخصیتی ممتاز ساخت که ابیات دیوان حماسه حسین، نمونه‌ای از عشق سوزان به امام خوبی ها است.

اینجانب  این ضایعه را به همه علاقه‌مندان جناب جورج شکور، به‌ویژه به جامعه فرهنگی لبنان، تسلیت می‌گویم و برای خانواده محترم این ادیب شهیر طلب صبر دارم.

او در ایام سوگ پیامبر (ص) و امام مجتبی(ع) و ثامن الحجج (ع) به محضر حضرت حق شتافت و دعا می‌کنیم تا خداوند بزرگ این حماسه‌سرای عاشق اهل بیت( ع)  را به احسن وجه نزد خود بپذیرد و او را مشمول  مغفرت و رحمت واسعه خود گرداند."

زندگینامه و نگاه ادبی "جورج شکور"

"جورج شکور" شاعر و نویسنده مسیحی لبنانی در روستای شیخان جبل عالم متولد شد و در دانشگاه سن‌ژوزف بیروت به تحصیل در ادبیات عرب و تاریخ تمدن پرداخت.

وی در سال 1971 نخستین مجموعه شعرش را با مقدمه‌ای ستایش‌آمیز از «اخطل صغیر» شاعر بزرگ لبنانی منتشر کرد. پس از آن نیز در کنار انتشار چند مجموعه شعر به تصحیح و انتشار دیوان برخی شعرای بزرگ عرب همچون «احمد شوقی» و «سعید عقیل» پرداخت.

شکور از نخستین کسانی است که در اشعار خود به موضوع مقاومت و مبارزه با اشغالگران صهیونیست پرداخته است و از بنیانگذاران ادبیات و شعر مقاومت در لبنان به حساب می‌آید.

گذشته از فعالیت‌های ادبی معمول، شکور را باید از دسته شاعرانی به شمار آورد که آزادگی را سرلوحه خود در زندگی قرار داده و بدون نگاه تعصب‌آمیز نسبت به دین، زبان به ثنای اهل بیت(ع) نیز پرداخته است.

هرچند این رویه در کشوری مانند لبنان که ادیان ابراهیمی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، دور از ذهن نیست، اما خود مایه فخر است که انسانی در جهان کنونی که تعصبات کوردلانه، نگاه حققیت‌بین را تاریک و کور کرده است، به انسانیت می‌نگرد.

شکور در کشوری بزرگ شده که در خانه بسیاری از مسیحیانش تصویری از امام علی(ع) بر دیوارها نقش بسته و دل‌بستگی بسیاری به اهل بیت(ع) وجود دارد. جاری بودن همین فرهنگ در نهاد بسیاری از شاعران و نویسندگان این دیار تأثیر گذاشته و زمینه را برای خلق آثاری ماندگار و عمدتاً عمیق فراهم کرده است. یکی از سؤالات پرتکرار حول شخصیت این نویسندگان و شاعران این است که آیا آنها شیعه شده‌اند یا نه؟ حتی اگر پاسخ این سؤال منفی باشد، مهم این است که انسانیت و آزادگی در نگاه این دسته از ادبا، فراتر از مرزهای کیش و مذهب تعریف می‌شود.

نظر شما