شناسهٔ خبر: 68507333 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

موشک جاسم برای اوکراین / عکس

ایالات متحده درحال بررسی گزینه ارائه موشک‌های بردبلندِ دقیق با توانایی مورداصابت قراردادن اهداف در عمق خاک روسیه، به اوکراین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، سه منبع‌آگاه به رویترز گزارش داده‌اند که دولت بایدن به تصمیم نهایی برای ارسال موشک‌های کروز جاسم یا جَسم (Joint Air-to-Surface Standoff Missile JASSM) به اوکراین نزدیک است.

به نقل از پاریتزان، اف-۱۶های اوکراینی قادر به حمل این موشک‌ها خواهند بود و هم‌چنین صحبت‌هایی از همگام‌سازی جنگنده‌های شرقی در اختیار اوکراین برای شلیک این موشک‌ها در آینده نیز به میان آمده، اما به‌گفته منابع غربی، درصورت نهایی‌شدن این تصمیم، اوکراین حداقل تا پاییز برای ارسال این موشک‌ها باید صبر کند.

موشک‌های جاسم بسته به نوع، برد حدودا ۳۷۰ کیلومتری و حدودا ۱۰۰۰ کیلومتری دارند؛ که به احتمال قوی، نسخه ارسالی به اوکراین از نوع اول خواهد بود. پیش‌تر نیز چندین بار صحبت از ارسال این موشک‌ها به اوکراین به‌میان آمده بود.

موشک جاسم برای اوکراین / عکس شلیک کروز جاسم از اف ۱۶

در این‌که این موشک‌ها کیفیت بالایی داشته و از اصول پنهان‌کاری بهره می‌برند شکی نیست؛ اما اوکراینی‌ها نزدیک به این برد و مشخصات، موشک‌های اسکالپ/استورم‌شدو را نیز در اختیار داشتند که در حملات به عمق خاک روسیه مانند پایگاه‌های هوایی نزدیک به اوکراین دیده نمی‌شوند و این کار با استفاده از پهپادها صورت می‌گیرد.

تاثیر ارسال این موشک‌ها به اوکراین، افزایش تعداد حملات خواهد بود اما این‌که اجازه استفاده از آن‌ها علیه اهداف در عمق خاک روسیه صادر شود جای سوال است. پیش‌تر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از پاسخ به صدور چنین اجازه‌ای با مسلح‌کردن دشمنان غرب سخن به‌میان آورده بود.

۵۸۵۸

موشک جاسم برای اوکراین / عکس

نظر شما